Kamaxelidentitet

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Halloj!

Jag har köpt en begagnad insugskam till min båge, det skall vara en GSXR 750 88-89. Hur vet jag att det är "rätt" kam. Den är märkt 27A (IN). Någon annan märkning kan jag inte hitta mer är att det står J på ena sidan. Kan någon, t.ex. du Anders B tyda detta?

Novisen
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Inazuma skrev:
Halloj!

Jag har köpt en begagnad insugskam till min båge, det skall vara en GSXR 750 88-89. Hur vet jag att det är "rätt" kam. Den är märkt 27A (IN). Någon annan märkning kan jag inte hitta mer är att det står J på ena sidan. Kan någon, t.ex. du Anders B tyda detta?

Novisen

Det är inte lätt, så står det på alla GSXR 750/1100 85-90 kammar, det står R1 eller R2 också och vad det betyder har jag inte lyckats få fram. Vill man vara riktigt säker får man göra som Anders och mäta upp dom.
Är J ét gjutet på sidan av kammen eller instansatt på kort ändan?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om det är en 88-89 gsxr750 insugskam är lyfthöjden 0.350" (dvs mätt med tum-mått).

0.350" är 8.89 mm lyft, dividerat med vipparmens utväxling på 1.5 så blir det 5.93 mm som lobhöjden ska skilja mellan den minsta och största diametern på loben. Fram med skjutmåttet och mät, är skillnaden 5.93 mm vet du att du har rätt kamaxel. Det är den enda kamaxeln från Suzuki (för luft/olje-kylda) som har 0.350" lyft.

Är lobhöjdsskillnaden bara 5.59 mm (0.330") är det en gsxr1100-kam (eller en GSF eller GSX) - och det går inte att avgöra utan att mäta durationen.
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Kamid

andersbrink skrev:
Om det är en 88-89 gsxr750 insugskam är lyfthöjden 0.350" (dvs mätt med tum-mått).

0.350" är 8.89 mm lyft, dividerat med vipparmens utväxling på 1.5 så blir det 5.93 mm som lobhöjden ska skilja mellan den minsta och största diametern på loben. Fram med skjutmåttet och mät, är skillnaden 5.93 mm vet du att du har rätt kamaxel. Det är den enda kamaxeln från Suzuki (för luft/olje-kylda) som har 0.350" lyft.

Är lobhöjdsskillnaden bara 5.59 mm (0.330") är det en gsxr1100-kam (eller en GSF eller GSX) - och det går inte att avgöra utan att mäta durationen.

Okey, tack. Då är det bara ner i gruvan och leta upp skjutmåttet. En liten fråga till till dig. Du känner säkert till mitt "projekt" redan eftersom du har svarat på flera av mina frågor. Jag har ju en standard GSX1200 med 32:eek:r gasare och "tama" kammar. Nu skall jag montera GSXR kammen, både in/ut och CV 36:eek:r plus att jag har ett sport slipon.Det lär vara 125 i huvudmunstycken i gasarna. Tror du det räcker eller vilket/vilka munstycke skulle du rekommendera i den konfigurationen?
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
gixxer_1255 skrev:
Det är inte lätt, så står det på alla GSXR 750/1100 85-90 kammar, det står R1 eller R2 också och vad det betyder har jag inte lyckats få fram. Vill man vara riktigt säker får man göra som Anders och mäta upp dom.
Är J ét gjutet på sidan av kammen eller instansatt på kort ändan?

Hej och tack för tipset. J:et är ingjutet på den kortare sidan. Vet du vad det betyder?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Inazuma skrev:
Det lär vara 125 i huvudmunstycken i gasarna.

Det beror alldeles på vad förgasarna har suttit på förrut. Är det Bandit-förgasare måste trottelnålarna bytas mot CBR600-nålar och använda 150 i huvudmunstycke som utgångspunkt. Är det gixxer750/1100 och individuella luftfilter ska du börja med #135. Det kommer bli lite pyssel innan det lirar - om det är en helt ny "setup".
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
andersbrink skrev:
Det beror alldeles på vad förgasarna har suttit på förrut. Är det Bandit-förgasare måste trottelnålarna bytas mot CBR600-nålar och använda 150 i huvudmunstycke som utgångspunkt. Är det gixxer750/1100 och individuella luftfilter ska du börja med #135. Det kommer bli lite pyssel innan det lirar - om det är en helt ny "setup".
.

Det är gasare från en GSXR1100 89 och det lär vara orginal munstycken.........
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top