spidermicke
Ny medlem
Hej, egentligen har jag väl knappast något som kan räknas som sporthoj med dagens mått mätt, Honda CB 750 F -82, men jag chansar i alla fall på att någon kan ge mig nyttiga tips. Jag ska byta kamkedjesträckare, men det är lite trixigt . Men jag tar och börjar med en liten problembeskrivning om det är fler som har liknande problem. Jag åkte en längre sträcka när motorn började knacka och ge oljud vid högre varv. Jag var tvungen att fortsätta åka och körde lugnt de sista 10 milen. Hojen gick då sämre och sämre, samt lät alltmer illa. Jag kunde efter ett tag inte ens varva upp den. Jag plockade av toppen med kamarna (går att göra med motorn kvar i ramen) och kunde inspektera kamkedjesträckaren (som sitter i mitten av cylindern, mot bakre väggen) och såg att det var ett fäste till "fjäderbågen" som var av. Motorn plockades ur ramen, ganska trixigt att lirka ut den men hade bra hjälp av en verkstadsdomkraft, och topplocket tog av. Ser då att efter att kamkedjesträckaren har gått sönder så har kamkedjan slagit sönder en gummitapp ("cam chain guide") fram i motorn så det bara återstår en trasig rulle .
Enligt Haynes mekarbok och några motorcykelreparatörer ska det gå att få loss kamkedjesträckaren utan att behöva ta loss cylinderhuset men jag lyckades i alla fall inte lirka ut den så nu undrar jag hur man gör. Vill ju helst inte ta loss cylindrarna om jag slipper med allt vad det innebär att passa in kolvar och risk för skräp i motorn etc. Och sedan ska ju den nya sträckaren och gummitappen på plats igen Jag beställde grejor på Lelles i Uppsala, dyrt så det förslår, 1379:- för sträckaren och 300 för tappen.
Hur ska man göra med kamkedjan, behöver den bytas också? Cykeln har gått 6000 mil och gick bra innan detta hände. Är det något mer man ska tänka på att fixa när motorn ändå är urtagen och isärplockad?
Mvh Micke
Enligt Haynes mekarbok och några motorcykelreparatörer ska det gå att få loss kamkedjesträckaren utan att behöva ta loss cylinderhuset men jag lyckades i alla fall inte lirka ut den så nu undrar jag hur man gör. Vill ju helst inte ta loss cylindrarna om jag slipper med allt vad det innebär att passa in kolvar och risk för skräp i motorn etc. Och sedan ska ju den nya sträckaren och gummitappen på plats igen Jag beställde grejor på Lelles i Uppsala, dyrt så det förslår, 1379:- för sträckaren och 300 för tappen.
Hur ska man göra med kamkedjan, behöver den bytas också? Cykeln har gått 6000 mil och gick bra innan detta hände. Är det något mer man ska tänka på att fixa när motorn ändå är urtagen och isärplockad?
Mvh Micke