Kampsport!?!?!?

FreddaGädda

Guest
Taekwondo :hej tyvärr väldigt begränsad för tillfället. Ådrog mig en höftskada i torsdags. Tog i för hårt under stretching men körde på ändå. Räckte med en dollyo-chagi(en typ av sidspark i huvudhöjd) sen var det adjöss med välmåendet. Känns ungefär som man har kilat fast en skruvmejsel i höftleden. Får sitta på bänken och titta på nu ett tag framöver :4skrika

Det var "Sprit of Taekwondo"-läger i haninge den här helgen faktiskt på tal om saken.
Undersidan av fötterna är nu ingen vacker syn för de flesta som var där.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Har kört thaiboxning i ungefär till och från 8 år. fystränare på Varbergs thaiboxningsklubb. Vart i Thailand å tränat, det är nice =)


Thaiboxning är den mest ultimata stående kampsporten då det är tekniker som fungerar. Inte något hoppa-runt-och-leka-gymnast - som i många andra kampsporter..

liggande är det Brasiliansk Jujitsu som jag gillar. Bemästrar man båda dessa sporterna bra är man väl nästan en Wanderlei Silva ;)
 

FreddaGädda

Guest
vbg_snake skrev:
2073046
Thaiboxning är den mest ultimata stående kampsporten då det är tekniker som fungerar. Inte något hoppa-runt-och-leka-gymnast - som i många andra kampsporter..

Hoppa-runt-och-leka-gymnast brukar vanligtvis inte tillämpas i andra fall än i just uppvisning. Vet dock inte hur det ligger till med bujinkan taijitsu eller vad det nu heter och andra mindre kända stilar.
Taekwon är ju känt just för sina mustiga sparkar och snurranden och allt vad det heter, men allt är inte vad det ser ut. Vi tränar närkamp och självförsvar med relation till verkligheten. Första lektionen jag fick i närkamp av en av bättre bältesgrad kommer jag nog aldrig glömma. Det framgick väldigt tydligt att om man hoppar på en sån kille på stan så gör man ett stort misstag. Ett misstag man inte hinner inse förrän man vaknar från knockouten. Man hinner knappt blinka förrän man fått sitt slag blockerat och besvarat med hårt slag på svag punkt och en roundhouse i fejan :)

Edit: Varberg, där bor mina kusiner. Jag borde skicka dom till dig, dom behöver komma ifrån sina datorer

Edit2: Stötte på en kille i helgens läger som verkade ha tränat lite thaiboxning innan, av att döma på sparkarna. Han och ett par polare var där utan dräkter, så dom var nya på det. Det var dock uppenbart att dom bara ville lära sig slåss då dom inte visade nån som helst respekt till vare sig tränare eller andra elever, vilket är en betydande del inom TKD. Är deras tränare ligit så slänger han ut dom. World Taekwondo Federation tränar inte snorvalpar som vill lära sig streetfighting
 
Last edited:

Sukalimpan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki rg125 f
nu ska vi inte snacka: min stil e bättre än din tjosan för vi vet alla att thai e bäst! :arsele
 

FreddaGädda

Guest
Sukalimpan skrev:
2075113 nu ska vi inte snacka: min stil e bättre än din tjosan för vi vet alla att thai e bäst! :arsele

Ey, ese. Wanna fight me? I cut ya up goooood ;)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
FreddaGädda skrev:
2073056 Hoppa-runt-och-leka-gymnast brukar vanligtvis inte tillämpas i andra fall än i just uppvisning. Vet dock inte hur det ligger till med bujinkan taijitsu eller vad det nu heter och andra mindre kända stilar.
Taekwon är ju känt just för sina mustiga sparkar och snurranden och allt vad det heter, men allt är inte vad det ser ut. Vi tränar närkamp och självförsvar med relation till verkligheten. Första lektionen jag fick i närkamp av en av bättre bältesgrad kommer jag nog aldrig glömma. Det framgick väldigt tydligt att om man hoppar på en sån kille på stan så gör man ett stort misstag. Ett misstag man inte hinner inse förrän man vaknar från knockouten. Man hinner knappt blinka förrän man fått sitt slag blockerat och besvarat med hårt slag på svag punkt och en roundhouse i fejan :)

Edit: Varberg, där bor mina kusiner. Jag borde skicka dom till dig, dom behöver komma ifrån sina datorer

Edit2: Stötte på en kille i helgens läger som verkade ha tränat lite thaiboxning innan, av att döma på sparkarna. Han och ett par polare var där utan dräkter, så dom var nya på det. Det var dock uppenbart att dom bara ville lära sig slåss då dom inte visade nån som helst respekt till vare sig tränare eller andra elever, vilket är en betydande del inom TKD. Är deras tränare ligit så slänger han ut dom. World Taekwondo Federation tränar inte snorvalpar som vill lära sig streetfighting
eller så gör man som i vår klubb, där blir vi tillsagda att bara köra mot kroppen, självklart får man sig en spark i huvudet innan kvällen är över :mad:
 

FreddaGädda

Guest
-Rosen- skrev:
2075582 eller så gör man som i vår klubb, där blir vi tillsagda att bara köra mot kroppen, självklart får man sig en spark i huvudet innan kvällen är över :mad:

Har ni inga skydd?
Vi slår ju i varje fall inte hårt utan skydd, bara nuddar liksom, förutom vid sparring med utrustning, då tas det ju i ordentligt. De i klubben som har höga bälten är sjukt säkra, slår blixtsnabbt och hårt mot huvudet men stoppar slaget precis så det snuddar ansiktet. En ganska kraftfull upplevelse att sparras mot dom
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
FreddaGädda skrev:
2075588 Har ni inga skydd?
Vi slår ju i varje fall inte hårt utan skydd, bara nuddar liksom, förutom vid sparring med utrustning, då tas det ju i ordentligt. De i klubben som har höga bälten är sjukt säkra, slår blixtsnabbt och hårt mot huvudet men stoppar slaget precis så det snuddar ansiktet. En ganska kraftfull upplevelse att sparras mot dom

Slår?! Ni får väl inte slå mot huvudet?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
FreddaGädda skrev:
2075588 Har ni inga skydd?
Vi slår ju i varje fall inte hårt utan skydd, bara nuddar liksom, förutom vid sparring med utrustning, då tas det ju i ordentligt. De i klubben som har höga bälten är sjukt säkra, slår blixtsnabbt och hårt mot huvudet men stoppar slaget precis så det snuddar ansiktet. En ganska kraftfull upplevelse att sparras mot dom
västskydd är obligatoriskt när vi kör hårdare än markeringar, sen får man själv välja, nästan ingen använder någon form av extra skydd utan det är oftast bara när det är förberedelser för tävling som dessa kommer fram.

som rasorblade sa, i wtf så får vi ju inte slå mot huvudet :va
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Använder tandskydd... annars får det vara.. måste härda kroppen
 

FreddaGädda

Guest
-Rosen- skrev:
2075920 som rasorblade sa, i wtf så får vi ju inte slå mot huvudet :va

Inte under sparring, men under närkamp/självförsvar slår man mot huvet(träffar inte naturligtvis) för att man ska lära sig parera slaget
 

gia

bättre än hoj
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
1hk offroad
Thaiboxning

Apropå... nån som kan tipsa om ett bra ställe att ta en newbie-kurs i thaiboxning, södra stockholm utanför tullarna?

PM-a?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
FreddaGädda skrev:
2076460 Inte under sparring, men under närkamp/självförsvar slår man mot huvet(träffar inte naturligtvis) för att man ska lära sig parera slaget
doh, att jag inte ens kom på tanken att det var under den träningen som man slog mot huvudet :död
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
FreddaGädda, skicka dina kusiner till mig så skall jag visa de varför kampsport är bättre än att nöta WoW/CS/Quake eller vad dom gör ;).

Det jag gillar med thai är att det fungerar. Många gånger har det räddat mig från slags, och ur slagsmål. Att se nån fet sopa gå fram och ladda en högersving från 4 meter behöver man inte vara speciellt tränad för att gå ifrån. Räcker att vara lite nykter. Vilket jag oftast alltid är =) Jag råkade ut för en lite sämre historia.

En av nybörjarna hade börjat bråka ute på stan och gick och skröt att han tränade thaiboxning. Vilket är jävligt dumt för det ger oss kampsportare ett ännu sämmre rykte än det vi redan har. Jag gick fram till honom och förklarade att han inte är välkommen i vår klubb om han fortsätter i den stilen. Då skickar han sina fem albankompisar på mig. Som i sin tur säkert hade halva släkten på ingång.

Jag tänkte att jag skall slappa och försöka lösa konflikten i skallen, men ack inte, en idiot kommer bakifrån å ger mig ett slag som revar upp mitt ögonbry. Givetvis blir det kolsvart för mig just då. Jag hade tydligen vänt mig om och lagt en armbåge rakt över munnen och näsan på snubben så han bara försvann. (tackar thailandsträmningen för detta). Under sånna stunder är jag riktigt glad att jag tränat så hårt som ja gjort.

Wushu-folket (kung -fu) Hävdar fortf att deras stil är bättre än thaiboxning. Synd att de skickade kinas 10 bästa fighters till thailand för att slåss.

Tror en kung fu-snubbe klarade sig till rond-2 alla andra fick bäras ut i första rond. Så går det när man kör riktiga thairegler. Clinch-armbågar-knä-sparkar och händer.

Brutalt och vackert.
 

MoYa

Made In Chile
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Kinna
Hoj
CBR 954 -02 :)
Själv har jag tränat Boxning ( 5 År ) och kickboxning ( 3 År ) Judo när jag va mindre :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top