kamkedjesträckare

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
Har en cbr 600 -93 som knackar och det verkar som om kamkedjesträckaren behöver bytas. Är den hydraulisk eller mekanisk? Behövs några justeringar eller är det bara att plugga in den nya? Ungefär hur mycket kostar en ny?

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Det är ganska vanligt fel på dom, byt till en mekanisk så slipper du bekymmer..
Hör men nå´n som åker bana dom har säkert nog nån liggande..

Mvh Mathias

Masterlord

Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
fast de som kör bana har väl inte så gamla som 93:eek:r? Fast de nyare kanske passar också på en 93:a?

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det finns 93or som rullar på bana, inte bara proffs där... Annars så kan det ju finnas kvar hos någon som har åkt på en sån...

Men se till att byta till en mekanisk då den hydraliska är känd för att tappa kontrollen vid höga varv.. Men jag tror att Honda gjorde om den, men är inte säker..

Mathias

Masterlord

Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
är det bara att plugga i den nya, eller ska man justera något?
Den hydrauliska förmodar jag sköter sig själv, men hur e det med den mekaniska? Ska man justera den efter hand eller är allt klappat o klart efter monteringen?

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den ska justeras in till lagomt spel.. Sen kontrolleras med jämna mellanrum..
Kan ses som en nackdel men det är sämre om den hydraliska beslutar att ge upp..

Uppgifter på spel och intervall bör den som du köper den av kunna upplysa om..

Mathias

Masterlord

Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
Tack för svaren!
Ska sälja hojen så det spelar inte mig nån roll vilken jag väljer. Vet du om det är stor skillnad i pris mellan de båda?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Byt den inte. Sälj hojen billigt till D-one istället. Sen byter jag den och tar hutlöst betalt! :)

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Mekanisk spännare verkar det ju vara, och priset ca 60 dollar, vilket borde bli ungefär 8-900kr transporterat och klart till Sverige...

http://houseofmotorcycles.bikebandi...model_dept_id=187940&model_dept_name=CBR600F2

Där har du bild och pris...

men plocka bort den som sitter på och funktionskolla den innan du beställer en ny, jag hade liknande missljud, då var det kamkedjesläden som hade gått sönder, dvs på sprängskissen del nummer 3 som hade tappat någe plastbitar....

Lycka till...

Lura inte nån stackars köpare, se til att det blir så bra som möjligt, du vet ju själv vilket skick du vill ha på en hoj som du själv köper :tummenupp

Masterlord

Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
Givetvis talar jag om för köpare om sträckaren inte funkar perfekt. Om jag säljer privat byter jag den innan, ska jag byta in den på firma får jag se först vad jag får i inbyte om den inte är bytt.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kamkedjesträckaren är hydraulisk. SKitlätt att byta och kostar inte så fasligt mycket. Originalsträckaren håller i 5000 mil +/- några hundra. Det kan vara skönt att slippa oroa sig för justeringen på den på en i övrigt ganska underhållsfri hoj.

D-one är sugen på hojen i alla fall. Skicka PM till henne med mer info. :tummenupp

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hydraulisk är hydraulisk, mekanisk är mekanisk, jag tror ni menar manuell när ni säger att den skall justera själv, eller är det jag som fått det om bakfoten?

Mekaniska spännaren justerar sig själv liksom den hudrauliska.... manuell är i stort sett en bult som man skruvar in för hand och på så sätt väljer spänningsläge...

Den mekaniska spänner sig själv med hjälp av fjädring, och "backspärr", dvs den ska inte släppa bakåt..

Hyraulisk är väl ytterligare en modell... vilket jag inte vet precis allt om, men har sett den på en suzuki t.ex, oxh då är det hydraulslangar kopplade till spännaren... vilket man ser ganska väl, och på så sätt fattar man att det är som det är... :)

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mattias skrev:
Kamkedjesträckaren är hydraulisk. SKitlätt att byta och kostar inte så fasligt mycket. Originalsträckaren håller i 5000 mil +/- några hundra. Det kan vara skönt att slippa oroa sig för justeringen på den på en i övrigt ganska underhållsfri hoj.

D-one är sugen på hojen i alla fall. Skicka PM till henne med mer info. :tummenupp
Ok, jag är inget proffs, har säkert fel :)

Men vad kallas då en sån här kamkedjesträckare?
http://houseofmotorcycles.bikebandi...model_dept_id=703191&model_dept_name=GSXR750Y

Last edited:

MattzzoN

#65 Pro Superbike
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
2xCBR
Är det någon som vet om/vart det finns manuella kamkedjesträckare till cbr600 -93. Tycker jag har letat överallt men bara hittat den hydraliska original sträckaren.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati