kamtiming

Lillsteffe

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2005
Ort
öland
Hoj
cbr 600
hur blir motorkaraktären beroende på hur man ställer kammarna typ 98-110
vrid kontra hp.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
ex, 110 i lobcenter då får man väl mer toppeffekt och med ett lobcenter på ex,100 då får man en bottenstarkare hoj. tror de är så iallfall. :yoparty
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Låga värden på insuget ger vridstarkare BOTTEN men tajt spel mellan kolv och ventil. Låga värden på avgas ger vridstarkare TOPP men tajt spel mellan kolv och ventil. Dvs, har man från början rätt tajt mellan kolv och ventil blir det en kompromiss med kamtajmingen. Fast å andra sidan är inverkan av motorkaraktäristiken pga kamtajmingen rätt försumbar om man håller sig inom 102-110 på en 4-ventilad motor.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top