Kampanj på Honda Civic 1.8 Sport -10. Bra bil till bra pris?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Haha, du får tro på ditt rostskydd och dina magiska försäljningsargument exakt så mycket du vill! Lycka till!

Ja, jag vet inte vad du gör på dagarna, men min förmåga att sälja saker och ha näsa för vad som funkar eller ej är ganska hög.

För att inte säga mycket hög.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Nu fiskar vi upp gamla trådar!

Jag letar själv efter en billig, snål bruksbil och Civic ligger högt på listan just nu. Ni som nu kört dessa bilar ett par år, hur har det gått? Fortfarande nöjda? Vad går sönder? Rost?

Främst 1.8 Sport 07-08 jag kollar på då dom ligger i rätt prisgrupp (husköp på g samtidigt :näsblod )

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Jag letar själv efter en billig, snål bruksbil och Civic ligger högt på listan just nu. Ni som nu kört dessa bilar ett par år, hur har det gått? Fortfarande nöjda? Vad går sönder? Rost?

Främst 1.8 Sport 07-08 jag kollar på då dom ligger i rätt prisgrupp (husköp på g samtidigt :näsblod )

Jag har en 10:a som vi köpte ny för 3år sedan ganska exakt, jättenöjd med den och den lastar oerhört mycket för att vara så pass liten som den är.
Har väl ingenting att anmärka på, har inte haft några problem med den utan bara haft den på regelbunden service enligt boken.
Supernöjd med den.

Nu skall den dock säljas då jag blir med tjänstebil... blir förmodligen en BMW 320d då företaget har avtal med BMW men jag är också lite småsugen på att deala med jobbet så jag kan ta en Civic 1,6 diesel istället, dels för att det är en bra bil men också då den är så snål så den klassas som miljöbil (ekonomiskt riktigt bra).

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

Generellt bra kvalitet men en rostskyddsbehandling är dock en bra investering, fördel om du kan få den kontrollerad innan köp på den punkten = en rostskyddsbehandling kan inte rädda en redan rostig bil utan massa merjobb som kanske blir bra.

Torgo

Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Jag har en 10:a som vi köpte ny för 3år sedan ganska exakt, jättenöjd med den och den lastar oerhört mycket för att vara så pass liten som den är.
Har väl ingenting att anmärka på, har inte haft några problem med den utan bara haft den på regelbunden service enligt boken.
Supernöjd med den.

Nu skall den dock säljas då jag blir med tjänstebil... blir förmodligen en BMW 320d då företaget har avtal med BMW men jag är också lite småsugen på att deala med jobbet så jag kan ta en Civic 1,6 diesel istället, dels för att det är en bra bil men också då den är så snål så den klassas som miljöbil (ekonomiskt riktigt bra).

Ja just utrymmena verkar vara bra för storleksklassen. Hur är Hondas diesel?

Generellt bra kvalitet men en rostskyddsbehandling är dock en bra investering, fördel om du kan få den kontrollerad innan köp på den punkten = en rostskyddsbehandling kan inte rädda en redan rostig bil utan massa merjobb som kanske blir bra.

Är det främst underredet då man bör kontrollera? Jag har redan sett på en bil hur rosten fått fäste i takets framkant, under listen mellan taket och vindrutan. Verkar vara ett problem på vissa exemplar där listen skaver av lacken på taket. Men som sagt bara en hittills som jag sett det på, och jag har kollat på ett gäng redan.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja just utrymmena verkar vara bra för storleksklassen. Hur är Hondas diesel?

Den kom förra året, samma bil som "vanliga" civic fast den drar 0,36 och miljöbilsklassad (skattefri 5år) t.ex.
Räkna på det, i min kalkyl blir det billigare med en ny sån kontra en 3år beggad bensinare.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Är det främst underredet då man bör kontrollera? Jag har redan sett på en bil hur rosten fått fäste i takets framkant, under listen mellan taket och vindrutan. Verkar vara ett problem på vissa exemplar där listen skaver av lacken på taket. Men som sagt bara en hittills som jag sett det på, och jag har kollat på ett gäng redan.

Naturligtvis är det bra att kontrollera så mycket som möjligt men ja, rostskyddsbehandling handlar i regel om underredet och hålrum lite beroende på vem som gör det.

Rost runt vindrutan kan vara konstruktionsmiss men det finns glasmästare som tabbar sig också utan åtgärd, kommer förmodligen bli vanligare och vanligare för moderna bilars rutor kan vara limmade nå djävulskt.

Torgo

Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Naturligtvis är det bra att kontrollera så mycket som möjligt men ja, rostskyddsbehandling handlar i regel om underredet och hålrum lite beroende på vem som gör det.

Rost runt vindrutan kan vara konstruktionsmiss men det finns glasmästare som tabbar sig också utan åtgärd, kommer förmodligen bli vanligare och vanligare för moderna bilars rutor kan vara limmade nå djävulskt.

Ja det var något jag läste om på ett brittiskt Civic-forum, att listen orsakade problem. Där tog Honda på sig att fixa det om problemet uppstod, vet ej huruvida Honda Sverige har någon förlängd garanti för denna punkt. Så jag har tagit för vana att lyfta på listen nu när jag kollar på dom :)

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
"Är det främst underredet då man bör kontrollera? Jag har redan sett på en bil hur rosten fått fäste i takets framkant, under listen mellan taket och vindrutan. Verkar vara ett problem på vissa exemplar där listen skaver av lacken på taket. Men som sagt bara en hittills som jag sett det på, och jag har kollat på ett gäng redan.[/QUOTE]"

Jag har ägt både en 1,8 sport & en type-r & just på sporten tog Honda in bilarna för att kontrollera rostangrepp vid listen där framrutan möter taket. (garantifel)
Servicekostnaden är inte dyrare än för annan bil, snarare i nederkant på prislistan.

Kan bara instämma med Carnivore, Civicen lastar skrämmande mycket för att vara en så liten bil. Baksätet fälls så det blir helt plant med bagagegolvet. Slår exempelvis Lexus ct200h, Volkswagen Polo/golf med hästlängder gällande lastmöjlighet.
Tyvärr var min sport ett "måndagsexemplar" med många osannolika fel men överlag var jag nöjd med den & type-R är fortfarande en av mina absoluta favoritbilar. Snabb, snål, rolig. Tycker även att Civicen har roligare/trevligare design än de flesta andra.
Mitt råd: KÖP!

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP

Är nu inne på min 4:e Honda Civic.
-03 Type R
-06 Civic 1.8 Sport
-09 Civic 2.2 i-ctdi
-13 Civic 2.2 i-dtec

De har gått som en klocka. Inga reparationer eller rost. Bränslesnåla och lastar otroligt bra för sin storlek. Ljudnivån i kupén är inte den lägsta i klassen men helt ok. På den senaste generationen är det dock betydligt bättre. 1.8 sport känns sportigare med en högvarvig motor men dieseln har enligt mitt tycke en trevligare/bekvämare karaktär för vardagskörning. Den har också något bättre prestanda.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO