Kan andningsreflexen upphöra vid alkoholkonsumtion?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Vem här dricker sprit för att det smakar gott?
Så gott att han/hon kan tänkas dricka det till krukost och lunch med?

Ytterst få skulle jag tro. Lönt att dricka för att bli stupfull eller för att alla andra gör det.
Drick Pepsi Twist, få drycker som är godare. Möjligtvis nyponsoppa då...

750RR

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
maverick_750rr skrev:
Vem här dricker sprit för att det smakar gott?
Så gott att han/hon kan tänkas dricka det till krukost och lunch med?

Ytterst få skulle jag tro. Lönt att dricka för att bli stupfull eller för att alla andra gör det.
Drick Pepsi Twist, få drycker som är godare. Möjligtvis nyponsoppa då...

750RR

Klart som fan det är gott med sprit?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Kalasgott med en (eller två) lagom iskall grogg att sitta och smutta på och bli lite lummig.

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Hornet 900
"Den anekdotiskt högsta blodetanolkoncentration en person överlevt är 15 promille."

Kommer från Rättmedicinska i Lund's hemsida.

Den som söker han letar.

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
Zayn skrev:
"Den anekdotiskt högsta blodetanolkoncentration en person överlevt är 15 promille."

Den som söker han letar.
Satan.. Undrar hur pigg man är då.... :va :D
Och undrar hur man känner sig när man vaknar upp?? :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
vanligaste orsaken till död av alkohol är inte att andningen upphör.. utan att man aspirerar sina egna uppkastningar.. (drar ner spyorna i luftröret)
fast då har ju alkoholen orsakat att man slutar andas kan man ju säga.
vidare kan njurarna slås ut.. vid etylintox som det heter. Då krävs dialys sen..

Det är inte så lätt att intoxikerar sig på alkohol om man inte är en van drickare, och om man bara dricker alkohol från bolaget. Det finns tillsatser i alkohol som gör att man kräks.. om man får i sig för mkt. Dricker man dock ett liter på stående fot kan man räkna med problem.
Anledningen till att en del har 4 promille är att dom har problem med spriten, dom är vana drickare... har hämtat ett antal som haft nära 10 i promille..
en del har kört bil med 5 promille. Men det klarar inte en ovan..
en ovan kan inte stå på benen vid 1,5 ... och är sannolikt medvestlös vid 2 nånstans..

Vidare så kan vi döda ett rykte.. man magsköljer inte alkoholpåverkade (magpumpar kallas de av en del) om det fanns nåt att ta upp ur magen så skulle man ju inte vara så full som man är.... så, de görs endast vid intag av tabletter.. i fall de finns rester i magen kvar.. o de är inte alla tabletter heller.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zayn skrev:

Den som söker han letar.

Det måste vatt en norrlänning.

ingen som vill klå det rekordet med säg 20 promille? :brynad Kom igen nu fegisar :7peta

750RR

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
ambulans skrev:
vanligaste orsaken till död av alkohol är inte att andningen upphör.. utan att man aspirerar sina egna uppkastningar.. (drar ner spyorna i luftröret)
fast då har ju alkoholen orsakat att man slutar andas kan man ju säga.
vidare kan njurarna slås ut.. vid etylintox som det heter. Då krävs dialys sen..

Det är inte så lätt att intoxikerar sig på alkohol om man inte är en van drickare, och om man bara dricker alkohol från bolaget. Det finns tillsatser i alkohol som gör att man kräks.. om man får i sig för mkt.

Tillsatser i systemspriten??? Då måste jag ifrågasätta vartifrån du har fått de uppgifterna. Jag har hört att det bara är en såkallad myt. Och varför spyr man då av "icke systemsprit"??

Vad är det som görs på sjukhuset om det inte är "magpumpning"??

Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
vtwin skrev:
Vad är det som görs på sjukhuset om det inte är "magpumpning"??[/QUOTE skrev:
Ja , man gör ingenting ... såtillvida att du inte är så pass intoxikerad av alkohol att dina njurar o lever riskerar att slås ut. Men det är högst ovanligt !!!!
Vet inte vart folk får ifrån att det ska "magpumpas" Det är fel benämning på det åxå, det heter magskölja.. Och går till som så att man tar en grov slang som man för ner i magsäcken, sen står man på en pall och häller i tempererat vatten ner i magsäcken, en halvliter ungefär, sen böjer man ner slangen under sängnivån för patienten så att det blir som att slanga soppa ur en bil.. Då följer eventuella rester som finns i magsäcken med ut.
MEN !! o lyssna nu igen, om det hade funnits nåt i magen kvar av alkoholen då hade ju inte patienten vart så full. Det är ju redan ute iblodet, och därav promillen som uppvisas när man tar ett blodprov. Hade alkoholen legat o skvalpat i magsäcken, ja då hade ju inte personen vart på fyllan heller.
Så fylla är ingen indikation för att magskölja. Görs inte heller. Däremot så brukar man lägga in dom ibland ( mycket sällan) för att se så dom inte ligger på rygg o kräks =aspirerar sina egna uppkräkningar =död Som oftast ligger dessa patienter till sig på akuten där dom efter nåra timmar nyktrar till så pass att dom klarar sig själva hem... ute på gatan när vi jobbar så är det polisen som tar hand om dessa , för transport till fyllcell , man är inte sjuk för att man är full.

vilka magsköljer man då kan man ju undra ?? jo , de som har tagit tabletter av olika slag, ofta genom självmordsförsök... här har vi en upptagning i kroppen som sträcker sig upp till en timme ungefär..innan effekten når blodet, och ofta får vi dessa larm direkt efter dom har tagit sina piller... så här finns det tid att spara om vi får in patienten i tid. då kan en magsköljning vara på sin plats , för att få ut dom rester av tabletterna som inte har tagits upp och vidarebefodrats till blodet. Paracetamol är en sån sak som är mkt farlig att ta för mkt av... finns i vanliga Alvedon. För mkt av Paracetamol gör så att levern dör... men de är ju bara en sort som inte är så bra att få för mkt av. Finns massor av läkemedel som det kan vara motiverat att göra en magsköljning för.... men alkohol hör inte dit. I sthlm tar man ju inte ens in dom, där är det maria pol som gäller.. ja för yngre allafall. Här är det fyllcell , Drick med måtta :tummenupp

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Tack för den info :tummenupp Mkt bra att veta. Med andra ord så är det enda som görs på sjukan är att man håller personen som är för full under observation. Låter rätt så dåligt att hamna i fyllehäcken hos polisen om man är för full, pga att de kanske inte håller ett lika bra öga på en där om man skulle ligga på ryggen och kräkas.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Tusen tack för genomgången Ambulans, du är en pärla!

:tummenupp

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
ambulans skrev:
... Det är ju redan ute iblodet, och därav promillen som uppvisas när man tar ett blodprov. Hade alkoholen legat o skvalpat i magsäcken, ja då hade ju inte personen vart på fyllan heller.

Skulle man, rent teoretiskt, kunna häva/minska alkoholförgiftningen genom att byta blod ? ...och skulle det vara möjligt att ge blodet till någon annan/sig själv vid ett annat tillfälle ? Bara nyfiken hur det fungerar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
TbA skrev:
Skulle man, rent teoretiskt, kunna häva/minska alkoholförgiftningen genom att byta blod ? ...och skulle det vara möjligt att ge blodet till någon annan/sig själv vid ett annat tillfälle ? Bara nyfiken hur det fungerar.

Jo, men man behöver nog byta blodet kontinuerligt under en viss tid, för alkoholen lagras upp i fettvävnader varifrån det avsöndras ut i blodomloppet igen. Man vill även skölja ur restprodukterna som bildats för det är mycket av det som man mår pissigt av. Du kan väl tjacka en avdankad dialysmaskin eller nåt och lagra undan lite blod i kylskåpet :tummenupp

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
vtwin skrev:
Det är nog fler bakomliggande orsaker än bara alkoholen som gör att en andningsreflex slutar att fungera. Men som sagt vid en viss mängd (indviduell) så slutar den att fungera.

Det tror jag och mina vänner med, bråkade lite med flickvännen under kvällen och blev mindre glad. Därav drack jag lite för mycket. Blev dock aldrig _riktigt_ aprak. Runt 02.30 snåret så däckade jag i en grässlänt ca 100m från krogen. Mina vänner hittade mig hyperventilerande, sen slutade jag andas 2 gånger enligt dom. Men de fick igång min andning igen för dom ryckte i mig och skrek åkt mig. Så dom ringde ambulans och jag for till akuten där jag fick ligga kvar i 3 timmar.

Hade två vänner med mig, en som var riktigt upprörd pga det som hände mig och den andra var coollugn. Enligt dom så kommer ambulanssjukvårdarna och är riktigt nonchalanta och typ skriker "jaja, det är bara fylla." Mina två vänner berättar att jag slutade andas två gånger och de verkar inte bry sig. Den ena ambulansföraren fick sig en ordentlig uppläxning av min ena vän som inte var glad på deras uppförande.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cRoC skrev:
Finns undantag i allting, i över 6 promille har folk kommit upp i .. Levande

Läs inte hela tråden där det nämns att folk har snurrat kring 15......

...... och överlevt, om man nu inte ens ville det.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Hagster skrev:
Det tror jag och mina vänner med, bråkade lite med flickvännen under kvällen och blev mindre glad. Därav drack jag lite för mycket. Blev dock aldrig _riktigt_ aprak. Runt 02.30 snåret så däckade jag i en grässlänt ca 100m från krogen. Mina vänner hittade mig hyperventilerande, sen slutade jag andas 2 gånger enligt dom. Men de fick igång min andning igen för dom ryckte i mig och skrek åkt mig. Så dom ringde ambulans och jag for till akuten där jag fick ligga kvar i 3 timmar.

Hade två vänner med mig, en som var riktigt upprörd pga det som hände mig och den andra var coollugn. Enligt dom så kommer ambulanssjukvårdarna och är riktigt nonchalanta och typ skriker "jaja, det är bara fylla." Mina två vänner berättar att jag slutade andas två gånger och de verkar inte bry sig. Den ena ambulansföraren fick sig en ordentlig uppläxning av min ena vän som inte var glad på deras uppförande.

Naturligtvis så ska man ju inte komma med kommentarer att - det är bara fylla , eftersom det vet man ju inte , det kan vara många andra saker inblandade åxå... så sånt ska man akta sig väldigt noga för att säga.

Men ang andningen så ska man komma ihåg att det som "allmänheten" uppfattar som ett andningsstopp oftast inte är det samma som ett verkligt andningsstopp.. ett andningsuppehåll .. ok det kan jag köpa.. men det kan man ha ett bra tag utan att det är någon större fara.. Hade du haft ett riktigt andningsstopp, så hade det inte räckt med några ryckningar. Men visst , för dom som inte vet nåt o tittar på så kan det se otäckt ut.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...