Kampanjen mot skatt på Trafikförsäkring

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Som ni säkert vet så driver SMC en kampanj som heter UTROTNINGSHOTAD

VI BEHÖVER HJÄLP UNDER DENNA DAGEN!!
Anmäl till: ordforande-uppsala@svmc.se

Vi är mkt intresserade av några som vill hjälpa oss att föra motorcyklisternas talan denna dag. Så vi syns ordentligt.

Är DU, precis som jag, en som inte har råd med en kommande höjning på 200% och kanske ännu mer. Hör av dig med ett PM till mig eller sänd ett mail på ordforande-uppsala@svmc.se. Vi behöver som sagt några fler som hjälper till på denna Kampanjdag.

Tider och platser se nedan info/fakta.

Om ni inte kan hela dagen så är fm eller EM helt ok att deltaga på. All hjälp är mkt välkommen.

Mer kan ni läsa på:
http://www.svmc.se/templates/Campaig...e.aspx?id=1476

Läs gärna även diskussionen på vårat internet forum:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=606

Den 28 April kommer SMC Uppsala att hålla en kampanjdag där vi informerar och hörs o syns och samlar in namnpåskrifter för att visa vårat missnöje i att på alla våra fordon behöva betala upp till 200% mer på trafikförsäkringen. Detta drabbar alltså alla typer av fordon, och MC med redan så höga kostnader kommer blir det väldigt kännbart för. I dagsläget kommer en höjning på 32% att ske på samtliga typer av fordons trafikförsäkring (under sommaren).
Vi hoppas på stöd från våra medlemmar denna dag, kom och visa ditt missnöje med detta märkliga och orättvisa förslag

Vi kommer att befinna oss på EN platser under dagen

VI KOMMER BARA KAMPANJA PÅ STORA TORGET (GÅGATAN)
10-14 28/4


(detta pga av för få personal)
 
Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Kom igen nu alla hojåkare i länet, det handlar om våran överlevnad.

Om regeringen får som dom vill så kommer det att läggas upp till 200% skatt på trafikförsäkringen.:mad:
Vilka kommer att ha råd att åka hoj då:confused:
I år blir det 32% och 2009 ytterliggare upp till 200 %

Sen är det ju så att denna skatt kommer att drabba alla fordon som måste trafikförsäkras. Bilar, hojar, mopeder, lastbilar, bussar, snäskotrar, traktorer o.s.v. Vi som har flera fordon kommer att drabbas extra hårt:mad: :mad:

Å vad kommer bröd, mjölk och alla andra varor att kosta:confused:
Eftersom skatten kommer att drabba lastbilar också så kommer ju med väldigt hög sannolikhet åkerierna ta mer betalt för transporter med höjda priser på allt som körs på lastbil.

Vi behöver hjälp av er att få stopp på detta idiotiska och orättvisa förslag.

OBS: Du behöver inte vara SMC-medlem eller ens åka hoj, alla är välkomna.
Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få. Du behöver inte ens prata om du inte vill (jag kommer inte kunna vara tyst), kampanjen handlar om att visa att många är mycket missnöjda med förslaget och det SKA stoppas.
 
Last edited:

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
en reflektion är att många med låg trafikförsäkring inte funderar så mkt... men lägg ihop bilarna, bågen och moppen som sonen/dottern kör på och kollla vad det blir totalt för din plånbok... nu med 32% skatt på dessa.

Slå sen på ytterligare 200% vad blir det för dig?

En slant skulle jag gissa... har du råd med det?

Jag har inte råd... fast jag har billiga bilar och Mc försäkringsmässigt sett.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag kommer vara där !!

Kul att dom i alliansen sänker skatten med säg 1000kr/månad
men sen höjer bland annat detta så att räkningarna markant överstiger dessa 1000kr.

Detta är inte ett problem bara för oss som kör hoj
,
Du tror väl inte att du kommer undan så billigt med bilen som du äger. :7peta


Så kliv ur soffan och visa att du inte är nöjd !!



EDIT:
Någon var visst lite snabbare än mig...
 
Last edited:

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
jag kommer !!! på vilken av dessa platser ....det visar sig.
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Uhhh, jag hade inte fattat att det skulle komma en höjning till o dessutom på en ca 200%, snacka om blåögd.
Om nu detta ska alla i trafiken ska stå för sina kostnader vid eventuell skada hur blir det då med gångare o cyklister, borde inte dom också behöva betala någon form av skatt??? Och om man spinner vidare så borde ju alla som ängnar sig åt någon form av idrott, motion, sport stå för sina egna skadekostnader. Tänk om du e i skogen o plockar bär o går vilse. Polisen rycker ut o letar...det borde bli en saftig räkning. Eller om du får en hjärtinfarkt o måste hämtas med ambulanshelikopter, utföra en by-pass operation med efterföljde rehab, ja då e vi uppe över miljonen. Ska inte alla dessa människor också stå för sina egna kostnader eller e det bara en speciellt utvald grupp? Känns inte helt hundra måste jag erkänna...upp till kamp!!!
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Vafan, klart man inte gillar det, jag vill åka o varvtalsköra hojjen utanför rosendal eller nått : )

Jag vill inte fjärta utanför något supermarket, jag vill slå ner någon!!!!


Fast jag är förståts inte våldsamt lagd person så jag fiser hemma istället
som e duktig svensson : (
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Vafan, klart man inte gillar det, jag vill åka o varvtalsköra hojjen utanför rosendal eller nått : )

Jag vill inte fjärta utanför något supermarket, jag vill slå ner någon!!!!


Fast jag är förståts inte våldsamt lagd person så jag fiser hemma istället
som e duktig svensson : (

Hmmm.... bra att du är arg, men att sitta hemma och vara svensson hjälper inte varken dig eller mig.

Vi kör nu hårt på StoraTorget då inte så många kan ställa upp som vi önskat. Men där komm vi bli ett gäng på 11st och lite bågar. Så kom gärna förbi och snacka lite med oss, visa att ni är Motorcyklister, att ni finns och att även ni bryr er!!!!

Se lite intressant från SMC på den här längken (film)

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2403

OBS!!!

VI KOMMER BARA KAMPANJA PÅ STORA TORGET (GÅGATAN)

(detta pga av för få personal)
 
Last edited:

Hightower

I mitt jobb lyser alltid solen..
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Känner med er men kan inte komma.. Förpassad till Luleå en tid framöver.. Men kommer snart ner igen. Bra initiativ.. Hoppas det går bra..
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
hela dagen eller?

10-14.
Kom och visa ditt missnöje en stund i alla fall.
Vi behöver lite "stödtrupper" oxå. ju fler vi är desto bättre syns det att vi är missnöjda med detta idiotiska och orättvisa förslag.

Varför ska bara fordonsägarna stå för sina kostnader i samband med olyckor när idrotten t.ex. kostar staten en oerhörd massa pengar:confused: :confused:
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Vad e det som händer där då, ska vi bara stå o se allmänt coola ut eller???
Så det blir bara på stora torget, fan jag som till o med fixat att det skulle komma några bilister till maxi. Får tvinga dom liter närmare centrum.

Hmmm.... bra att du är arg, men att sitta hemma och vara svensson hjälper inte varken dig eller mig.

Vi kör nu hårt på StoraTorget då inte så många kan ställa upp som vi önskat. Men där komm vi bli ett gäng på 11st och lite bågar. Så kom gärna förbi och snacka lite med oss, visa att ni är Motorcyklister, att ni finns och att även ni bryr er!!!!

Se lite intressant från SMC på den här längken (film)

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2403

OBS!!!

VI KOMMER BARA KAMPANJA PÅ STORA TORGET (GÅGATAN)

(detta pga av för få personal)
 

Devi|m@n

#29
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 929RR FireBLade och en sanyou moped(till 19:e aug)
Jag ska försöka komma.. tog mc kortet förra året och betalar redan svin mkt i försäkring..
har inte råd med mer utgifter... har två bilar o en honda 929!
vågar inte ens räkna hur mkt xtra utgifter jag får pga skatten!!!:huvet
 

Hanlotta

Flyger fram...
Gick med
24 Jan 2006
Ort
Såtenäs
Hoj
Yamaha R1 -00
Vad e det som händer där då, ska vi bara stå o se allmänt coola ut eller???
Så det blir bara på stora torget, fan jag som till o med fixat att det skulle komma några bilister till maxi. Får tvinga dom liter närmare centrum.

Vi ska se coola ut :) , dela ut informationsblad, prata med folk, försöka få dem att förstå att detta inte bara berör motorcyklister utan alla som kör fordon.
I media har det i stort sett bara framställts som att det bara är motorcyklister som berörs av denna skatt. Att det kommer ett steg till utöver skatten på 32% har inte många förstått ännu - och det gäller även motorcyklister!
Det vill vi ändra på. Kan vi få även de som inte kör motorcykel att förstå att det kommer att bli dyrt, så kanske även de börjar protestera. Ju fler som protesterar desto bättre...

M v h

Hanlotta
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
E det bara o dyka upp med hojen på stora torget då eller??? Kan tyvärr inte va där hela tiden...

Vi ska se coola ut :) , dela ut informationsblad, prata med folk, försöka få dem att förstå att detta inte bara berör motorcyklister utan alla som kör fordon.
I media har det i stort sett bara framställts som att det bara är motorcyklister som berörs av denna skatt. Att det kommer ett steg till utöver skatten på 32% har inte många förstått ännu - och det gäller även motorcyklister!
Det vill vi ändra på. Kan vi få även de som inte kör motorcykel att förstå att det kommer att bli dyrt, så kanske även de börjar protestera. Ju fler som protesterar desto bättre...

M v h

Hanlotta
 

Hanlotta

Flyger fram...
Gick med
24 Jan 2006
Ort
Såtenäs
Hoj
Yamaha R1 -00
Eftersom jag inte vet vad som står i tillståndet så törs jag inte lova att du kan komma upp på torget med hojen, men du (och alla andra som vill hjälpa till) är jättevälkommen att komma till torget och hjälpa oss att informera folk.

M v h

Hanlotta
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
E det bara o dyka upp med hojen på stora torget då eller??? Kan tyvärr inte va där hela tiden...
Ställ hojen nere vid pumpen och knalla upp till torget. Annars har du en hojparkering vid Burger King också.

Kul att det är några som tänker på framtiden. :tummenupp
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Eftersom jag inte vet vad som står i tillståndet så törs jag inte lova att du kan komma upp på torget med hojen, men du (och alla andra som vill hjälpa till) är jättevälkommen att komma till torget och hjälpa oss att informera folk.

M v h

Hanlotta

5 motorcyklar på Torget. Står det i tillståndet.
 

Öhlin

Solen lyser alltid bakom molnen!
Gick med
4 Nov 2005
Ort
med Nysta
Hoj
GSXR 600
Hej hej

Jag kommer till Stora torget. :tummenupp
Är det först till kvarn för 5 hojar på torget eller är de bokade till några?
Får väl åka förbi torget och kolla läget innan man parkerar!

//Linda
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top