Kamera ist för backspeglar?

Snackade med en sjukt trevlig och hjälpsam kille på vägverket, han sa dessvärre att jag var tvungen att ha två backspeglar på hojjen men att det fanns ingenting som hindrade mig från att sätta på en kamera också. Så nu har jag en ny plan;
Då jag inte ser mycket mer än mina egna axlar med dom backspeglarna jag har nu så kan jag ju lika gärna byta ut dom mot ett par andra som jag inte ser mycket mer i men som är sjukt mycket snyggare
100_1715.jpg

orginalutförande:
spec_600.jpg

Sen så montarar jag en backkamera också så att jag kan se något bakåt, kamera-setet jag har ögonen på är detta
left.jpg

right.jpg

Kameran har night-vision och 120 graders synfält, låter som att det borde räcka för att se något. Hela kittet kostar ca 600 kr med frakt.
Vad tror folket om detta?

Reevu har två nackdelar:

1. Något tung vilket kan leda till förvärrade nackskador vid olycka (många sitter iofs och åker med tyngre vanliga hjälmar)

2. Anpassad för relativt upprätt körställning. Provade med min CBR600rr och såg mest himmel, då kör jag iofs inte med raka armar så jag sitter ganska framåtlutad.

I övrigt är den skitbra, prova!

Bra synpunkter.
Jag kör ju "traktor" så jag borde se bra bakåt med den :)

Men jag tänkte... såg på vikinghelmets att den väger 1,5 kg
Jag är lite novis inom området, men är det tungt?
Kanske dom har fel info på vikinghelmets iof.

:tummenupp

Kameran har night-vision och 120 graders synfält, låter som att det borde räcka för att se något. Hela kittet kostar ca 600 kr med frakt.
Vad tror folket om detta?

Den där verkade cool. Sån måste man ju nästan köpa av princip :)

Last edited:
left.jpg

right.jpg

snälla skicka länk...Jag vill också ha
Hur kommer det funka med alla vibrationer som blir? Är det någon som har provat?

Mmm, jag har med funderar över vibrationerna. Men de borde ju gå att fästa det ordentligt. Kanske får silicona fast kameran på nåt sätt?
Länk:http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230185310922
ebay såklart ;)

Hmm, kollade lite närmare på växelkursen å va de skulle kosta, 770 blev de nog ist för 600. Men de e endå inte så farligt.

Ja se där ja, satt o kollade efter lite backkameror igår..
Nu kanske man ska ta o vänta tills du har beställt o kan bekräfta hur bilden osv blir :D

Hehe, de kan du göra, skickade precis efter beställning :P. Kommer väl ta nån vecka innan dom är i lådan.

De klart ;), jo de va precis min tanke med. Sen är jag en otroligt stor prylbög med så de tar liksom två flugor...

Hehe, har fatiskt inte fått den levererad än :P (tog den billigast eleveransen från kina så jag kommer nog få paketet nu vilken dag som helst :P) men jag säger till så fort jag packat upp den ;)

Har länge funderat på kamera jag med. Men har inte hittat något sätt att placera en skärm så den smälter in. Kör ju iofs bara "racehoj" som är så gott som gatlegal.

Så visa gärna några bilder på skärmplacering. Kameror fin det ju en uppsjö med modeller.

Nu sitter det en LapTimer ovanför instrumentet och där får inte en skärm plats.

Dal-Mausen

Bra synpunkter.
Jag kör ju "traktor" så jag borde se bra bakåt med den :)

Men jag tänkte... såg på vikinghelmets att den väger 1,5 kg
Jag är lite novis inom området, men är det tungt?
Kanske dom har fel info på vikinghelmets iof.

1,5 låter ganska rimligt. Min Shoei Raid II väger 1250g. En normal plasthjälm väger kanske 1600g. Köper man med uppfällbar integral så väger den kanske 1800g.
Mot den bakgrunden känns det inte så orimligt med 1,5 med tanke på att det är en komposithjälm vilket innebär att normalhjälmen väger 1200-1400 beroende på modell och storlek och så lägger man till optiken.

OBS! - Stor bildhttp://img409.imageshack.us/my.php?image=kopierahj5.jpg

Så här blev det tillsist:)
sitter hemma hos mina päron på ett slött internet så om folk vill kan jag komma med en utförligare beskrivning senare.

1. Skruvade fast kamerafästet i reg-skylten efter mycket funderande över vilken plats som kunde ge kameran mest överblick.

2. Kameran på plats

3. Kameran på plats lite längre ifrån :)

4.

A)Den röda cirkeln med en röd plupp i mitten är platsen där jag kopplade til ström (på samma koppling som lyset till regskylten är på)
B)Den tomma röda cirkeln är där jag kopplade jorden
C)Den röda går sedan vidare ihop med den gröna så att kameran och lcd-skärmen får el
D)Den gröna sladden är den som kopplar ihop kameran med lcd-skärmen (syns ej på bild men den går vidare under tanken och under tjofräset vid styret och upp mellan mätarna och kåpan runt mätarna, på bild 5,)
OBS! Den röda lilla biten som går förbi A finns inte, jag som ritade fel :)

5)Här kommer el- och bild-sladden upp vid instrumentpanelen och jag har fäst kameran med dubbelhäftande i kåpglaset (för att slippa att solen ska börja blänka i skärmen). Ser även bilden som lcd'n tar från kameran (kanske inte syns så bra på bilden men det blev väldigt bra bild och omställning mellan nightvision och vanlig funkade helt aoutomatiskt och skitbra)

6)Mellan den gröna och gula kan man dela sladden så att det går att ta med lcd-skärmen om man ska ställa hojen nånstans. De lila markeringarna visar att lcd-skärmen går att ta loss från fästet i kåpglaset.

Hmm, de var nog allt :P, kanske lite flummigt ihopskrivet men men. Fråga om jag missat nåt eller så.
Har inte testat den ute på vägen än då det var så blött och äckligt att hon inte ville lämna garaget, men tror inte det ska va någon skillnad.

P.S Glömde säga att lcd-fästet går att rotera lite hur som helst så att man kan få bästa vinkel mot skärmen när man kör ;)

Bifogat

• kamera.jpg
    kamera.jpg
    112.8 KB · Visningar: 261
Last edited:
se där ja.. här e tråden ja leta efter förra veckan...
de börjar så smått dra ihop sig för att börja planeringen me o göra detta, fastän ja har massa andra saker ja egentligen måste göra först :S...

Apropå Reevu-hjälmarna som diskuterades i denna tråd. jag har en antracitgrå Reevu MSX1 i storlek XXL som knappt är använd, endast provkörd en gång ett par mil. Även denna kom från svenska generalagenten. I originalkartong med alla tillbehör och klisterlappen kvar på visiret.
Går inte se att den provats. Nu till julpris 2000:-
Kan hämtas/provas Värmdö. Fri leverans inom Sthlm eller frakt tillkommer.

Jag tycker backspegelprincipen fungerar ganska bra.

Apropå Reevu-hjälmarna som diskuterades i denna tråd. jag har en antracitgrå Reevu MSX1 i storlek XXL som knappt är använd, endast provkörd en gång ett par mil. Även denna kom från svenska generalagenten. I originalkartong med alla tillbehör och klisterlappen kvar på visiret.
Går inte se att den provats. Nu till julpris 2000:-
Kan hämtas/provas Värmdö. Fri leverans inom Sthlm eller frakt tillkommer.

Jag tycker backspegelprincipen fungerar ganska bra.

hade det inte varit för att jag har Small på min xr-1000 så hade jag köpt den direkt! :huvet

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back