Kamkedjespännare??? (Bild)

petterzzon

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX1100R
Hej jag håller på att renovera, fixa med hojen i vinter och har lite funderingar av min kamkedjespännare. har varit till verkstad och återförsäljare och ingen har sett en sådan tidigare...

jag funderar om det är ett hemmabygge, hojen den sitter på är en gsxr 1100 89á



anledningen till frågan är hur den fungerar om eftersom det sitter en fjäder men själva pinnen är helt stumm.

skulle även villa ha lite tips på vad att tänka på när man ska renovera vaccumförgasaren...


tacksam för all hjälp
 

BMWS1000RR

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2009
Ort
Sandefjord
Hoj
GSXR1000K6
Det er en MotoSpeed kamkjedestrammer, en kopi av Yoshimura i racingkitet til 85-87 GSX-R570.
Fungerer meget bra, om du skrur opp stoppskruen og demonterer strammeren, så ser du hvordan den fungerer.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Detta är den bästa spännaren som gjorts hittils jmf med "stelbensskruvar" som APE säljer.
Med denna så är risken att spänna kamkedjan för hårt obefintlig då det är en fjäder som sköter inspänningen av pinnen mor kamsläpan.

Den är i princip som en std. med skillnaden att med denna kan man låsa pinnen som trycker mot kamsläpan.

Justeringen är enkel.
Det förutsätter att man monterat så att vevaxel och kammar ligger rätt.
Då man sätter dit kamsläpslåsningsmekanismen(kamspännaren), så lossa muttern, sedan skruven så att pinnen fjädrar fritt.
Montera spännaren i för avsedd plats i cylindern med packning.
Dra sedan runt motorn för hand vid vevaxeln ett varv typ.
Dra åt skruven och sedan muttern.
Juseringen klar.

Justera INTE men att starta motorn, för man vet inte i vilket läge kamsläpan befinner sig i då man annars skulle dra åt skruven som låser pinnen.
 

petterzzon

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX1100R
Tack för hjälpen, då vet jag att det inte är ett hemmabygge.

Men det känns som fjädern som sitter är ganska slapp orkar den verkligen trycka in "släden" tillräckligt för att spänna? Pinnen sticker ut nu 30mm
och kedjan är lite slapp idag inte mycket men när den blir varm så skrammlar den lite. Om nu inte fjädern är tillräckligt stark och om jag skulle flytta ut pinnen till t ex 31 mm påverkar det kedjan mycket eller lite?

Jag har endast tagit bort den så motorn har inte rört sig något sedan demontering så det borde väl bara va att sätta tillbaka???
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har endast tagit bort den så motorn har inte rört sig något sedan demontering så det borde väl bara va att sätta tillbaka???

Gör det på RÄTT sätt och lita inte på någon annan än dig själv när DU meckar. Vet du inte hur man gör, ta reda på det. Att sätta tillbaks en justeranordning utan att veta hur man justerar är lika med motorras på tre röda.
 

petterzzon

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX1100R
Anledningen till att jag "våga" ta bort den va just att jag visste att det att det bara va att sätta tillbaka jag ville bara ha det bekräftat av lite fler källor för lite sinnes ro...
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De e iaf en rekomendation att du lyfter ventilkåpan å kollar att vevaxel och kammar ligger rätt, de e en billig koll jmf med ett motorras OM de skulle ligga fel å har kuggat över nånstans.

När du släppt mutter å skruv så kommer pinnen att fjädra ut av fjäderkraften.
Å som jag skerv så ska du dra runt motorn för hand å låta fjädern trycka ut pinnen mot släpan. Då justeras pinnen med fjädern mot släpan som minskar spelet mot kamkedjan.
Å sedan drar du åt skruven som låser pinnen.
Du ska inte mäta nått utstick.

De ska inte vara så stor kraft i fjädern.
Observera att den endast ska mjukt klämma in den bakre kammsläpan för att dämpa de svängningsfenomen som en transmissionskedja medför då den ändrar varvtal med hur man gasar.
Då man drar runt motorn så blir det en så kallad "dragsida" mellan vevaxel, avgaskam & insugskam. Och mellan vevaxel och insugskammen på förgasarsidan så uppkommer en "slacksida" som man då behöver någon form av dämpning. Å de e därför de finns en ledad kamsläpa som en tryckare klämmer mot.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Byt ut muttern mot en ny innan du monterar tillbaka, den ser ut att börja bli runddragen.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top