Kamaxelläge komprimerat/slitet. Skrota eller köra?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Pga anledning blev jag tvungen att plocka upp den annan topp till den gamla traktorn. Plockar isär den lite för att kolla skick och hittar ett slitet kamaxelläge på insuget.

Blir väl problem med oljefilmen här gissar jag men har för lite kunskap. Är det skrot, ska jag rensa och köra vidare eller går det att renovera på vettigt sätt för nåt som inte är en förmögenhet?

Annan beggad topp går väl på 2000 plus portning. @Boost 3 har lagt god hand vid denna så den är snygg för övrigt...

3b688e15f7279cfb4a111b6a57ec3a59.jpg
14f380fb59f9a417ff6b1b498f6cf415.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rensa ur oljehålet. Du hittar förmodligen rester från någon med silikonpackningshysteri som täppt igen oljekanalen. Skruva ihop och kör. Kan du dra runt oljepumpen utan att ha motorn igång så vet du om det kommer olja eller inte. På t.ex. en luft/olje gixxer kan man göra det med kopplingen/primärtransmissionen borttagen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vanligt att man drar överfallen för hårt också på de här. Inga spår av silikonexcess i övrigt på toppen tack och lov. Överfallet ser bättre ut än de här bilderna, samma spår i men inte komprimerat på samma sätt. Jag börjar med att rensa ur hålet och "skägget" på sidorna så jag kommer åt att få upp shimsen...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur ser överfallen ut? Det är dom som brukar få mest stryk?

Det går ju att tillverka nya lagerlägen men det drar ju timmar vid fräsen och svarven så det ska väl till att toppen är värd en slant innan det lönar sig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hur ser överfallen ut? Det är dom som brukar få mest stryk?

Det går ju att tillverka nya lagerlägen men det drar ju timmar vid fräsen och svarven så det ska väl till att toppen är värd en slant innan det lönar sig.
Bättre än detta läget. Inget "skägg" på överfallet bara spåren. Den är till en TRX850 och det sitter samma topp i 96-01 TDM så den är ju inte värd många tusenlappar även om just denna är portad och fixad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bättre än detta läget. Inget "skägg" på överfallet bara spåren. Den är till en TRX850 och det sitter samma topp i 96-01 TDM så den är ju inte värd många tusenlappar även om just denna är portad och fixad.

Portningen ökar ju värden en del.
Det är svårt att avgöra från bilder men jag får intrycket att det inte är så illa.

Det du har i potten är att OM kamaxeln skär och du inte upptäcker det snabbt nog så kan kamkedjan hoppa över ett kugg eller i värsta fall två och så krockar avgasventilerna med kolvarna och då är risken att hela motorn blir skrot.

Jag skrotar ner ett flertal crosshojar varje år av just den orsaken. Och det är naturligtvis en följd av att ägarna slarvat med service och tror att dom kan byta olja i en tävlingsmaskin lika sällan som i gräsklipparen.

Crosshojar har ju ingen oljetryckslampa så dom ger ju ingen förvarning. Vet inte om TRX har oljetryckslampa eller bara oljenivå.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Torrsump. Ingen lampa alls.

Nej, bilderna blev väldigt hårt komprimerade vid uppladdningen i Tapatalk.

Upptäckte det faktiskt för att jag inte kunde få ut hattarna på de två ventilerna. Såg ju att sätet var missförgat men tittade inte närmare förrän det inte gick att lyfta ur pga en liten kant. Lätt sköra bort den med vass kniv och rensa oljehålet.

Ja ja, det är insugskammen så den har ju totalt tre säten. Lutar åt att gå på Anders linje.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Torrsump. Ingen lampa alls.

Nej, bilderna blev väldigt hårt komprimerade vid uppladdningen i Tapatalk.

Upptäckte det faktiskt för att jag inte kunde få ut hattarna på de två ventilerna. Såg ju att sätet var missförgat men tittade inte närmare förrän det inte gick att lyfta ur pga en liten kant. Lätt sköra bort den med vass kniv och rensa oljehålet.

Ja ja, det är insugskammen så den har ju totalt tre säten. Lutar åt att gå på Anders linje.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Sätt en tryckgivare och installera en oljetryckslampa så vet du att du förlorat oljetrycket före kamaxeln börjar skära fast.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Cylinderblock och topp monterat. Kanske mot bättre vetande, men vi provar.

Har oljetrycksensor liggande, och en adapter med fel gängstigning som går att ersätta.

Följdfråga uppenbarade sig, kan det på något vis bli bättre av att använda det friskare överfallet från min gamla topp? Vad man ser överallt är ju att det är bajs att flytta dem.

Bättre bilder på tillståndet här. Säte efter städning, överfallet och första upptäckten. Man känner inte spåren med fingret, men helt klart är att någon dragit överfallet för hårt. Det finns små tendenser på ett säte på avgassidan också tyvärr. Ändå skruvade vi dit den, synd att kasta en välportad topp med fräscha kammar.

Bara skifta toppen är ju inget större jobb senare jämfört med hur länge hojen stått utan.
 

Bifogat

  • 20210320_120020.jpg
    20210320_120020.jpg
    1.3 MB · Visningar: 24
  • 20210320_115954.jpg
    20210320_115954.jpg
    1.1 MB · Visningar: 24
  • 20210319_132647.jpg
    20210319_132647.jpg
    143.6 KB · Visningar: 25

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Cylinderblock och topp monterat. Kanske mot bättre vetande, men vi provar.

Har oljetrycksensor liggande, och en adapter med fel gängstigning som går att ersätta.

Följdfråga uppenbarade sig, kan det på något vis bli bättre av att använda det friskare överfallet från min gamla topp? Vad man ser överallt är ju att det är bajs att flytta dem.

Bättre bilder på tillståndet här. Säte efter städning, överfallet och första upptäckten. Man känner inte spåren med fingret, men helt klart är att någon dragit överfallet för hårt. Det finns små tendenser på ett säte på avgassidan också tyvärr. Ändå skruvade vi dit den, synd att kasta en välportad topp med fräscha kammar.

Bara skifta toppen är ju inget större jobb senare jämfört med hur länge hojen stått utan.

Lagerlägen bearbetas med topp och överfall hopmonterade och hör ihop parvis. Blanda aldrig ihop dessa. De två halvorna av lagerläget kommer helt enkelt vara offset mot varandra.

Sen vet man ju inte hur mycket offset, det kan ju vara allt från försumbart till tiondels millimetrar.

Detta gäller även blockhalvor.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Det jag kan addera i frågan eftersom jag gjort kanske 1500mil med den toppen :)
Rikard på RG engineering fixade dessa överfall till mina då nya tornado kammar.
Att bara lägga i ett par andra kammar vete tusan, är väl ok om man har tillräckligt med material kvar att fixa med. Men som sagt, har säkert gjort 1500 mil sedan allt gjordes i ordning.

...lycka till....typ :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det jag kan addera i frågan eftersom jag gjort kanske 1500mil med den toppen :)
Rikard på RG engineering fixade dessa överfall till mina då nya tornado kammar.
Att bara lägga i ett par andra kammar vete tusan, är väl ok om man har tillräckligt med material kvar att fixa med. Men som sagt, har säkert gjort 1500 mil sedan allt gjordes i ordning.

...lycka till....typ :)
Tänkte inte köra den med andra kammar än de V2 som ligger i. Generellt snyggare än mina originalkammar. :)

Dock finns numera ett spår runt om i insugskammen på den glidytan. Fan vet, i valet och kvalet här. Nästan bestämt mig för att leta en annan för att slippa fundera.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Mätte upp ett största spel på 0,05 mm idag, Yamaha specar 0,025 som max. Undrar om det kvalar in som "inte tokstort" utan körbart. Hojen måste vara klar 25:e april och köpa en annan okänd topp från Deutchland känns som tidspressat....:crash
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mätte upp ett största spel på 0,05 mm idag, Yamaha specar 0,025 som max. Undrar om det kvalar in som "inte tokstort" utan körbart. Hojen måste vara klar 25:e april och köpa en annan okänd topp från Deutchland känns som tidspressat....:crash

Du menar alltså i glidlagringen? Inte ventilspelet?

Eftersom jag glömt spelet för oljesmorda glidlager så googlade jag och hittade att spelet vid glidlager bör vara 1.5-2.5 promilla av diametern så om diametern är 20mm ligger du precis på gränsen.
Jag tror att diametern är aningen större(?) och därmed bör du ligga inom ramen.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mätte upp ett största spel på 0,05 mm idag, Yamaha specar 0,025 som max. Undrar om det kvalar in som "inte tokstort" utan körbart. Hojen måste vara klar 25:e april och köpa en annan okänd topp från Deutchland känns som tidspressat....:crash
En ful-fix för att få ner spelet kan vara att slipa ned överfallet lite. På en annars torskad topp låter det som en acceptabel nödåtgärd. Går det så går det.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top