Kamkedjesträckare

mattiazze

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Norrköping
Hoj
R1-01 blåofin
Undrar om det är nåt speciellt man ska tänka på när man byter kamkedjesträckre på en fzr1000 (vevaxel i ett speciellt läge eller nåt) står inget om det i Haynes. Den sitter ju på baksidan av cylindrarna under förgasarna. Det ska väl egentligen bara bytas fjäder om resten verkar ok.. :confused: Hojen har ju gått en bit över 7000 o den är aldrig bytt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Normalt ska cylinder 1 och 4 vara i övre dödläget när man byter kamkedjesträckaren, det gäller nog alla hojar som är en fyrtaktare. Det enda riktigt viktiga är att du har klart för dig _vad_ som kan hända om du gör fel och vad du ska göra för att kontrollera att allt blev rätt inställt.

Har hojen gått 7000 mil är det nog fler (och viktigare) saker än kamkedjesträckaren som behöver bytas. Skit i att byta den, satsa på en översyn istället - fast det skulle du kanske ha tänkt på lite tidigare, typ i höstas eller så. Är det en nyinköpt hoj... be till gudarna att den håller över sommaren. :D
 

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
2009, KTM EXC 450
andersbrink skrev:
Har hojen gått 7000 mil är det nog fler (och viktigare) saker än kamkedjesträckaren som behöver bytas. Skit i att byta den, satsa på en översyn istället - fast det skulle du kanske ha tänkt på lite tidigare, typ i höstas eller så. Är det en nyinköpt hoj... be till gudarna att den håller över sommaren. :D

Menar du att den skulle vara slut bara för att den gått 7000 mil?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om vi säger så här, jag måste se över mina hojar efter ca 20 mil - pga min körstil. 402 meter rakt fram med lustgas. Hur din hoj är körd har jag ingen aning om. Däremot med 7000 mil låter som att toppen/ventilerna och kolvringarna bör ses över - än hur den har körts.
 

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
2009, KTM EXC 450
andersbrink skrev:
Om vi säger så här, jag måste se över mina hojar efter ca 20 mil - pga min körstil. 402 meter rakt fram med lustgas. Hur din hoj är körd har jag ingen aning om. Däremot med 7000 mil låter som att toppen/ventilerna och kolvringarna bör ses över - än hur den har körts.

Jag undrade bara vad du menade, nu fattar jag! :tummenupp
 

mattiazze

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Norrköping
Hoj
R1-01 blåofin
Det verkar som om nån tidigare ägare har sett över hojen, för motorn är knäpptyst, fyllde på ca 1 liter olja förra säsongen (500 mil). Ingen oljerök vid urvarvning heller, kör väl inte direkt nån racing men ibland så.. :yoparty
Är lite orolig för kamkedjan trots allt, det jag vet är att ventiljustering o fögasarsync nyss är gjorda, har inte direkt nån lust o riva motorn i sommar. Är väl bara o blunda o hoppas på det bästa.. :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top