Kampanjen mot skatt på Trafikförsäkring

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Tack alla som kom förbi och häsade på i går. :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC02813.JPG
    DSC02813.JPG
    138.9 KB · Visningar: 97

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
zx6r -99
Hur gick det för er där hemma!? Här i Gälve kommer dom att köra detta den 5/5. Var det någon respons från folk som såg er? Några som skrev på namnlistor? Och vad hade ni laddat med för information till folk?
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Hur gick det för er där hemma!? Här i Gälve kommer dom att köra detta den 5/5. Var det någon respons från folk som såg er? Några som skrev på namnlistor? Och vad hade ni laddat med för information till folk?
295 underskrifter samlades in.

Vissa hade inte en aning om att trafikförsäkringen skulle höjas, medans andra hade full koll och gick direkt fram och frågade efter listan. Det var inte svårt att få underskrifter.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Kul var det, men förvånande att så många inte hade en aning om regeringens förslag, förhoppningsvis har vi väckt några till.
Tog några bilder jag med
 

Bifogat

  • DSC01953 (Small).JPG
    DSC01953 (Small).JPG
    74.7 KB · Visningar: 67
  • DSC01954 (Small).JPG
    DSC01954 (Small).JPG
    82.8 KB · Visningar: 68
  • DSC01952 (Small).JPG
    DSC01952 (Small).JPG
    80.5 KB · Visningar: 64

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
sorry att jag inte var kvar så länge...hade annat jag var tvungen att dra på....

å sen kändes det lite knas att stå där bara å inte kunna hjälpa till då jag inte var påläst om det skulle behövas förklara nått.....

men mkt bra gjort av er iaf !!!!
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Det blev dyrare ändå, trots mycket jobb från SMC

Saxat från SMCs hemsida

Beslut fattat om trafikförsäkringsskatt
Torsdag 7 juni fattade riksdagen beslut om trafikförsäkringsskatt.
Beslutet innebär att alla fordonsägare måste betala en trafikförsäkringsskatt om 32 % på samtliga fordon från och med 1 juli 2007. Räkna med en faktura från ditt försäkringsbolag som ska täcka den nya skatten.

Beslutet innebär att SMC och alla andra som försökt argumentera emot förslaget förlorade. Nu riktar vi in oss på steg 2 i trafikförsäkringsreformen. Det steget handlar om betydligt högre höjningar än 32 %. Här ska försäkringsbolagen helt ta över kostnaderna för sjukpenning och sjukförsäkring för kommande trafikolyckor, kostnader som handlar om minst 10 miljarder per år.

Vill du läsa om vad som sades i riksdagen? Här är länken.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=7160&datum=2007-06-07
och länk till SMC, http://www.svmc.se/templates/CampaignStartPage.aspx?id=1476
 

Devi|m@n

#29
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 929RR FireBLade och en sanyou moped(till 19:e aug)
ok har en liten fråga....
är det någon som vet vad straffet är om man kör oförsäkrat och o skattad hoj.. med andra ord en avställd hoj... för snart har man juh fan inte råd att åka sport hoj som en ung kille som bor i ett getto.. (jag)?!
bli man av me kk:et eller är det böter.... om det är det andra alt. då e det juh nästan värt det... vet inte hjälp mig!:va
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
ok har en liten fråga....
är det någon som vet vad straffet är om man kör oförsäkrat och o skattad hoj.. med andra ord en avställd hoj... för snart har man juh fan inte råd att åka sport hoj som en ung kille som bor i ett getto.. (jag)?!
bli man av me kk:et eller är det böter.... om det är det andra alt. då e det juh nästan värt det... vet inte hjälp mig!:va


Tyvärr vet jag inte vad straffet blir, men jag tror att det blir dyrt.
Du kanske kan hitta mer information om böten och straff avgift/straffen i säg på:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp
och möjligtvis på dessa länkar.
http://www.vv.se/templates/page2_2____609.aspx
http://www.bilprovningen.se/


Plus att trafikförsäkringsföreningen kommer kräva en stor summa pengar per dag som fordonet har varit oförsäkrat om jag inte minns helt fel.
 

Devi|m@n

#29
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 929RR FireBLade och en sanyou moped(till 19:e aug)
Plus att trafikförsäkringsföreningen kommer kräva en stor summa pengar per dag som fordonet har varit oförsäkrat om jag inte minns helt fel.

inte om jag inte ens ställer på hojen... då är den juh avställd.. då behöver man inte ha försäkring! jag hittar inget i länkarna om just detta... känns dumt att ringa till polisen o fråga.. då vet juh dem att risken e stor att man kör då utan att ställa på hojen o utan försäkring!
det som jag e rädd för e att bli av med kortet när man väl åker fast en vacker dag (för det gör man alltid). jag behöver mitt kort på jobbet... däremot om det "bara" blir böter så e det nog billigare i längen att åka olagligt... iaf för oss yngre!
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
inte om jag inte ens ställer på hojen... då är den juh avställd.. då behöver man inte ha försäkring! jag hittar inget i länkarna om just detta... känns dumt att ringa till polisen o fråga.. då vet juh dem att risken e stor att man kör då utan att ställa på hojen o utan försäkring!
det som jag e rädd för e att bli av med kortet när man väl åker fast en vacker dag (för det gör man alltid). jag behöver mitt kort på jobbet... däremot om det "bara" blir böter så e det nog billigare i längen att åka olagligt... iaf för oss yngre!

Nja, det kan vara väldigt dumt å chansa. Tar polisen dig så borde kortet ryka, men det är jag inte säker på. Däremot kör du på någon så kan det bli hj***igt dyrt. I och med att du inte har någon försäkring så är risken stor att du blir personligt ersättningsskyldig. Om jag inte är helt ute å cyklar så kommer trafikförsäkringsföreningen stå för kostnaderna för den du kört på, sen kommer dom jaga dig med blåslampa för att få tillbaka sina pengar.
Köra oförsäkrat kan aldrig vara värt det. Sen är ju frågan om vem som hjälper dig tillbaka till ett drägligt liv efter en olycka, inte något försäkringsbolag i alla fall...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top