The times they are a-changin
för att citera årets nobelpristagare i litteratur. För några månader sedan läste jag att varenda Tesla som säljs är utrustad med 12 kameror avsedda att användas för självkörningsprogram. All hårdvara finns på plats när Tesla släpper mjukvaran. Lite senare kom domen som förbjöd kameror på drönare. Så jag tänkte nu är det dags tipsa datinspektionen om kameror på bilar och skickade följande mail 2016-10-24 till datainspektionen at datainspektionen.se.
Kameror i och på bilar.
Hej, jag har uppfattat att detta stört integriteten. Speciellt fast monterade kameror.
Döm om min förvåning när jag läser att alla Tesla som leveraras numera har 12 st fast monterade kameror som när mjukvaran är klar ska användas för automatstyrning av bilen. Men kamerorna finns där redan idag.
Och helt plötsligt fattade jag varför jag läst om att både Google och Apple intresserat sig för självstyrande bilar.
Orsaken är givetvis de oändliga mängder film Google och Apple kan ladda hem från varenda plats där dessa bilar färdas. Tack vare alla kamerorna på bilarna.
Oavsett om bilen körts i automatläge eller ej.
Är det inte dags att slå till mot Tesla och andra företag som sysslar med automatstyrda bilar i Sverige.
Här i Göteborg ska finnas ett Kinesiskt bilföretag och i Södertälje ett tyskt lastbilsföretag. Innan det är för sent.
med vänlig hälsning
Mitt namn
Jag har inte fått något svar ännu idag 27 November.
När jag googlade på datainspektionen den 24 oktober efter regler så var svaret att de höll på och se över reglerna för kameror i bilar !
Idag 27 November ser det ut så här från
http://www.datainspektionen.se/pres...ror-omfattas-inte-av-kameraovervakningslagen/
Jag kopierar det hit för myndigheternas regler och politikernas åsikter ändras lika snabbt som vädret, alltså
Ny dom: Vindrutekameror omfattas inte av kameraövervakningslagen 28 oktober 2016
En ny dom i Högsta förvaltningsdomstolen slår nu fast att en kamera monterad innanför vindrutan på en bil, en så kallad dashcam, inte räknas som en övervakningskamera. Därför behövs inget tillstånd från länsstyrelsen för att använda en sådan kamera.
Högsta förvaltningsdomstolen har nu avgjort att en kamera som placeras innanför vindrutan på en bil eller på cykelstyret till en cykel inte är att betrakta som en övervakningskamera som ska omfattas av reglerna av kameraövervakningslagen. Det betyder att den som vill använda en vindrutekamera inte behöver ansöka om tillstånd för kameraövervakning hos länsstyrelsen.
– Den här domen gör det tydligt vad som gäller för dashcams och det välkomnar vi, säger Datainspektionens generaldirektör Kristina Svahn Starrsjö.
Enligt kameraövervakningslagen måste en kamera vara uppsatt och inte manövreras på den plats där den är uppsatt för att räknas som övervakningskamera. Högsta förvaltningsdomstolen anser att en vindrutekamera eller kamera på cykelstyre räknas som uppsatt. Men, eftersom kameran sätts på och stängs av manuellt av föraren och föraren under hela filmandet fortlöpande styr vad som ska filmas genom att styra fordonet, så är kameran inte att betrakta som en övervakningskamera.
– Men, för den som använder en vindrutekamera eller en kamera monterad på sin cykel är det viktigt att känna till att det material som man spelar in inte kan spridas hur som helst. Skulle man publicera sådana filmer på internet så måste man följa reglerna i personuppgiftslagen, förklarar Datainspektionens jurist Malin Ricknäs.
Vad det gäller sidomonterad kamera på hjälmen skulle jag inte välja det. Michael Schumacher hade tydligen det när han kraschade under skidåkning och tydligen gick GoPro kameran in genom hjälmen. När hjälmen slog mot en sten.
När jag vurpade i september 2014 så var jag i med huvudet i asfalten överallt utom längst upp. Hjälmen ser ut som man kört den i en bandslip hela varvet runt.
När jag såg TV från Novemberkåsan, nattkörningen, så hade förarna extra "strålkastare" på hjälmen. De hade strålkastarna monterade ovanpå hjälmen, ingen hade strålkastarna på sidan av hjälmen.
Nu kan vi bara vänta på att bilar med automatstyrning också undantas. Oavsett om Google, Apple, Tesla, Volvo eller Scania kan sätta på kamerorna när som helst. Och filma och ladda hem vad som syns.....
Drönarförbudet gäller bara svenskägda drönare. Kommer drönaren från ett land där det är tillåtet filma med drönare så gåller inte förbudet !