Kan det va SÅ dyrt!!!!???

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Fick just hem en räkning från IF angående min Daytona 675... Den kommer kosta mig 1500 kr i MÅNADEN.... ATT GARAGEFÖRSÄKRA!!! Kan det va möjligt, på MIG kommer HELFÖRSÄKRING kosta 1700 kr! HUR kan de va så dyrt att ha garageförsäkring!

Jag funderar STARKT på att inte försäkra min hoj ALLS och ställa den i mitt rum även om jag nu ska behöva bära upp den för 2 vån, får väl ta hjälp av polarna!

Men tror ni IF blir kinkiga när man kommer tillbaka i April o vill Helförsäkra den igen? eller ska inte vara några problem, hojen har ju aldrig varit påställd så kanske inte så svårt ändå? Vad tycker ni?
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Är du säker på att det var i månaden och inte årskostnaden du såg? När jag hade If på min förra hoj kostade det typ 100 kr/månaden att garageförsäkra och ca 700/månaden med halvförsäkring.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Menar du att du har köpt hoj utan att kolla vad försäkringen skulle kosta?

Det var väl klantigt...
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Är du säker på att det var i månaden och inte årskostnaden du såg? När jag hade If på min förra hoj kostade det typ 100 kr/månaden att garageförsäkra och ca 700/månaden med halvförsäkring.

JA jag tycker också det borde vara 1500 per halvår då är det chill, men det är verkligen garageförsäkring per MÅNAD! det sjuka av allt är att den fortfarande står kvar på Triumph där jag köpte den där jag betalade 2500 kr i vinterförvaring! :( Seriöst kan de vara så?

Menar du att du har köpt hoj utan att kolla vad försäkringen skulle kosta?

Det var väl klantigt...

Kollade Helförsäkring, frågade killen på Triumph och han sa att det skulle kosta 1500 medans han prata med snubben på IF i telefon!
 
Last edited:

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
JA jag tycker också det borde vara 1500 per halvår då är det chill, men det är verkligen garageförsäkring per MÅNAD! det sjuka av allt är att den fortfarande står kvar på Triumph där jag köpte den där jag betalade 2500 kr i vinterförvaring! :( Seriöst kan de vara så?
Men om Triumph tar hand om den åt dig mot betalning behöver du ju ingen garageförsäkring! När jag hade If var det inga problem att tacka nej till det. Så skynda dig att ring dem!!!!!111111elva
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Men om Triumph tar hand om den åt dig mot betalning behöver du ju ingen garageförsäkring! När jag hade If var det inga problem att tacka nej till det. Så skynda dig att ring dem!!!!!111111elva

Jo men kul om dom tar sig in på Triumph och knycker den. Visst oddsen är inte så stora men fatta vilken PINA om man blir snodd på sin hoj när den står på vinterförvaring på Triumph själva utan försäkring :S
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Märkesförsäkringen via IF är inte avställbar, dvs du kan lika gärna ha cykeln påställd året om. Står klart och tydligt beskrivningen.

Tyvär tror jag inte du kan avsluta försäkringen heller utan är bunden.
Så du får nog dras med det, eller "sälja" cykeln och skriva den på bruden eller nått, i de fallet tvingas de avsluta din försäkring.

Så var det iallfall förra året...
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Märkesförsäkringen via IF är inte avställbar, dvs du kan lika gärna ha cykeln påställd året om. Står klart och tydligt beskrivningen.

Tyvär tror jag inte du kan avsluta försäkringen heller utan är bunden.
Så du får nog dras med det, eller "sälja" cykeln och skriva den på bruden eller nått, i de fallet tvingas de avsluta din försäkring.

Så var det iallfall förra året...

Ja isåfall är jag rätt så screwed! Men kikar runt lite på folk på Sporthoj med Gixxer 1000 och Ducatis, deras garageförsäkringar kostar liksom 800 per år eller typ nån hundring per månad... 1500 per MÅNAD för garageförsäkring är ju LÄSKIGT mycket!!!!!!! Det ska inte va SÅ dyrt NÅTT är ju fel! eller?
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Ja isåfall är jag rätt så screwed! Men kikar runt lite på folk på Sporthoj med Gixxer 1000 och Ducatis, deras garageförsäkringar kostar liksom 800 per år eller typ nån hundring per månad... 1500 per MÅNAD för garageförsäkring är ju LÄSKIGT mycket!!!!!!! Det ska inte va SÅ dyrt NÅTT är ju fel! eller?

Har du märkesförsäkring så finns det inget som heter garage försäkring. Samma försäkring som du har på sommaren gäller också på vintern och den går inte att avsluta förrän ett år har gått.

Tycker det är dåligt av IF att de inte informerade dig om detta.

Däremot kan du lägga upp det så du betalar en högre kostnad under sommarhalvåret och lägre under vinterhalvåret.
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Änn hur du vrider och vänder på det så kommer du troligen minst få betala 1200:- + i månaden.

Jag betalar helår... fast jag har snö lika mycket av året som gräs.... det är bara att bita i de sura äpplet att jobba som fan, gå sällan ut m.m om man ska ha råd och ha kul på två hjul!
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Har du märkesförsäkring så finns det inget som heter garage försäkring. Samma försäkring som du har på sommaren gäller också på vintern och den går inte att avsluta förrän ett år har gått.

Tycker det är dåligt av IF att de inte informerade dig om detta

Jag VET de, Men jag har inte tecknat nån Märkesförsäkring då hojen inte är påställd... Utan jag har bara en garageförsäkring tills April nästa år, DÅ tecknar jag märkesförsäkringen... Så nu vill jag bara ha garageförsäkringen... men som det ser ut nu så kostar det bara 200 kr mer att helförsäkra. Kan de va så? Är det NÅN här som har lika hög garageförsäkring?
 

Smagatusk

Guest
Hördu du, du... Nash... Du är så glad över att snacka om hur du fick dubbelt betalt för en kruka eller skinnställ du lämnade in eller vad fan det var...

KARMA!

Herren ger och Herren tar:näsblod
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jo men som Sjökexet skriver. Med märkesförsäkringen så är hojen påställd året runt.

Jag har det likadant med min Aprilia, ger ca 15000 helåret i försäkring. Inte avställbar.

Dock så är försäkringspremien beräknad på att man kör sommarhalvåret och ställer in den vinterhalvåret och sen slås kostnaden ut på hela året så att säga. Så den "situationen" du har hamnat i är nog inte pest och förintelse direkt.

Men lyssna nu... Den är NY, jag har ALDRIG haft den påställd, ALDRIG tecknat nån försäkring, Har aldrig haft märkesförsäkring på hojen! därför jag undrar varför det kostar 1500 att bara garageförsäkra den!?
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Jag VET de, Men jag har inte tecknat nån Märkesförsäkring då hojen inte är påställd... Utan jag har bara en garageförsäkring tills April nästa år, DÅ tecknar jag märkesförsäkringen... Så nu vill jag bara ha garageförsäkringen... men som det ser ut nu så kostar det bara 200 kr mer att helförsäkra. Kan de va så? Är det NÅN här som har lika hög garageförsäkring?


ooook, då missförtod jag dig.
Då är det ju bara och avsluta försäkringen och ta ett annat bolag.

Har betalat max 150 - 250kr i månaden för alla mina cyklar.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
ooook, då missförtod jag dig.
Då är det ju bara och avsluta försäkringen och ta ett annat bolag.

Har betalat max 150 - 250kr i månaden för alla mina cyklar.

Ja det kan liksom inte va SÅ stor skillnad!?
Du LÄR ju haft värre hoj än en fjutig liten Daytona 675!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ta ett kort på räkningen o lägg ut den här så ska du se att du får en förklaring på vad för slags försäkring du har.

Men förmodligen har du fått en helårsförsäkring.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Ta ett kort på räkningen o lägg ut den här så ska du se att du får en förklaring på vad för slags försäkring du har.

Men förmodligen har du fått en helårsförsäkring.

Jo men här kommer det skumma, ringde Folksam bara för att kika, det skulle gå på 1200 kr per månad att garageförsäkra samma hoj...

Kan de verkligen stämma?
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Jo men här kommer det skumma, ringde Folksam bara för att kika, det skulle gå på 1200 kr per månad att garageförsäkra samma hoj...

Kan de verkligen stämma?

hmm, står cykeln mitt på gatan i city eller??
Tycker den summan låter rätt sjuk...
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
hmm, står cykeln mitt på gatan i city eller??
Tycker den summan låter rätt sjuk...

Hahahhaa, ah precis... Mitt på plattan! :p Hojen står kvar hos återförsäljarn för att jag betalt 2500 kr för att den ska få stå där! Dom måste tagit fel, blir så jävla avundsjuk när jag ser folk med R1or och 1000RR sitta på en garageförsäkring på mindra än 100 lappen per månad liksom!?

Visst Daytonan är bra, men inte SÅ bra!? Måste man ringa o förklara läget för dom o be dom räkna om allt igen? För när jag ringde så förklara han att garageförsäkring på den hojen ÄR så dyr och att deras HELÅRSförsäkring är 200 kr dyrare än deras garage försäkring för deras märkesförsäkring är SÅ förmånlig........... JÄMFÖRT MED VAD, att bli kickad i nötterna gång på gång på gång???!!!!!!!!!!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top