Kamaxlar och förgasarsynk

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Dessa frågor kanske låter jättedumma men jag förstår inte hur det ligger till.

1 Jag har tagit av kammarna på hojen för att kunna justera ventilerna, enligt verkstadshandboken så ska cyl 1 vara i tdc när man monterar och tajmar in kammarna igen mot referenspunkterna i motorn, so far so good. Men hur vet jag om det är tdc under tändningsfasen eller under avgastakten som motorn står i? Håller tändsystemet reda på det själv kanske? Eller är det något jag har missat:)?

2. Hur är det tänkt att man ska kunna synka förgasarna med dessa monterade ihojen? Trots att jag tagit bort en massa gojs som sitter i vägen så finns det inte en chans att jag skulle kunna komma åt ställskruvarna. Nu hade jag inte tänkt att synka fuggarna men jag kan inte sluta fundera på hur man ska göra.:gnissla

Hoppas jag har förklarat tydligt.

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Vad gäller tändningen/kammarna så har de flesta äldre hojar (högst troligen även din, info finns i din rephandbok) s.k. "waste spark", dvs de tänder alltid när kolven är i TDC, oavsett vilken takt de är i. Därför räcker det att du ser till att 1:ans kolv är i TDC när du monterar kammarna.

Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Vad gäller tändningen/kammarna så har de flesta äldre hojar (högst troligen även din, info finns i din rephandbok) s.k. "waste spark", dvs de tänder alltid när kolven är i TDC, oavsett vilken takt de är i. Därför räcker det att du ser till att 1:ans kolv är i TDC när du monterar kammarna.

Ska kolla upp upp det. Tack för bra svar! :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA