Yoshi_gixxeRR skrev:
Tänk då på detta: din flickvän e ute o går med erat barn i barnvagnen. Då en person som e rattfull "tappar kontrollen" o kör ihjäl dom två!!!! Bilisten får 1.5års fängelse för det... Du blir förbannad o misshandlar honom så han dör... Du får då 10års fängelse för det :kocko
Varför??? jo han "råkade" bara köra ihjäl dom, medans du planerade att slå ihjäl honom = mkt värre enl vårt rättssytem. /Yoshi
Om du ska ge exempel kanske du kan ta upp rimliga exempel.
Eftersom ingen annan tagit upp det jag ska ta upp kan man tänka sig att ingen är speciellt medveten om hur rättssystemet i Sverige fungerar.
För det första kan vi dra detta med rattfylla.
En rattfull bilist kör på en moder samt hennes barn.
Följande åtalspunkter kan komma att väckas:
* Rattfylla / grov rattfylla
* Grov vårdslöshet i trafik
* Grovt vållande till annans död
Fler punkter finns säkerligen att hänvisa till men dessa är vad jag kommer på för tillfället.
Säg att följande punkter ger efterföljande påföljder i form av fängelsestraff:
* Rattfylla - 1 år / grov rattfylla - 3 år
* Grov vårdslöshet i trafik - 4 år
* Grovt vållande till annans död - 6 år
Detta innebär att domaren anser att eftersom föraren gjort sig skyldig till flera grova brott skall vederbörande få maxstraff. Detta innebär att föraren kanske blir dömd till punkten "Grovt vållande till annans död" vilket i sin tur innebär att punkterna "Rattfylla" och "Grov vårdslöshet i trafik" gör att han får maxstraffet vilket är 6 år.
Slutsatsen är alltså att blir man dömd för rattfylla men bara är skyldig till rattfylla, vilket inte är troligt, så får man allt från 3 år och neråt, beroende på hur duktigt försvarsadvokat man har. Ofta avkunnas inte maxstraffen i en åtalspunkt om inte andra brott föreligger.
Hoppas ni förstår vad jag menar...