Kameraövervakning till garaget?

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
nilzz skrev:
2007131 Jag ska ta och köpa kamerövervakning till garaget. Så om det nu skulle va någon där och försöka ta bågen så kanske man kan få ett par fina bilder. Jag bor 2 våningar över garaget så det så det ska funka med trådlöst in till datorn men jag vill inte ha datorn på hela tiden :va

Så är det någon som erfarenhet av detta? Tips?

Securitas har kamera deckare med rörelsesensor..
Då plåtas dom och polisen dyker upp direkt..

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Dom flesta nätverkskameror har rörelse-detektor, dvs du kan markera en viss del i bilden som du vill ha detektion på. Om nån rörelse sker där så startas inspelning av video eller stillbild. En del kameror har en buffert så de de spelar in vad som hände just före och just efter händelsen. Sedan kan man ställa in kameran så att den mailar resultatet till en address som du ställt in.
Så funkar det i alla fall om strömmen inte brutits.
Det finns kameror med IR-belysning också som kan filma i nattmörker, t ex i ett släckt garage. Men de kostar några tusen mer. Man får se till att kamerautrustningen inte är det dyraste som finns där så att det blir vad tjuven är ute efter..

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
gunnar_gt750 skrev:
2395651 ..och att strömmen bryts tar ju död på de flesta sådana här lösningar om man inte har batteri-drivet. Man behöver ha batteridrift på:
-Kamera
-Nätverks-router
-ADSL-modem
Slår tjuven även ut telefonlinan är det klippt i alla fall.
Man kan då i alla fall larma via mobiltelefon om man arrangerat det så
(som normalt behöver stå under laddning).
Förutsatt att inte en sofistikerad tjuv satt upp en GSM-störsändare :)

Bwahahahaha... man får nog ha en braaaa attraktiv eller ovanlig hoj om en tjyv anstränger sig så hårt :D

WiFi-anslutet nät är nog bättre om man har möjlighet, då slipper man dra en telefonkabel till garaget utan kan ha routern ståendes någon annanstans. Men det hör nog till ovanligheterna.

Sen får man ju se till att man kör ett bra krypto på WLANet så att inte någon kommer förbi med tex Abel & Cain och knäcker det.

Nu när vi ändå är inne på hi-techlösningar :D

larsb

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Harley
Jag har en trådlös kamera från www.minikameran.se. Blev tipsad av en polare som har kameran på hojen. Min kör nattseende och är kopplat till datorn, om nån rör sig så fastnar dom på bild. Dock jobbigt att ha datorn på hela natten...

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
larsb skrev:
2398574 Jag har en trådlös kamera från www.minikameran.se. Blev tipsad av en polare som har kameran på hojen. Min kör nattseende och är kopplat till datorn, om nån rör sig så fastnar dom på bild. Dock jobbigt att ha datorn på hela natten...

Tack för tipset, riktigt intressant. En annan tanke slog mig, man kanske skulle ta en lämplig minikamera och montera bak som ersättning/komplement till backspeglar? :tummenupp

Usch, inte ge mig sådana här länkar när jag är på jobbet. www.conrad.se är en annan sån här tekniklänk som bara ger mig en massa vill-ha-upplevelser :tungan

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
gunnar_gt750 skrev:
2391853 Jag kröp till korset och nu får det bli svensk kvalitet, en Axis 207W.

Jag fick hem den igår. Jodå helt ok. Stor skillnad mot billigare produkter,
Nu kan jag ta en titt i garaget ibland från jobbet i 640x480 video över http och det var det jag ville uppnå.
Om man använder Internet Explorer så tankas det första gången ner en Active-X-kontroll från kameran till browsern som är själva uppspelaren. Man kan tanka upp sin egen websida till kameran och bygga in viewer-fönstret i den sidan om man vill. Bra bild vid låg ljusnivå (ner till 1 lux påstås det).
Kanske inte höjdaroptik som de dyrare Axis-modellerna men man får vad man betalar för.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept