Kamkedje Glidskenor gsx-r 750 -96

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Hej ska byta kamkedje Glidskenor på min gsx-r 750 -96:a.
jag har fått bort den bakre men den främre som är itryckt som i ett "spår",
vill verkligen inte lossna!

Har brytigt och bänt men den lossnar inte,:mad:
Har till-och-med satt en huggmejsel och försökt klyva den, men den sitter benhårt.

Hur ska jag göra??, orkar inte tillbringa 4 timmar till att bända och bryta.

Finns det nått enklare sätt?:confused:

/mvh jonas
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På de gamla luft/olje så är ena kamkedjestyraren förankrad mellan blockhalvorna och man måste klyva motor för att kunna byta den. Kika i manualen så går det förmodligen bättre.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Hej, ok jag har ingen manual :va

jag förstår inte varför det skulle gå lättare om man skulle klyva motorn.

Men det låter vettig eftesom jag inte fick bort skiten.

/mvh jonas
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Väldigt få som använder använder bok när de skruvar. Mkt märkligt tycker jag då den inte kostar så mkt och man relaterar det till all nyttig information man kan läsa sig till genom att använda den.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
På min gsxr 750 -98 måste man lätta på kåpan som håller startmotordreven samt drevet som sitter på veven för att komma åt bulten som den bakre glidskenan sitter fast i.

Nu kan jag minnas fel men vill minnas att det är så. Kan kika närmare imorgon när jag är i garaget och har manualen.

-@

mattiazze skrev:
2470340 Ladda ner här om det funkar: http://83.138.146.17/manual/

spank you... :)

-@
 
Last edited:

mattiazze

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Norrköping
Hoj
R1-01 blåofin
d1ce skrev:
2470351 På min gsxr 750 -98 måste man lätta på kåpan som håller startmotordreven samt drevet som sitter på veven för att komma åt bulten som den bakre glidskenan sitter fast i.

Nu kan jag minnas fel men vill minnas att det är så. Kan kika närmare imorgon när jag är i garaget och har manualen.

-@



spank you... :)

-@

Livet blir ju så mycket enklare med en meckarbok.....
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Tack så mkt för all vettig info.

jag har tagit bort alla drev samt bulten i veven, men den sitter verkligen hårt.

Hehe ska kolla manualen nu :D.

1000 tack
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
SKitbra manual, Men hehe jag hittade ingen info om hur jag tarbort glidskenan.
Det står så här "typ", Om den är sliten byt den :D .

Om ja tittar ner i motorn så ser det ut som om jag bara ska slita bort den, MEN icke!

Den hänger och dinglar där.

/mvh jonas
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
GsxrAbuser skrev:
2470467 SKitbra manual, Men hehe jag hittade ingen info om hur jag tarbort glidskenan.
Det står så här "typ", Om den är sliten byt den :D .

Om ja tittar ner i motorn så ser det ut som om jag bara ska slita bort den, MEN icke!

Den hänger och dinglar där.

/mvh jonas

Är det den främre eller bakre? För är det den bakre kan jag nästan satte mina högra 14gram på att den är skruvad bakom drevet som startmotorn drar på veven.

För att få bort den bulten som håller drevet kan du nog nåstan behöva en mutterknack eller någe?

-@
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Båda sitter bultade, båda bultarna är borta.
Ena bara trilla bort den "jätteböjda"

Den andre sitter som svärdet i stenen typ.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har du skruvat bort topplocket , för det är just vad du måste göra för at få bort den främre löparen

har du nu våldfört dig på den så är det bara att bita i suräpplet och skruva ur motorn
lyfta toppen + ny topp packning mm

Finns inga genvägar
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Våldfört? Kraftigt våltagen med andra ord :tungan .
aha ok men jag fattar inte varför det skulle bli lättare.
Du kanske kan förklara lite mer ordagrant? :rolleyes:
Men jag litar på att det är så.
/mvh jonas
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
GsxrAbuser skrev:
2472080 Våldfört? Kraftigt våltagen med andra ord :tungan .
aha ok men jag fattar inte varför det skulle bli lättare.
Du kanske kan förklara lite mer ordagrant? :rolleyes:
Men jag litar på att det är så.
/mvh jonas





Främre kamkedjelöparen sitter med två "pliggar" i mellan delningsplanet

topp / cylinder

Vid montage kan det vara lite klurigt att få i denna samtidigt med topp packningen och toppen samt alla styrningar

Lös motor lönar sig alltid när man ska pilla med sådant

( kamtiming mm)
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ok då förstår jag.
Enda sättet är att klyva motorn alltså. :mad:

Faaan vad jobbigt.
Aja 1000 tack för hjälpen.

/mvh jonas
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
GsxrAbuser skrev:
2472347 Ok då förstår jag.
Enda sättet är att klyva motorn alltså. :mad:

Faaan vad jobbigt.
Aja 1000 tack för hjälpen.

/mvh jonas

Det är inte jobbigt, det är kul ;)

-@
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Finns det någon anledning till att du tyckte att kamkedjestyrarna skulle bytas? De brukar ju räcka motorns livslängd.
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
andersbrink skrev:
2472393 Finns det någon anledning till att du tyckte att kamkedjestyrarna skulle bytas? De brukar ju räcka motorns livslängd.

På min gixxer var dom tvärslut efter 3500mil och nötte av kamkedjan :tungan
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Vill helst inte berätta vafför :arsele
kan skicka PM om du vill det är lite skämmigt :D
/mvh jonas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top