Kamaxelläge komprimerat/slitet. Skrota eller köra?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
En ful-fix för att få ner spelet kan vara att slipa ned överfallet lite. På en annars torskad topp låter det som en acceptabel nödåtgärd. Går det så går det.
Absolut, och med lite tusch/märkfärg, ett skavstål och en mängd tålamod kan man få det riktigt bra!

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Kan man lämna in kammarna för Jonnitrering? Vill minnas det bygger ca två hundradelar på diametern. Temperaturen är så pass låg att ingen anlöpning sker. Kammarna blir även betydligt hårdare på ytan.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag fixade en topp med att metall spruta kamaxel s lagerläget o sedan brotcha upp lagerlägena i toppen.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kan man lämna in kammarna för Jonnitrering? Vill minnas det bygger ca två hundradelar på diametern. Temperaturen är så pass låg att ingen anlöpning sker. Kammarna blir även betydligt hårdare på ytan.
Hittade att "Det nitrerade skiktets djup är 0,1-0,8 mm" och "efter nitrering är endast efterbehandling med metallavlägsnande upp till 0,02 mm per sida tillåten"

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
En ful-fix för att få ner spelet kan vara att slipa ned överfallet lite. På en annars torskad topp låter det som en acceptabel nödåtgärd. Går det så går det.
Låter som lagom fult. :D

Men överfallet har två lagerlägen och jag vill nog inte ta ner spelet på det friska läget, eller slipa överfallet snett.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hittade att "Det nitrerade skiktets djup är 0,1-0,8 mm" och "efter nitrering är endast efterbehandling med metallavlägsnande upp till 0,02 mm per sida tillåten"

Det funkar ju om du brotschar lagerläget till rätt mått efter kamaxeln men metallsprutning är ganska dyrt. Åtminstone så har jag inte hittat någon som gör det billigt.

Jag har en väldans massa topplock på hyllan som väntar på att jag ska hitta en prisvärd metod att renovera lagerlägen.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Precis, och det är knappast värt att lägga. En beggad originaltopp går ju få tag på för runt 2000 om man vill börja om en 3:e gång med bytet. Visserligen inte portad, men det är faktiskt inte hela världen.

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Du tar bort det 'grå skiktet med fin smärgelduk. Härddjupet vid nitrering anges där 400HV passeras. Vet inte på rak arm vilken legering det är I kammar men gissar att det är ett ganska låglegerat stål med hög kolhalt. (Dvs sätthärdat) Jag gissar som sagt att du får ca 20-30 my på diametern. Ring tex Bodycote och fråga. Om du vill kan de maskera kamloberna.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati