Kamremsbyte Ducati Monster 600 (behöver råd)

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Remmen ska ju bytas efter 1200 mil eller 24 månader, det som inträffar först. Nu är det så att den här hojen som det gäller köptes nyservad med ny kamrem för snart 2,5 år sedan. Den har stått i varmgarage sen dess och ska nu köras lite med tänkte jag. Rekomenderar ni att jag byter remmen igen pga av remmens ålder trots att den rullat 0 mil, eller vågar man köra lite med hojen utan att byta rem?
 
Vad kostar nya remmar? Sist jag köpte kostade dom 200 kr st
Chansa eller byt! Jag skulle byta i ditt fall.
 
Ducati vet hur man tar betalt för remmarna. Skulle gissa på runt
700kr/st.

Jag hade chansat och kört en liten runda utan problem :tummenupp
 
Vad kostar nya remmar? Sist jag köpte kostade dom 200 kr st
Chansa eller byt! Jag skulle byta i ditt fall.

Nej, det är ingen större kostnad, känns bara dumt att byta ut något som är oanvänt. Men det skulle kännas ännu dummare om remmen går av eller kuggar över för att jag inte bytte.
 
Remmar ÅLDRAS. Säger Ducati 24månader så hade jag inte chansat iaf.
 
Remmar ÅLDRAS. Säger Ducati 24månader så hade jag inte chansat iaf.


Nu skiljer det väl lite mellan olika märken, bil och mc etc.

Många bilmärken har gått över till 'longlife' konceptet som snabbt dödar motorer med för länge mellan oljebyten.
Likaså kamremsintervaller är numer ruskigt långa, och oftast går det bra. Men när det inte går bra står ägaren framför handlaren och tycker det är garanti, jag har ju inte kört mina mil eller mina år än. Men serviceintervallerna är endast en rekommendation.

Ducati har riktigt kort tid på sina remmar etc. Jag skulle nog chansa och köra säsongen ut, och byta under vintern. 2 år är inte mycket, speciellt inte om inte hojen stått i en bastu eller liknande.

Men om den går sönder är det du som gråter... :krama
 
Ifall inte remmen sitter extremt illa till kan du väl kolla om den bra ut? Eller ser den torr och sprucken ut? I så fall är det ju bara att byta den.
 
Du har två val:
1. Chansa och kör.
2. Byt och var säker, slipp oroa dig för ett haveri.
Du har två kamremmar och sist jag kollade kostade dom 287:- stycket.
Your choise.



edit: obervera att det inte finns något "bäst före-datum" på nya kamremmar, dom kan ju lika gärna ligga i lagerhyllan ett år innan dom säljs, men ska då ändå hålla två år.
Hade det varit min hoj så hade jag bytt, men om du plockar av kåporna och tittar och känner på remmarna så bör dom kännas helt nya trots att dom suttit ett tag.
Personligen tror jag det går alldeles utmärkt att köra säsongen ut.

Ps:skicka ingen faktúra på ventilras, det är du själv som avgör.

Klart slut.
 
Last edited:
Jag är lite i samma sits som du.
Remmar med väldans lite mil men som passerat 24 mån, jag inspekterade remmarna å dom såg i princip nya ut så jag chansar säsongen ut.

Har hojjen vart ostartad väldigt länge så kan remmarna bli sämre på de ställen som vart över kamhjulen (väldigt små hjul gör ju inte saken bättre).

Men som alla säger det är upp till var å en hur mycket man vågar chansa.
 
Ok, nu har fått lite olika synvinklar på saken. Får se hur jag gör. Lutar åt ett byte, men kanske blir någon åktur innan.
 
Bland det värsta du kan göra är att montera nya remmar och sedan låta den stå i flera år.
Är det sedan kallt när du startar upp den efter flera års stillestånd är risken att remmarna mer eller mindre knäcks.
Dina remmar är billiga och enkla att byta.
Å andra sidan kostar en beg 600 motor inte särskilt mycket heller.
Byt så sover du bättre;-)
 
Hur kommer det sig att kvalitén på remmarna på Hojar (Vet inte intervallen på guldvingen) håller så dålig kvalité jämfört med bilar, där intervallen oftast är minst 9000 mil/8 år?
 
Hur kommer det sig att kvalitén på remmarna på Hojar (Vet inte intervallen på guldvingen) håller så dålig kvalité jämfört med bilar, där intervallen oftast är minst 9000 mil/8 år?

Finns nog flera olika anledningar. Några tänkbara som jag kan komma på:
-Få in cyklar på service oftare.
-Har minrde/smalare/tunnare remmar för att det på något sätt påverkar motorn (tunnare remmar kanske klarar av att rotera över ett hjul med mindre diameter = viktbesparing, och lite mindre vikt för motorn att dra runt).
-Arbetsvarvtalen skiljer sig åt mellan en MC och en Bil. Inom ett snävare område på bil = kan bättre optimera en rem som klarar det.

Som sagt, mer eller mindre kvalificerade gissningar...
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top