Kamerafäste m sugkopp

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Köpte sugkopp från sportscam.se och den funkar kalas. Inte orolig att kameran ska flyga av. Den funkar dock bäst bakom kåpan, annars fångar vinden kameran för mkt.

Även testat Kjell och Co varianten, men den sög. Eller rättare sagt den sög inte och lossnade jävligt lätt.

Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Har jag köpt mitt tredje sugkoppsfäste :) Denna gången en Cullman som redan finns postad här i tråden. Helt klart bästa fästet för min hoj. Rejäl/stor sugkopp (som kanske inte passar på alla hojar). Fästet är dessutom lägre än mitt andra fäste från sportscam/sportkamera och fångar således mindre med vind.

Mao bäst i test enl Dr.Pepper är Cullman, andra plats sugfästet Stark/Rejäl från bl.a. sportscam.se/sportkamera.se. Inget fel på det andra fästet utom att det bygger för mycket på höjden.

Tredje fästet och på absolut sista plats hittar vi sugkoppen från Kjell&co. Ren dynga. Går inte att bygga upp vakum och få koppen att fästa mer än ett par sekunder, sedan trillar kameran av. :(

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Nu har jag testat Cullmann-fästet. Det blir skakigt som fan om man inte kör på ett parkettgolv. Ljudet blev också skräp, distar satan över 6000 varv. :(

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Ljudet blev också skräp, distar satan över 6000 varv. :(

Ljudet blir väl bajs på allt utan extern mick. Kan iof prova sätta lite tejp framför micken för att få bort värsta vindbruset om du liksom jag inte kan koppla in en extern mick. Kan hjälpa om du har tur...

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Även testat Kjell och Co varianten, men den sög. Eller rättare sagt den sög inte och lossnade jävligt lätt.

Japp köpte och testade den där också, det skakade rejält så min lilla kompaktkameras inbyggda vibrationsdämpare fick jobba arslet av sej. Skakningarna beror nog på att vägvibrationer fortplantar sej genom konstruktionen.

Däremot är huvudet rätt smutt! Vill man ha ett litet huvud går det nog inte hitta mindre.. Tror det är en M6 mutter som sitter fast i huvudet, sen tänkte jag ha två brickor och en låsmutter.

Sen tänkte jag smita in till Classe och köpa en tving, borra hål i den på lämpligt ställe och smacka på kamerahuvudet. Då är det definitivt inget som kan röra på sej :tummenupp

Om man hittar någon gummiduk i passande hårdhet kan man nog dämpa lite vibrationer där.

Har man rikligt med deg kollar man här: http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/cache/off/pid/1823?livid=53&idx=53 man kan även koppla till armar för den riktigt avancerade. Jag har ett manfrottohuvud som skulle passa på dom där, men det väger nästan ett halvt kilo bara huvudet, så då tror jag min snikvariant funkar bättre :)

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    141.4 KB · Visningar: 52
  • 308263_8264_X_2008-07-07_151445_260.jpg
    308263_8264_X_2008-07-07_151445_260.jpg
    2.2 KB · Visningar: 287
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Sen tänkte jag smita in till Classe och köpa en tving, borra hål i den på lämpligt ställe och smacka på kamerahuvudet. Då är det definitivt inget som kan röra på sej :tummenupp

Var ska du tvinga fast den på hojen då? :va :nyfiken

Ang anti-skak funktionen märkte jag att den sög i min budgetkamera. Med den avstängd blev det mycket bättre. Visst det rör sej, men inte så farligt tycker jag.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Var ska du tvinga fast den på hojen då? :va :nyfiken

Ang anti-skak funktionen märkte jag att den sög i min budgetkamera. Med den avstängd blev det mycket bättre. Visst det rör sej, men inte så farligt tycker jag.

Jag har ju sånn rörram/fackverk bak, fotpinnsstödet bak, kanske på motorfästets crashpuck, svingen ja man kan nog hitta nått kul ställe :)

Ok, ska testa stänga av antiskak, har en sånn där liten Nikon P6000 så video blir inte så bra(640x480 tror jag), foto rätt ok, jag körde bulten för någon dag sedan med kameran bak på med den där kjelle sugproppen, och testade att plåta en bild var 30 sek, körde tyvärr lite för låg hastighet på slutaren :huvet annars kunde det blivit coolt!

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Kan iof prova sätta lite tejp framför micken för att få bort värsta vindbruset...

Det är inte vinden som stör (kör med tejp) det är vibrationer från motorn som skapar resonans i kameran tror jag. Sen har jag matt lack så det sitter inte superbra. Surt att ha plöjt ner 400 på någon som inte går att använda. Kunde ha supit upp de pengarna i stället.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Det är inte vinden som stör (kör med tejp) det är vibrationer från motorn som skapar resonans i kameran tror jag. Sen har jag matt lack så det sitter inte superbra. Surt att ha plöjt ner 400 på någon som inte går att använda. Kunde ha supit upp de pengarna i stället.

Lär av Luca ovan, fortsätt konsumera prylar och bygg själv :) När du sedan har blå tumme kan du ta till spriten ;)

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Lär av Luca ovan, fortsätt konsumera prylar och bygg själv :) När du sedan har blå tumme kan du ta till spriten ;)

nja:hihi vi får väl se, ska smita in till classe nu, återkomemr i kväll, kameran är ju ganska lätt i jämförelse med en dvkamera, så om det funkar med lite tyngre grejjer kan man ju inte veta :) Har inte så stora förhoppningar på att det ska bli bra, men jag har ju semester så alla projekt är välkomna :hihi

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
yamaha vmax 1985
silvertejjp

pic0084c.jpg

By bullten, shot with GZ-MS100 at 2009-03-15

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Ursäkta Kiwi om jag spammar sönder din tråd, men tänkte bara visa ett alternativ till sugpropp, här är lite bilder från dagens projekt, allt sitter stenhårt och man kan justera lätt, vet inte hur det funkar med dv kamera som sagt. ska ut i morgon och testa på riktigt, provåkte lite i garaget ;)

Jag tycker det är coolt när man ser att kameran verkligen sitter dikt an, och man ser svingen och fjädringen röra sej och sånnt, smaksak iof!

Ni får själva avgöra vad som är upp och ner på bilderna, fästningen på svingen är kanske lite vågad, men borde vara lite coolt!

Man skulle kinna sätta fast en styv skena i skruvfästet som leder ut till kameran som då sitter kanske 40cm ut från bågen men fortfarande still?!

Inte så snyggt kanske men riktigt jävla stadigt :tummenupp

Bifogat

• IMG_0063.jpg
    IMG_0063.jpg
    109.4 KB · Visningar: 68
  • IMG_0064.jpg
    IMG_0064.jpg
    148.9 KB · Visningar: 75
  • IMG_0065.jpg
    IMG_0065.jpg
    149.3 KB · Visningar: 73
  • IMG_0066.jpg