Kamkedjesträckare GSX-R 750

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Vet ej hur hårt man ska spänna den, borde du nog kunna höra med nån MC-verkstad om hur hårt den ska spännas.

Pejo: Alla automatiska är inte dåliga, vissa har tydligaen haft tur med sina (bl.a. jag), vissa inte...
Känner du dig osäker ska du nog byta. Jag tyckte att man gjorde sitt jobb och var tyst och fin, därför lät jag min sitta kvar. Polarns rasade, men det var hans eget fel då det rasslat länge i hans maskin och han bara kört vidare ändå.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
G.S.G.G. skrev:
nu så, tur man har en bror som har bättre minne, dom sa tydligen när jag köpte hojen att sträckaren va bytt till en manuell.. så nu till frågan, hur gör jag för att kolla så den är sträckt osv? har väl inte hela tummen mitt i handen men en liten beskriving från nån schysst själ som gjort de förr vore ju inte helt fel :gnissla ....
mvh o god jul grabs!/mike

Det säkrast sättet är nog att ta bort ventilkåpan och guiden över kedjan som sitter mellan kamdreven och mäta hur spänd kedjan är där. (kommer inte ihåg hur stort spelet skulle vara)

Jag pratade med en verkstad, dom kände hur mycket slack det var på kedjan genom att rucka på vevaxeln med ett spärrskaft, men det skulle inte jag våga, dom har ju lite mer erfarenhet än mig så jag gör på det omständiga sättet.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Hej igen...

Idag plockade jag av sidokåporna, tog ut hojjen och startade maskinen. Jag började nästan gråta av glädje när den startade, det låter så förbaskat bra...

Som en parentes kan nämnas att den tickade friskt dom första 15 sekunderna om en ventil... inget jag kommer bry mig om nu, det är ju ingen fara eftersom hon blir tyst 'per omgående'.

Sen hittade jag den lilla rackans spännaren, inklämd längst till höger på cylinderraden... voine va svårt att komma åt... men det kanske är lätt när man petat bort luftburken. Såg inte om den var bytt, men gissar att det är "den långa", den var typ 4-5 centimeter 'hög', stack ut så långt alltså.

Men - nu till poängen. Min låter hur fint som helst. Och det fick mig att fundera: Om det vore sommar, skulle vi oroa oss? Eller oroar vi oss för att det är vinter och vi har tid över ?

Jag tror det är ovanligt att kedjab "spontan-hoppar" - däremot kan det vara vanligare att det börjar rassla , även om det nog också är ovanligt. Därför kommer jag 'skita i det och åka' tills det börjar låta om det nu skulle göra det. Börjar det låta får man fixa det bums, men tills dess... ska jag nog sluta oroa mig.

//P

norrlansguld skrev:
Det säkrast sättet är nog att ta bort ventilkåpan och guiden över kedjan som sitter mellan kamdreven och mäta hur spänd kedjan är där. (kommer inte ihåg hur stort spelet skulle vara)

Jag pratade med en verkstad, dom kände hur mycket slack det var på kedjan genom att rucka på vevaxeln med ett spärrskaft, men det skulle inte jag våga, dom har ju lite mer erfarenhet än mig så jag gör på det omständiga sättet.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
norrlansguld skrev:
Det säkrast sättet är nog att ta bort ventilkåpan och guiden över kedjan som sitter mellan kamdreven och mäta hur spänd kedjan är där. (kommer inte ihåg hur stort spelet skulle vara)

Jag pratade med en verkstad, dom kände hur mycket slack det var på kedjan genom att rucka på vevaxeln med ett spärrskaft, men det skulle inte jag våga, dom har ju lite mer erfarenhet än mig så jag gör på det omständiga sättet.

Jag gjorde just denna procedur idag på en GSX-R600. Lossade på ventilkåpan (förgasarna måste bort för att den ska kunna lirkas ut) och tog bort den övre kedjestyrningen (på höger sida, fäst med två insexskruvar). Sedan skruvade jag in kamkedjespännaren (APE) tills kamkedjan bara kunde röras från sitt översta till understa läge mellan de båda kamhjulen - lite drygt en 1/4" (vad som stod beskrivet på förpackningen - tur jag har sån skala på skjutmåttet :) ). Tyvärr var muttrarna på spännaren i tum- inte millimetermått och trångt att komma åt låsmuttern, så jag skruvade loss hela spännaren sedan och kunde låsa den i rätt läge och skruvade tillbaka efteråt. Ingen packning följde med, så jag tog packningsmassa i ett extremt tunnt lager (allt överflödigt pressas bara bort och det vill man inte ha in i motorn).

Medföljande beskrivningen var ju allt annat än glasklar över vilken kedjestyrning som skulle lossas och om man behövde packning eller ej, så det var lite funderingar där ett tag...

Passade på att kolla ventilspel när kåpan ändå var av - och det såg ju riktigt bra ut. :)
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Jag hade ett totalhaveri på min GSXR 750 01a, 1 förbränningsrum totalt mosat ca 5000 -6000kr, en kolv +ev stake ca 3000kr, cylinderlopp skadad nicasil 6000kr, prislappen för detta hade hamnat runt 15000-20000 men valde att köpa en ny kmpl motor.
Orsaken till detta var en kombination av sträckaren (sprinten till hatten på sträckaren var av när jag särade motorn)och för litet spel mellan avgasventiler och kolvar, (planad topp + racekamaxlar) ventilurtagen skulle varit urfrästa några tiondelar.
Motorn var väldigt potent lämnade 149BHP men hade en orginal sträckare
trodde inte att de nya stäckarna var några problem längre men hade nog fel.
Körde Kawasaki ZXR 750R 93a innan GSXRen hade inga problem med den (var trimmad för superbike med alla roliga kittdelar vinnare i Superbike SM 96) men den hade ju en manuell sträckare!!!
 

RAL

#32
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Nyköping
Hoj
R6
Kör med APEs manuella. Den funkar, det gör inte original sträckaren.

Bytte till manuell på min förra GSX-R -99 efter tydliga missljud och den funkade kanon efter det.
 

HanneZ

Guest
Nån som vet vad det är för nån sträckare på den tidigare gsxr modellen(92-95). Jag monterade min efter motorbyte i somras, behöver man göra något speciellt eller är det bara att trycka på den där grejjen som gör att den sätter sig i det minst spända läget och sen skruva åt den så att den spänner sig rätt, givet då att fjädern är som den ska?

Mvh. Hannes
 

Voyager

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2xHonda, MZ
Kamkedjesträckare

Wolfhound skrev:
Funderar på att köpa en äldre GSX-R 750. Typ -98 eller -99.
Har hört talas om att Suzuki har haft problem med kamkedjesträckaren. Finns det någon som kan något om detta. Ska man oroa sig för detta och vad kan det kosta. Har också hört att det ska finnas en "racingmodell" på sträckare.

Tacksam för svar!


Tjenare!

Ja, suzukis sträckare hade/har en tendens att ge med sig. Ofta kan man höra att de "är på gång" genom ett surrande resonansljud eller vanligt kamkedjeslammer. Motospeed säljer manuella som kostar ca 700 spänn. Rekomenderas om man tänkt köra lite hårdare än normalt.

Mvh Jens
 

Bende

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki 750r -96
Så blev det tyst!

Ytterligare ett bevis på att APE:s kamkedjesträckare fungerar alldeles utmärkt. Jag bytte ut orginal sträckaren idag på min GSX-R -96 till APE:s manuella och vips så blev det tyst. Så var den sommaren räddad.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Är det några kända problem med kamkedjesträckare, eller andra motordelar hos den "näst nyaste" modellen alltså GSXR750 mellan 00 och 03?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Freppa skrev:
-99:an behöver du inte byta på. -98:an är den första med insprutning och har rykte om sig att vara si och så. Gå in på www.gixxer.com och sök kring 750 så hittar du mycket material om just detta.

Vad fasiken är förresten en racingmodell på sträckare? Den sträcker fortare än en vanlig? ;)
En kompis har en -99 vars motor rasade p.g.a. kamkedjesträckaren... så där måste jag nog allt säga emot....
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
jag kollade lite närmare på original-sträckaren (den som gäller för de oljekylda modellerna) och den har en kuggmekanism som låser i varje ny kugg när den trycks inåt av fjäderkraften i en fjäder som trycker mot spännkolven (som i sin tur trycker mot kedje-guiden som spänner mot kedjan. Så när kolven gått ett snäpp inåt så kan den aldrig backa från det, endast röra sig inåt av fjäderkraften allt efter att kedjan slits och blir längre. Det fungerar om inte kolven börjar kärva av någon anledning eller om fjäderkraften inte duger till att åstadkomma tillräcklig spänning för att kolven skall snäppa inåt till nästa 'spline'.

Är dom här automatiska sträckarna 'hydrauliska' på något sätt eller är det bara fjädern som trycker på ?
I vart fall torde den inte "backa" vid gasavdrag som anförs i APE-marknadsföringen som ett argument varför man borde ha en manuell sträckare.
Annars torde ett sätt att spänna den automatiska sträckaren manuellt vara att skruva ur muttern som håller fjädern, sedan trycka med något föremål mot kolven (inte med så mkt kraft) medan man drar motorn framåt och känna om den kuggar in i nästa läge inåt. Den backar inte ut igen förrän man tar ur hela sträckaren och lossgör en fjäderbelastad spärr som medger att man kan dra tillbaka kolven igen. I det avseendet (om man spänner den automatiska sträckaren manuellt) kan jag inte se hur den automatiska sträckaren skulle göra ett sämre jobb än den manuella. Men egentligen om man inte könner till vad som finns under ventilkåpan kan det vara bra att mäta upp kedjan och kolla sträckarens kondition innan man börjar försöka justera den manuellt så man vet vad man egentligen håller på att försöka justera.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
HanneZ skrev:
En kompis har en -99 vars motor rasade p.g.a. kamkedjesträckaren... så där måste jag nog allt säga emot....

Det var väl min rasade motor som följde med när han köpte hojen?

Hoppas att den har fungerat bra för honom, har dåligt samvete då jag fortfarande inte har hittat kvittot för den nya motorn, fast Greven kanske skulle kunna fixa ett nytt om det fortfarande skulle vara intressant.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gunnar_gt750 skrev:
I vart fall torde den inte "backa" vid gasavdrag som anförs i APE-marknadsföringen som ett argument varför man borde ha en manuell sträckare.

Vissa modeller har en extra "fjäderbuffert" i änden som trycker mot kedjestyraren. Svetsar man den stum finns det ingen anledning att byta ut den mot en eftermarknadssträckare iom att man kan "hand-justera" även den automatiska (som du också kom fram till). Totalhaveri, att kugg-mekanismen har flunkat har jag aldrig hört talas om. Jag kör en av mina hojar med en originalsträckare och den andra med en omgjord Motospeed-sträckare (deras kassa Kawasaki-stuk på justeranordning är under all kritik).
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
norrlansguld skrev:
Det var väl min rasade motor som följde med när han köpte hojen?

Hoppas att den har fungerat bra för honom, har dåligt samvete då jag fortfarande inte har hittat kvittot för den nya motorn, fast Greven kanske skulle kunna fixa ett nytt om det fortfarande skulle vara intressant.
Jajuste!

Hojen har fungerat skitdåligt verkligen hehe. Strul som fan med nya skivorna och bromsoken, bränsleläck runt spridare o skit. Den har stått still hela sommaren. Den är omlackad o fin dock med ny undertail o annat :)
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
HanneZ skrev:
Jajuste!

Hojen har fungerat skitdåligt verkligen hehe. Strul som fan med nya skivorna och bromsoken, bränsleläck runt spridare o skit. Den har stått still hela sommaren. Den är omlackad o fin dock med ny undertail o annat :)

Det var tråkigt att höra, att skivorna var dåliga stog ju i annonsen så det varingen hemlighet.

Något läckage hade aldrig jag några problem med under tiden jag ägde den.
 

walleskydive

Speedoholic
Gick med
31 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GIXXER 750-96
kammkedjesträckare

Har en 96a,hur faen e de med dom?Min har gått snart 2500mil och kan inte höra ngt "rassel"! :confused:
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top