Kan det bli mer fel ??

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
monark
TokJohan skrev:
att köra på fyllan och döda ..nej förlåt MÖRDA någon ger lägre straff än om
jag på fyllan drar kniv och hugger ihjäl en personen !!

Moral eller juridik fel är det iaf så det skriker om det !!

// TOK :fyllisar

Visst fan är det sjukt att man får så lågt straff, men tycker du att det är bättre att hugga ihjäl någon än att köra över någon??!!

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
pansarvagnen skrev:
Visst fan är det sjukt att man får så lågt straff, men tycker du att det är bättre att hugga ihjäl någon än att köra över någon??!!

Nej det e inte bättre,det e lika illa !
På krogen kan du hamna i bråk av många olika anledningar(säger inte att man ska hugga ihjäl någon bara för det)man ska inte kniv på sig !
Att sätta dig bakom ratten full i helt sjukt puckat !
Jag hade en polare som ofta körde när han var på lyset,vi tog alltid nycklarna ifrån honom om han hade bilen med sig !
För ett par år sedan slutade hans färd mot en gatulampa på Ringvägen (sthlm)
han körde en bmw som han vek runt stolpen, Expressen tog en bild där man nästan kunde se båda reggplåtarna på samma bild.
Han fick fängelse 1 år och är förtfarande sjukskriven idag !
Tänk om han kört ihjäl någon/några ?
Då hade han kanske fått ett halv år till på kåken !!

// TOK :fyllisar

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Anna_B skrev:
Jag har inte sagt något om detta fall. Det enda jag sagt är att många klagar på att de inte förstår varför domstolarna dömer som de gör i vissa fall, och enligt mig är det inte så konstigt. Juridik är krångligt, och precis som jag förut sagt så förstår inte folk hur och varför det blir som det blir ibalnd. Det är då en bra idé att gå och lyssna på rättegångar själv, så lär man sig ändå lite nytt. I och med detta har jag inte lagt nån åsikt om just detta fall eller moralen i det hela, bara på det faktum att många klagar på domslut, vilket inte är så konstigt då juridik är svårt och krångligt.

Vad jag menar med att folk blandar ihop moral och rätt är det faktum att domarna inte kan döma pga att de tycker att något är fel, eller att en viss person e dum i huvudet. Deras uppgift är ju se till om åklagaren lyckats styrka den påstådda gärningen.

Domarna dömmer själklart inte efter om dom anser "själva" att personen är "dum i huvudet" utan följer lagar och som du skriver hur åklagaren styrkt gärningen. Men för det är vårt rättsväsende de faktum helt sjukt då en del brott inte har högre straff än andra, trots att dom är värre. Sen förekommer det fall där man dömmer helt galet, om det beroro på inkompetet eller annat låter jag vara osagt....

Jag vet att du inte nämnt något om detta fall men tänkte i alla fall om du hade någon klar synpunkt. Har inte sett inlägg från dig tidigare utan först i just denna tråd (dock kan jag ha fel).

En annan sak, se bara på hur det Insider tog upp igår. Summan är att ser man tillräckligt gammal ut så är det okej med barn i porrfilm. Det kryphålet är ju hemskt och kan göra att man inte får rätt straff. Så visst är systemet fel.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
ska man mörda nån så gör man det bäst med bil + fylla, då får man knappt nåt straff alls... finns flera fall med ihjälkörda människor(vuxna som barn) och personen som kört ihjäl dom har fått alltifrån endast böter till en kortare tids fängelse.
Läste om ett fall för några år sedan, 2 bröder ihjälkörda och föraren fick lite böter och 6 månaders fängelse....

Fruntimret i Knutby skulle ha druckit sig full på nattvardsvin o kört ihjäl frun istället, då hade det inte varit så farligt plötsligt... :confused:

Nordan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ingen numer tyvärr :(
Varje gång när någon körs ihjäl av en person påverkad av droger/alkohol känner jag en otrolig uppgivenhet och sorg. Hur kan någon ha så liten respekt för ett människoliv att man chansar att köra fast det kan få sådan konsekvenser. Vad jag förstår är det ofta missbrukare som upprepade gånger kör påverkade.

Det är något fel på sverigeslagar i dessa fall. Det är inte domstolarnas fel. De måste döma efter det straffsatser som finns i lagarna, oavsett om det inte stämmer överens med deras känsla för "rättvisa".

Det är riksdagen som stiftar lagar. Här är riksdagens hemsida: http://www.riksdagen.se/debatt/

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Alkohol och bilkörande går absolut inte ihop, det mångdubblar olycksriskerna. Attityderna är väldigt starka i Sverige när det gäller avståndstagande från alkohol och trafik, vilket vi ska vara stolta över. Än har vi dock tyvärr långt kvar innan vägarna är helt alkoholfria.

Vi får inte heller glömma bort att det finns många andra sätt att göra sig farlig i trafiken på, som borde tas på långt större allvar. Jag är livrädd för långdistansschaffisar som kommer med sina lastbilar tillräckligt trötta för att ha en reaktionsförmåga likvärdig med en grov rattfulls. Likaså 80-åringar som avrättar motorcyklister på löpande band genom att köra rakt ut i vägen utan nåd (deras barn bär enligt mig del av den skulden eftersom de inte fått sina senila föräldrar att förstå hur olämpliga de är i trafiken). Allmän oaktsamhet och brist på respekt i trafiken är också något som kan reta upp mig något fruktansvärt.

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Det värsta jag nånsin hör är den där mamman som hade dödat sina 3 barn o lagt dom i frysen. Hon fick 3 års fängelse.
Sen har vi snubben som döda anna lindh whoo shit en svensk politiker. Det brottet var juh från början dömt att dömas till livstid

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Har inte läst alla inlägg för har inte tid med det just nu men ville bara säga...

Är det inte så att dom som kört rattfulla får en hel del påföljder som kanske inte visas utåt i media.

Som t ex att bli skadeståndsskyldiga till den dom körde på eller till familjen, om
personen avlider. Och det får dom betala av resten av sitt liv för försäkringen
hjälper inte dom i och med att dom kört rattfulla.

Sen får dom nog inte körkort så himla lätt igen.
Hörde nått ifrån en polis att om en person som kört rattfull vill ha körkort igen,
så måste han såklart först ta om förarprov och teori men även sen gå och lämna
blodprov (eller på annat sätt) för att visa att han inte är full och det gör dom
en lång tid efter nån gång i månaden eller nått sån't.
Just för att kolla så det inte händer igen.

Sen är klart inte nått av det jag skrivit ovan på något sätt någon ursäkt eller
för den delen någon tröst för dom som blivit lidande pga en rattfyllerist.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
MBGIRL skrev:
Har inte läst alla inlägg för har inte tid med det just nu men ville bara säga...

Är det inte så att dom som kört rattfulla får en hel del påföljder som kanske inte visas utåt i media.

Som t ex att bli skadeståndsskyldiga till den dom körde på eller till familjen, om
personen avlider. Och det får dom betala av resten av sitt liv för försäkringen
hjälper inte dom i och med att dom kört rattfulla.

Sen får dom nog inte körkort så himla lätt igen.
Hörde nått ifrån en polis att om en person som kört rattfull vill ha körkort igen,
så måste han såklart först ta om förarprov och teori men även sen gå och lämna
blodprov (eller på annat sätt) för att visa att han inte är full och det gör dom
en lång tid efter nån gång i månaden eller nått sån't.
Just för att kolla så det inte händer igen.

Sen är klart inte nått av det jag skrivit ovan på något sätt någon ursäkt eller
för den delen någon tröst för dom som blivit lidande pga en rattfyllerist.

Det spelar knappast någon roll. Dödsstraff skulle funka som avskräckande men det får vi aldrig i sverige igen så istället borde man bilda en straffkoloni dit man skickar mördare och våldtäktsmän och där får de tillverka alla leksaker till happy meal eller dylikt. På så vis får vi samtidigt mindre barnarbete som donkan utnyttjar eller billigare varor gjorda av folk utan lön.
Skulle det hända mig så skulle jag nog samla ihop lite pengar och ge till nån snäll person på samma fängelse där gärningsmannen hamnar och sen är det ur världen.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Så länge tingsrätterna i princip utdömer mycket politiska straff får vi nog räkna med sådan här skit. Det är sant att lagen är krånglig, annars skulle vi inte behöva jurister utan det skulle vara glasklart.

/F

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad menar ni med att "lagen" (vilken lag syftar ni på?) är krånglig? Menar ni att den är krångligare än andra saker som ni heller inte förstår? Och hur kan ni säga att rättssystemet är fel när ni samtidigt säger att ni inte vet så mycket om det?

Det är väl självklart att "lagen" är krånglig för den som aldrig fått tillfälle att lära sig den. Personligen tycker jag att växellådan i min motorcykel är krångligare än Konsumentköplagen. Den lag som säger att man inte får köra på fyllan kan heller inte vara särskilt komplicerad.

Det var förresten inte lättare förr. En fiskare blev för många år sedan dragen inför rätta av en bonde för att fiskaren hade gjort hans hustru gravid. I rätten menade bonden att man skulle döma efter den gamla fiskarstadgan, som sade att om någon fiskar på annans vatten skola verktygen förstöras. Fiskaren å sin sida hänvisade till den gamla bondestadgan, som sade att om någon sår på annans åker skola skörden tillfalla åkerns ägare.

revis

Inte fullt så grön längre
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Resonemanget i den här tråden känns inte konsekvent.
Det är rattfyllan som gör att man åker dit, inte att man kör på någon.
Alla färder med rattfyllon slutar inte automatiskt med olyckor.
Man kan höja olycksrisken på många sätt, t.ex. genom att dricka, wheela, köra för fort, prata i mobil eller whatever. I samtliga fall är det fråga om en olycka. (Om man inte medvetet kör på någon förstås)
Därför kan inte straffen för "rattfylla" respektive "rattfylla med dödsolycka" skilja sig så mycket. (I och för sig är det nog lättare att få med "grov vårdslöshet" eller liknande om man har druckit och det sker en olycka.) Jämför med ett eventuellt straff för att "prata i mobil under färd" respektive "prata i mobil under färd med dödsolycka", eller varför inte "färd i bil" respektive "färd i bil med dödsolycka".

Sen kan man förstås diskutera om själva rattfyllan borde bestraffas hårdare, oavsett olycka.

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Tänk då på detta: din flickvän e ute o går med erat barn i barnvagnen. Då en person som e rattfull "tappar kontrollen" o kör ihjäl dom två!!!! Bilisten får 1.5års fängelse för det... Du blir förbannad o misshandlar honom så han dör... Du får då 10års fängelse för det :kocko

Varför??? jo han "råkade" bara köra ihjäl dom, medans du planerade att slå ihjäl honom = mkt värre enl vårt rättssytem. /Yoshi

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Yoshi_gixxeRR skrev:
Tänk då på detta: din flickvän e ute o går med erat barn i barnvagnen. Då en person som e rattfull "tappar kontrollen" o kör ihjäl dom två!!!! Bilisten får 1.5års fängelse för det... Du blir förbannad o misshandlar honom så han dör... Du får då 10års fängelse för det :kocko

Varför??? jo han "råkade" bara köra ihjäl dom, medans du planerade att slå ihjäl honom = mkt värre enl vårt rättssytem. /Yoshi
Som sagts tidigare så går det inte riktigt att jämföra. Alkohol ökar på olycksriskerna med faktor x, men även många andra saker kan göra att olycksriskerna ökar. Dålig uppmärksamhet, oaktsamhet, trötthet, ålderdom, mobiltelefonpratande, fortkörande m.m. m.m. kan tas som exempel. Att över huvud taget sätta sig i en bil och köra innebär att man utsätter andra människor för en viss risk. Naturligtvis är alkohol totalt förkastligt i trafiken, men det kan inte bli helt rätt att jämställa olyckorna med överlagt mord.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Bästa sättet att nita nån på kör på dom & sup till :dummer max 1,5 år
Ta ihjäl någon på annat sätt 6 år & uppåt :kocko

Snack om att det är fel på lagar när man kan anväda fyllan som nån d....a ursäkt :kocko

Sen sa ju idioten att det inte hade spelat någon roll ven som hade kört eller om den hade varit nyckter för det hade hänt ändå :kulsprutaFYLLOT

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
bgix skrev:
Hear, Hear!

Skönt att inte alla förblindas av röd dimma så snart alkohol i trafiken kommer på tal.
Dubbelmoralen är extremt stor när det gäller alkohol och trafik. Ofta är det samma personer som i ena stunden säger att rattfyllerister ska misshandlas ihjäl och i andra stunden sätter sig i bilen på lördags- och söndagsmorgnarna med en halv promille i blodet. Jag är för en mer sansad diskussion. Att alkoholen ska bort från vägarna är vi nog alla överens om, men hur många står verkligen för att rattfulla borde slås ihjäl/dömas till döden?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag tror att han inte kommer undan med det här även efter fängelse! Alltid är det nån som kommer ihåg och tar lagen i sina egna händer och gräver ner honom någonstans. Våldtäksmän borde få K#KEN avskuren och sen får de sitta 1 1/2 år och sen när de kommer ut så gräver någon ner honom

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Yoshi_gixxeRR skrev:

Om du ska ge exempel kanske du kan ta upp rimliga exempel.

Eftersom ingen annan tagit upp det jag ska ta upp kan man tänka sig att ingen är speciellt medveten om hur rättssystemet i Sverige fungerar.

För det första kan vi dra detta med rattfylla.

En rattfull bilist kör på en moder samt hennes barn.

Följande åtalspunkter kan komma att väckas:

* Rattfylla / grov rattfylla
* Grov vårdslöshet i trafik
* Grovt vållande till annans död

Fler punkter finns säkerligen att hänvisa till men dessa är vad jag kommer på för tillfället.

Säg att följande punkter ger efterföljande påföljder i form av fängelsestraff:

* Rattfylla - 1 år / grov rattfylla - 3 år
* Grov vårdslöshet i trafik - 4 år
* Grovt vållande till annans död - 6 år

Detta innebär att domaren anser att eftersom föraren gjort sig skyldig till flera grova brott skall vederbörande få maxstraff. Detta innebär att föraren kanske blir dömd till punkten "Grovt vållande till annans död" vilket i sin tur innebär att punkterna "Rattfylla" och "Grov vårdslöshet i trafik" gör att han får maxstraffet vilket är 6 år.

Slutsatsen är alltså att blir man dömd för rattfylla men bara är skyldig till rattfylla, vilket inte är troligt, så får man allt från 3 år och neråt, beroende på hur duktigt försvarsadvokat man har. Ofta avkunnas inte maxstraffen i en åtalspunkt om inte andra brott föreligger.

Hoppas ni förstår vad jag menar... :va

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Borde nästan räknas som överlagt han valde själv att sätta sig i bilen och köra... är man för full för att fatta det beslutet så är man för full för att kunna starta en bil!!!

Alltså livstidsfängelse ...och då de var två så bör han sitta två livstider!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln