Kan det va SÅ dyrt!!!!???

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
"När jag skaffar tjej så kollar jag bara på brösten o röven. Jag skiter fullständigt i om hon har ngt innanför pannbenet, bara hon är snygg och gör som jag vill"

Ser du likheten Nazchhhhhhhhhh?
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Men lyssna nu... Den är NY, jag har ALDRIG haft den påställd, ALDRIG tecknat nån försäkring, Har aldrig haft märkesförsäkring på hojen! därför jag undrar varför det kostar 1500 att bara garageförsäkra den!?

kanske för att du är...21?
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Om du har betalat 2500 spänn för att firman ska ha din nya hoj ståendes fram till våren så ska ju där ingå en stöldförsäkring via firman tycker man.

Ring o kolla med firman , säg upp garageförsäkringen du nyss fick.
 

bobby_B

fulhuvud
Gick med
26 Sep 2008
Ort
uppsala
Hoj
r1 fighter
on topic:

ålder på dig, ålder på motorcykel, cc, hur länge du haft körkortet och hurvida du har varit med om stölder eller olyckor tidigare är väl d som spelar in på priset. känns väl som att du ligger risigt till på iaf 3 om dom kan jag gissa.

"lennart" däremot som har sin 05 r1 och haft mc kort sen man fick A+B och har klarat sig utan olyckor kommer ha mkt lägre kostnad än dig..

d e som att man måste förtjäna det låga priset.. är själv 22 år och har en retta, smakar det så kostar det.

off topic:

du är så underbart jävla genomtänkt! mitt hopp i dig sitter i evolution och reproduktion.. eller helst inte..
 
Last edited:

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
on topic:

ålder på dig, ålder på motorcykel, cc, hur länge du haft körkortet och hurvida du har varit med om stölder eller olyckor tidigare är väl d som spelar in på priset. känns väl som att du ligger risigt till på iaf 3 om dom kan jag gissa.

"lennart" däremot som har sin 05 r1 och haft mc kort sen man fick A+B och har klarat sig utan olyckor kommer ha mkt lägre kostnad än dig..

d e som att man måste förtjäna det låga priset.. är själv 22 år och har en retta, smakar det så kostar det.

off topic:

du är så underbart jävla genomtänkt! mitt hopp i dig sitter i evolution och reproduktion.. eller helst inte..


De enda parametrarna som borde räknas när det gäller garageförsäkring är väl värdet på hojen, var den står, och kanske eventuellt hur den står ( enskilt garage, flerparkeringsgarage osv)

CC, ålder på ägaren och hur länge han har haft kortet är ju FULLSTÄNDIGT ointressant. Har inte med saken att göra över huvudtaget.

OT
Tycker folk kan ge fan i att mobba grabben hela tiden.
Alla är vi bra på olika saker. Det där var fan inte snällt skrivit.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Fb måste väl erbjuda kunder försäkringar enligt lag, vill de inte ha vissa föremål försäkrade sätter de ett pris så ingen är så dum att de täcknar dem.
Dock är det minst 14dagars "öppetköp" på försäkringar.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Byt omg. du har 14dgr ångerrätt enl distansköpslagen, Kollade själv vad If skulle ha i garageförsäkring för jag presis som du inte vill köra igång åretruntförsäkringen när min nya kommer i Jan-09, fick svaret 75/mån.
Nu är jag både äldre och bor i en billigare ort en dig men 17K låter konstigt för enbart garageförsäkring, tror dom tagit normal taxa av dig.

Jag bet 9200:- vid normal åretrunt försäkring Triumph/IF 35+ och småstad, tror du bet det dubbla, stämmer rätt bra med din summa.

Stå på dig för det känns som någon säljare gjort fel.:kulspruta
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
byt, det är inte möjligt att det är rätt.
ring även triumph och kolla vad som ingår i deras vinterförvaring, tycker att det låter udda att du ska behöva ha både deras förvaringspaket OCH en extra försäkring?:va jag menar hojen står ju inte ens hos dig. nej, såja. gör om gör rätt :)
 

R6Sandra

Rögle för alltid
Gick med
20 Nov 2008
Ort
RÖGLE:)
Hoj
R6:a 99:a
om jag ska ställa av min hoj kostar det 1777kr per månad & 2333kr när den är påställd & helförsäkrad.. det skulle bli totalt 25216 kr men tog året runt försäkring ist, å nu betalar jag 14876kr (första gången jag ringde skulle jag betala 19000kr för det) hjälper tydligen att ringa flera ggr.. haha
å den är helförsäkrad hos folksam & står på mig (ifs inte samma hoj som du har)
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
skriv ner en lista på alla försäkringsbolag där du noterar priser på allihop.

sen sitter du bara och ringer runt tills du fått ner priset där du vill ha det, spela ut dom mot varann, spela dum, spela allvetande.. FB kör alla fula tricks dom kan så fula tebax bara :rolleyes: vetefan när det blev sån skojjarbuisness med försäkringar egentligen.. :va

precis som sandra säger så ofta lönar det sig att ringa till samma flera gånger :va
 

Filip83

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Götet
Hoj
KTM 660-04
JA jag tycker också det borde vara 1500 per halvår då är det chill, men det är verkligen garageförsäkring per MÅNAD! det sjuka av allt är att den fortfarande står kvar på Triumph där jag köpte den där jag betalade 2500 kr i vinterförvaring! :( Seriöst kan de vara så?



Kollade Helförsäkring, frågade killen på Triumph och han sa att det skulle kosta 1500 medans han prata med snubben på IF i telefon!

Du vet väl om att det är helårsförsäkringar Triumph märkesförsäkring på If, så man kan alltså inte få en avställningsförsäkring om man har märkesförsäkring....
Därför dom är förhållandevis billiga att helförsäkra.
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
jag pröjsar 1527kr/mån halvförsäkring på min kawa zx6rr-05, året runt, kan ej ställa av...bara gilla läget...
 

Filip83

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Götet
Hoj
KTM 660-04
Har du märkesförsäkring så finns det inget som heter garage försäkring. Samma försäkring som du har på sommaren gäller också på vintern och den går inte att avsluta förrän ett år har gått.

Tycker det är dåligt av IF att de inte informerade dig om detta.

Däremot kan du lägga upp det så du betalar en högre kostnad under sommarhalvåret och lägre under vinterhalvåret.

På If kan du inte "lägga" upp det så att du betalar mer på sommaren än på vintern!
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Ska man skratta eller gråta?:tungan

Har du kollat vad försäkringen kostar vid alla tänkbara bolag?
Kollade du inte vad det skulle kosta innan?:va

Om inte, ring alla bolag du kommer på och jämför...
 

Gorgamel

Medlem
Gick med
3 Nov 2006
Ort
Piteå
Hoj
ZF6N
Det där priset låter inte normalt, såvida du inte parkerar hojen mitt på plattan i stockholm men nycklarna i och en stor jävla neonskylt som blinkar "SNO GÄRNA MIN HOJ". Rekommenderar att du ringer runt till lite försäkringsbolag och förklarar läget för dem.

Själv äger jag en Hayabusa-99 som jag betalar närmare 2700kr i helförsäkring per månad, men min garageförsäkring ligger ändå på under 100kr/månaden (och detta är alltså på IF).
 

Kneedrag

Guest
Lugn o fin nu.
Du har ställt av hojen nu va?
Ställ över hojen på någon av dina föräldrar så upphör den försäkringen att gälla. (nu menar jag inte att du ska skenförsäkra) Sen ställ tillbaka på dig.
Byt bolag, ring och kolla alla bolag vad de ska ha för en garageförsäkring.
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
min garage gick upp från 200/mån till nästan 700/mån på ett år. ingenting jag gjort har föranlett höjningen. Däremot kan jag tänka mig att FB inte är impade av de som ställer av/på hela tiden, därav denna höjning.

priserna gäller ganska ung kille (om jag får säga det själv) och stockholms innerstad.

lycka till.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Imponerande hur folk inte läser tråden innan de börjar skriva...
Han har aldrig haft hojen påställd!!..
Han har inte tagit märkesförsäkring!! det har han tänkt att starta på våren när han STÄLLER PÅ HOJEN FÖR FÖRSTA GÅNGEN!!!!!!!!
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Grejen med en motorcykel som aldrig varit påställd är att den egentligen inte betraktas som en motorcykel utan som en sak. Det betyder att försäkringsbolagen tecknar en försäkring som om den vore vilken pryl som helst.

Vad FB då gör är att räkna lite statistiskt. De tar värdet (säg 125.000 med lite lull-lull) och gör en bedömning hur troligt det är att den försvinner och vipps, så får man pynta över en 1000-lapp i månaden för att försäkra den. Detta för att det inte finns så många saker som är värda 125.000 kr och som har så hög risk för stöld.

Man skulle hamna på samma försäkringssumma om man försökte försäkra någonting annat, säg en båt, med samma värde och som var lika stöldbenägen.

När hojen sedan blir påställd, och alltså blir en hoj, så ingår den i hojkollektivet. Och eftersom det då finns så många fler saker som kostar 125.000 kr att stjäla så blir risken för att just ditt exemplar ska försvinna lite mindre. Och så sjunker den i värde till 110.000 kr bara för att du ställde på den, så då är den ju billigare. Det är därför jämförelsen med polarnas garageförsäkringar inte håller. Det är som att jämföra äpplen och päron.

Men jag håller med om att det är surt och att det är sjukt mycket pengar. Men nu är det försäkringsbolag vi pratar om...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top