kammar

gsxrfredde

Medlem
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
GSXR 750
har trimkammar på gång till en gsxr 1100 90 som heter EVO ?? nån hört talas om sånna? undrar vad det är så det inte är skit

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
EVO? Har aldrig härt talas om nåt sånt till en GSXR (eller nåt annat heller för den delen).

Heter de inte Kent Cams, Megacycle, Cam Motion, Web Cam, Vance & Hines eller Yoshimura, skippa idén på att köpa kammarna.

Vad är det för lyft och duration samt härdning på nockarna? Det finns en kille i Västmanland som slipar kamlober och ythärdar (väteutdrivning) för 300 spänn per kamlob - det kan vara ett alternativ.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vilken tillverkare är det som tillverkar "modified" kammar? Det är väl isf alla tillverkare.

Men eftersom du inte vet några data på kammarna vet du inte heller vad de är till för.
Du måste veta duration och lyft för att veta till vilken applikation de är lämpliga.
Köpa kammar för köpandets skull, mja...

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
gsxrfredde skrev:
fick nu reda på modyfy kammar är det nått att ha eller?

modified är web #236 vilka är samma som V&H modified.

Lyfter 0,370 tum dur 246@0,050... bra allroundkammar.

gsxrfredde

Medlem
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
GSXR 750
ok det är nu så att jag har inga kammar alls är det nån som har några till salu för en vettig peng ?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det slumpar sig som så att jag har en "modified" kam som Roos säger. Dvs jag har en WebCam insugskamaxel med slipning #236, 0.370" lyft och ska tajmas att öppna nånstans runt 18 BTDC och stänga 56 grader ABDC. Lobcenter hamnar då runt 106 grader. 1500:-

Den kräver en kompression på 12:1 eller mer för att komma till sin rätt, ligger du mellan 11:1 till 12:1 kan du ha en 1988-1989 gsxr750 insugskam, den har .350" lyft och 235 graders duration. Kör du med originalkompression så är originalkammen det bästa du kan använda.

gsxrfredde

Medlem
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
GSXR 750
motorn ja ska ha kammarna till är inte org 1127 blir kanske 1216cc full race portad topp Rs 36 och så klart några kammar hade jag tänkt mig

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-00 TL1000r, -90 Gsx-r turbo, -07 crf 450, -00 hayabusa turbo
Tjena! Jag undrar oxå lite om kammar vad är det här för kammar?fick höra att det här skulle vara modified kammar men vad är det?? Är dom bra till att ladda gas?

Mvh Häggen.

Bifogat

• web cam.jpg
    web cam.jpg
    86.9 KB · Visningar: 113

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
gsxrfredde skrev:
behöver både insug och avgas kammen

En hetare avgaskam är inte nödvändig så länge du nöjer dig med max 165 hästar på slangen med 1216. Den gör så lite, max 3 hästar på en sugmotor genom att flytta vridet uppåt i registret, dvs på en gathoj är väl inte det speciellt kul. Däremot om man laddar mänder med gas kan det behövas lite mer öppettid än originalets 230 grader.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Häggen skrev:
Tjena! Jag undrar oxå lite om kammar vad är det här för kammar?fick höra att det här skulle vara modified kammar men vad är det??

257 grader! Oups, riktigt heta grejor... iaf öppettiderna, däremot lyftet var inget vidare. Den där kammen passar bäst på en riktigt högkompad motor (14:1 eller mer) och max 1200 cc med relativt små ventiler (typ 28.5/25 mm).

Det som gör kammarna olämpliga i en motor större än 1200cc är bristen på lyft, eftersom lyftet ska vara i relation till ventilstorleken. Den långa durationen kräver mycket kompression för att över huvudtaget få nåt vrid alls i övre mellanregistret.

Gasa kan man göra med vilka kammar som helst. Ska man gasa mycket så bör man ha lite längre duration på avgaskammen. Men allt det här beror ju på vilken motorkombination man har tänkt bygga.

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
kam

Häggen skrev:
Tjena! Jag undrar oxå lite om kammar vad är det här för kammar?fick höra att det här skulle vara modified kammar men vad är det?? Är dom bra till att ladda gas?

Mvh Häggen.

Häggen.......detta är samma kammar som V&H 12042 dvs "modified" i folkmun.

Alltså modified till gsx 1100/1150 80-86. (ej gsxr)

Används av många här på forumet, jag har sålt 3 uppsättningar.....

från tommys 11:1 1427 till 13:1 1168:eek:r.,....

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det som gör kammarna olämpliga i en motor större än 1200cc är bristen på lyft, eftersom lyftet ska vara i relation till ventilstorleken. Den långa durationen kräver mycket kompression för att över huvudtaget få nåt vrid alls i övre mellanregistret.

Ok.Det är därför jag har dåligt vrid alltså... ladda mycket o mycket ca 60hp tänkte jag.

-------------------------------------------------------------------------

Häggen.......detta är samma kammar som V&H 12042 dvs "modified" i folkmun.

Alltså modified till gsx 1100/1150 80-86. (ej gsxr)

Ok.Då är jag med.. :tummenupp

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Häggen

Dom funkade kanon för mig och jag hade trots allt ganska lågt komp.
men jag hade väl en 152 i vrid och du har väl mer i komp och större ventiler än vad jag hade. (jag hade ju i och för sig 1428 också.)

Last edited:

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RPM lover skrev:
Häggen

Dom funkade kanon för mig och jag hade trots allt ganska lågt komp.
men jag hade väl en 152 i vrid och du har väl mer i komp och större ventiler än vad jag hade. (jag hade ju i och för sig 1428 också.)

Ok. så de e min smallblockare som gör det.... :tungan
Ja ja vad är väl en bal på slottet :rolleyes: Näe de får bli samma motor som förra året fast med gas..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati