Kamkedjan som rasslar på kawa z 750 -81??

LMR

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Hoj
Egen på hd1200 -08 + Kawasaki z 750 -82
Hej!
Vid tomgång så hörs ett tydligt rassel ifrån motorn. Får känslan av att det är en kedja som är ospänd och som slår fram och tillbaka.
Ljudet försvinner då varvtalet höjs, t.ex. genom att slå på choken liite liite. Men då varvtalet är som lägt och den får gå lite stånkigt så rasslar det ifrån motorn.

Jag vet inte ifall ljudet kommer då jag kör med cykeln, utan det är när den står med växel ur på tomgång.

Kan det vara något annat än kamkedjan?

Jag har stor mekvana, men aldrig spännt en kamkedja innan. Tips på hur jag går tillväga tas tacksam emot! alt. om det finns någon online-guide tillgänglig?

Cykeln är helt ny för mig (har inte ens hunnit få hem den), så jag har inte hunnit sätta mig in i den ännu. Därför frågar jag efter lite hjälp för att snabbt kunna lösa det.

Tack på förhand!

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha
var kommer rasslet ifrån?
om kamkedjesträckaren är dålig så kan man se det genom att mäta kamkedjans spel.

MVH Phille

LMR

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Hoj
Egen på hd1200 -08 + Kawasaki z 750 -82
var kommer rasslet ifrån?
om kamkedjesträckaren är dålig så kan man se det genom att mäta kamkedjans spel.

MVH Phille

Tyvärr vet jag inte riktigt. Jag har bara hört ljudet i en minut då jag var och tittade på mcn. Fick den för småpengar, så jag köpte den ändå.
Jag vet bara att då motorn går på lågt varvtal, du vet då åden inte riktigt får "surra på", så hörs ett rassel ifrån motorn.
Tidigare har jag bara haft stötstångsmotorer, så jag är lite ovan vid kamkedjerassel :D
ljudet finns både då växel är i och växel är ur.
Låga varvtal (låg tomgång), eller något högre varvtal men då man liksom är i en uppförsbacke, för hög växel, och hög gas, så motorn liksom inte klarar att öka.

Hur mycket spel skall det vara på kamkedja? och hur mäter jag detta?

Tack för ditt svar!

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha
hur mycket spel det ska vara borde stå i verkstadshandboken för din mc. nu vet jag inte hur det är på din mc men på bl.a. min så mätte man spelet genom att mäta mellan kamaxlarna. när man ändå är där och pillar i det området så kan man lika gärna kolla ventilspelet anser jag.
stötstänger var bra mycket lättare! :)

MVH Phille

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet