Kamremmen tog semester !

Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Måste få skriva av mig nu i ilskan och bedrövelsen !
När jag skulle hem med bilen så gick kamremmen av ! :huvet:gnissla:(
Min golf IV -03 bara la av.
Saken är den att mekonomen bytte kamremms prylar och vattenpump för mindre än två år och 5800mil sedan !
Mekonomen garanterar 12000mil.
På deras sida står det att dom lämnar tre års garanti på både arbete och delarna.
Som jag ser det så borde mekonomen stå för rubbet !?

Vad har du för motor i den?

....men beträffande kamremmar har jag förstått det som att det brukar ges garanti som du säger.

Självklart ska de stå för det om du har följt alla serviceåtgärder till punkt och pricka för övrigt.

Edit/ De kan ju vara lika fula som Saab och endast lämna garanti på vissa utvalda delar av det hela och inte ersätta följderna av det hela.

"Saken är den att mekonomen bytte kamremms prylar och vattenpump för mindre än två år och 5800mil sedan !
Mekonomen garanterar 12000mil.
På deras sida står det att dom lämnar tre års garanti på både arbete och delarna.
Som jag ser det så borde mekonomen stå för rubbet !? "

Ja.
Så vad är problemet?
Är det som du säger så är det ju ett "ickeproblem"

Enda jag har svårt att tänka mig, är väl att de ersätter dig för annat än delar och arbete.
Driftstopp, obekvämligheten av att behöva lösa ut att transportera bilen osv osv med alla relaterade kostnader, och ev kostnader för följdskador (krokiga ventiler osv som ibland är fallet) skiter de väl högaktningsfullt i... så det är ju trots allt ingen garanti egentligen...
Iaf inte att jämföra med AUDI´s mobilitetsgaranti där man bara ringer ett nummer, sen svingar nån en trollstav, och allt löser sig...
(inte riktigt, men iaf så nära man kan önska sig)

Hoppas det går bra för dig iaf.

Last edited:
Risken är väl att de precis som Dr.Bike säger slänger upp en ny kamrem och spännrulle på disken. Arbetet kan du ju svårligen bevisa att det inte är korrekt utfört. Hoppas det löser sig så att du får allt arbete och alla följdskador reparerade, men jag är skeptisk.

Och eftersom du redan är tveksam på deras kvalitet landar det väl i att du köper ett annat märke ändå eftersom priset på kamremmen är det minsta i sammanhanget. Hur illa gick haveriet åt toppen?

Du har troligen en BCB motor eller hur ??
Där sitter 2 kammremmar i den spisen. 1:a vev till insug-kam 2:a mellan kammarna.

Kolla så att "plasten" runt spänn och löprullarna inte ha spruckit o trillat i bitar, ett hyffsat vanligt fenomen på dom motorerna.

Kolla vad som orsakat detta, har ALDRIG råkat ut för ett "rent" remhaveri.
Har i 90% av fallen orsakats av rullhaveri och resten v-pumpshaveri.

Oavsett vilket så har du en fin fin ventilsallad under huven.
Det jag e lite nyfiken på är om bilen gick rent/bra innan den rasade ?

Last edited:
en arbetskamrat köpte en impreza som kamremsbytet gjordes för 1 mån sen, nu = skuren totalt. firman tar inte på sig skiten.
hade blocketgaranti så han körde på de och fick en jävla självrisk..
jag skulle stämt skiten ur dom som gjorde jobbet.
tyvärr är firman 80+mil härifrån typ. annars skulle man åka dit o förklara lite saker. :mad:

Iaf inte att jämföra med AUDI´s mobilitetsgaranti där man bara ringer ett nummer, sen svingar nån en trollstav, och allt löser sig...

Det där är också främsta anledningen till att anlita VAG:s verkstäder. Fyfan vad jobbiga de är, åtminstone här i Göteborg.

Jag tolkar trådskaparen som bilens kamrem blev bytt av mekonomen på deras egen verkstad och då tycker man ju de borde stå för kalaset.

Japp det är en bcb motor.
Den gick klockrent innan sen la den bara av mitt i en rondell i väldigt låg fart.
Bilen är noga servicad enligt bok.
Dom ringer idag från verkstaden. :gnissla
Hoppas för guds skull att dom tar på sig haveriet,det är ju trots allt dom som monterat alla delar.
Står ochså på mekonomens sida att dom lämnar tre års garanti på både delar och deras arbete.
Precis som dom gör reklam för i tv !

Kamremmen rasade på polarens Alfa igår.
Måste vara något som går. Kamremsinfluensa.

Mekonomen lämnar ett (1) års garanti på arbete och tre (3) års garanti på reservdelar.

Varning väldigt ot!

Det där är också främsta anledningen till att anlita VAG:s verkstäder. Fyfan vad jobbiga de är, åtminstone här i Göteborg.

Vag i Göteborg/mölndal är katastrof. Noll koll, fel delar, säger att dem inte har saker till en bil som är7år gammal och när man tjatar hål i skallen så vips så visar det sig att de kan fixa fram dem. När man väl fått sakerna så inser man att det är fel delar, alltså från en annan modell så det inte passar. gamla inskannade sprängskisser som de inte kan tyda själva. Näfifan för dem.

oavsett vad så har du 3 års reklamationsrätt enligt KKL. i lagen står bland annat att du har rätt till skadestånd vid fel på vara t.ex. ersättning för bil under tiden, ersättning för arbetskostnad samt skador som uppkommit på grund utav felet.

nackdelen med lagen är att efter 6 månader så är det du som har bevisbördan, men i det här fallet så är det troligtvis inte så svårt att påvisa det.

lycka till

Surt! jag är glad att vår Nissan Primera har kedja, som dom haft sedan urminnes tider.

Fast Nissan har haft bekymmer med annat. Deras King Cab av senare modeller rasar veven på. Jag tror det rörde sig om så mycket som 10% av den svenska bilparken. Svärfarsan fick haveri redan efter 12.000 mil på en diesel...

oavsett vad så har du 3 års reklamationsrätt enligt KKL. i lagen står bland annat att du har rätt till skadestånd vid fel på vara t.ex. ersättning för bil under tiden, ersättning för arbetskostnad samt skador som uppkommit på grund utav felet.

nackdelen med lagen är att efter 6 månader så är det du som har bevisbördan, men i det här fallet så är det troligtvis inte så svårt att påvisa det.

lycka till

KKL är jäkligt bra och har man köpt från firma så finns ofta en trafiksäkerhetsgaranti från MRF som ger ännu bättre skydd i vissa avseenden. Problemet är bara att man ofta får käfta som fan och bråka för att få ut sin rätt :gnissla Men det finns bra verkstäder också, som tar hand om kunderna och inte skörtar upp dem det första de gör...

Last edited:
Ex antal kronor fattigare !

Jaha då har man "facit i hand" !
Knallade in på verkstaden igår och såg "eländet" i bitar.
Toppen låg på bänken med ventiler i S form ! :gnissla
Dock hade INTE kamremmen eller något löphjul/spännare ballat ur.
Meken sa att 16v topparna på Bcb motorerna är skit.
Det blir oftast stopp i oljekanalerna till kammarna.
Kan ev ochså vara stopp i vevhusventilationen.
Jag kännde på båda kammarna och konstaterade att ena kammen gick tyngre att vrida runt.
För mig är detta fenomen helt främmande !
Trodde Golfarna var "skottsäkra" !
Någon som har erfarenhet av detta problem ?
Nu lär man väll få "gå på gatan" för att ha råd att lösa ut skiten ! :huvet:gnissla

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick