Kamkjedja nitning Ktm 525..

Bjorne_83

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Husum / Örnsköldsvik
Hoj
Ktm 525 smr, Lill Gixxer 600
Måste man nått special verktyg för att he ihop kamkjedjan??
eller finns det nått billigare sätt att få ihop kjedjan??
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
specialverktyg är ju at förera.. men det funka med dorn och hammare oxå.. se bara till o ha nått bra mothåll.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Två slag på varje nit räcker.Du ser ju hur resten av kedjan är nitad.Stoppar du i ett bladmått emellan är det ingen risk att du nitar för hårt så att kedjelåset nyper heller.
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Jag värmde lite på nitarna, tog ett don och drog till med hammaren.

Som busaberg säger, kolla på de andra nitarna på kedjan så ser du hur mycket du behöver slå ut din nit.
 

Bjorne_83

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Husum / Örnsköldsvik
Hoj
Ktm 525 smr, Lill Gixxer 600
hur ska motorn o kamkjedje drevet stå när man he tabaka kjedjan?? fick totalras på motor så ja vet inte hur det satt från början.. Men har försökt läsa mig till det..
Vist ska man låsa vevpartiet me den dära insekts bulten genom att ta bort brickan när kolvet är längst upp och att dom två märkningarna på drevet ska ligga i samma linje som kanten på toppen... eller har jag totalt fel????
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Lås du motorn i det läget med bulten som går in i motorn, de är ju det som den är till för.

Lås veven, så att du har märkningarna på kamaxeldrevet rätt så är det inga problem!
 

Bjorne_83

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Husum / Örnsköldsvik
Hoj
Ktm 525 smr, Lill Gixxer 600
oki... så då ha ja fattat rätt hur man gör då... har ingen aning hur man gör eller hur motorn skall stå... ha bara kört hojen 40 min o sen skar den så ja håller på plocka ihop den nu eller försöker.. så ja behöver lite beskrivning hur motorn + kamen skall stå när man monterar kjedjan...
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Om du tar bort brickan till bulten som kan låsa motron och snurrar på motron lite försiktigt så kommer du kunna skruva bulten i botten och motron är tvärlåst. Du skall inte kunna rubba veven en millimeter. Du kommer kunna skruva in bulten i vissa lägen ändå, fast du kommer kunna flytta lite på veven, då har du inte hittat TDC.

När du gjort detta så har du ställt kolven i TDC.

Sedan ställer du in kamaxeldrevet med markeringarna mitt över varandra mot toppen. Du kan ställa nockarna på två olika sätt. Nockarna på kamaxeln skall "peka" neråt mot motron!!!
Detta gör att ventilerna är i stängt läge om du hade haft på toppkåpan.

Sedan slår du bara ihop kamkedjan med låset och saken är klar.

Du har PM.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top