Kamerafäste på tank, vibrationer

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag har byggt ett kamerafäste som sitter i de tre främre skruvarna utav tanklocket samt dubbelhäftande tejp på främre delen utav tanken. konstruktionen är mycket stabil, men när jag filmar under åkning så vibrerar det grymt mycket. vad kan detta bero på?

jag har testat olika inställningar på kameran utan framgång, finns det några knep för att dämpa vibrationerna eller någon bra inställning på kameran som jag inte hittat?

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
beror på va du har för kamera och hur kraftig vibrationerna är.
jag var tvungen att stadga upp mitt fäste genom att svetsa dit stag på var sin sida. vissa kamere har vibrations reducering men det fungerar bara vid små vibbrationer.
min konstruktion va gjord av 3mm plåt

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag tror att du kör för sakta.

Sök på RoLLER Sub 5 eller DanTheMan Bogesundsvägen & världsrekord. Vi har samma konstruktion men gasar oss förbi den kritiska punkten när det börjar vibrera.

Håll stumt så planar det ut är mitt råd.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
det är ju ingen fattig kamera utan samsungs värsting. någon som kan denna och vet om det finns någon fin funktion?

vad är fästet gjort av?
Kanske ska försöka göra någon form av "gummiupphängning"?
fästet är gjort utav 3 st plåtvinklar som är ihopsvetsade till ett plattstål som kameran sitter i. i framkant går det ner vinklar som är fästa med dubbelhäftande tejp. mellan fästet och tanklocket sitter skumgummi och mellan kameran och fästet sitter skumgummi (ni vet såndär tunn skumgummi som har en klistersida.

beror på va du har för kamera och hur kraftig vibrationerna är.
jag var tvungen att stadga upp mitt fäste genom att svetsa dit stag på var sin sida. vissa kamere har vibrations reducering men det fungerar bara vid små vibbrationer
jag har vibrationsreducering, men det hjälper inte mycket. funderar på att fästa upp den ytterligare, men det känns inte som om det kommer hjälpa. behöver någon typ utav vibrationsdämare.

Jag tror att du kör för sakta.

Sök på RoLLER Sub 5 eller DanTheMan Bogesundsvägen & världsrekord. Vi har samma konstruktion men gasar oss förbi den kritiska punkten när det börjar vibrera.

Håll stumt så planar det ut är mitt råd.
300km/h räcker inte, fixar du turbo så jag kan se om det hjälper?

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
förekommer det vibrationer hela tiden lr bara under aceleration??
om dit fäste är stumt så får du inte mer vibrationer än va mc:en
ger och vibrations reducering bör kunna ta bort det mesta förutom under hård aceleration.

Last edited:

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
2 bockad plåt utan stadga gav satans med vibrationer som du nämde.
1 stadga up det 70% av totala längden. funka kanon
3 bara bild ovanfrån typ (svarta plupparna symboliserar hålbild)

det ända jag kan komma på är att du tar och skär ut en gummimatta som du sätter under vid skruvarna så den får ligga på mattan (ganska hård gummimatta) och sen skruva fast ganska bra utan att sabba gängorna. tippar fortfarande på att det är plattan i sig som får svängningar utav kamerans egna vikt.

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    11.5 KB · Visningar: 61
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
blir till att svetsa lite på jobbet i nästa vecka, skall se om jag kan få till några förstärkningar. vet dock inte om detta räcker, kände på tanken under körning och den vibrerar ju lika mycket som fästet gör under färd. jag tror att någon stötdämpning av nåt slag är lösningen.

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
blir till att svetsa lite på jobbet i nästa vecka, skall se om jag kan få till några förstärkningar. vet dock inte om detta räcker, kände på tanken under körning och den vibrerar ju lika mycket som fästet gör under färd. jag tror att någon stötdämpning av nåt slag är lösningen.

testa. både i sånna fall. sen e jag slut på ideer.
hårdare fäste och i värsta fall gummiplatta under som borde kunna ta bort vissa vibrationer från fästet.

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Jag har ett kamerafäste byggt i 3mm plåt, har 3mm gummimatta mellan fästet och tanken, sen mellan skruven och tanken har jag en fast tejpad tvättsvamp, funkar kanon bra, har en Jvc gz-mg135e, tycker förövrigt att ljudet blir riktigt bra med Jvc kameran, har wind cut på, det gör säkert sitt.

Bifogat

• kamera.jpg
    kamera.jpg
    109.8 KB · Visningar: 121

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Jag har ett kamerafäste byggt i 3mm plåt, har 3mm gummimatta mellan fästet och tanken, sen mellan skruven och tanken har jag en fast tejpad tvättsvamp, funkar kanon bra, har en Jvc gz-mg135e, tycker förövrigt att ljudet blir riktigt bra med Jvc kameran, har wind cut på, det gör säkert sitt.

det där med tvättsvampen gör nog susen! jag skall testa

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Polarna har köpt ett fästa på E-bay till sina hojar, hur jävla stadigt som helst.

Kostade bara 250:- typ...

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
har nu testat med tvättsvamp. blev lite bättre men inte tillräckligt. jag satte ett gammalt handtag istället för svamp och det blev hyfsat bra. jag skall testa imorgon på kinnekulle så får vi se hur det blir!

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
har nu testat med tvättsvamp. blev lite bättre men inte tillräckligt. jag satte ett gammalt handtag istället för svamp och det blev hyfsat bra. jag skall testa imorgon på kinnekulle så får vi se hur det blir!

exakt va jag menade. med hjälp av tvättsvampen stadgar du upp den del som kameran hänger på. med hjälp av att svetsa sådana sidofästen så ger det samma effekt.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka