Grejen med en motorcykel som aldrig varit påställd är att den egentligen inte betraktas som en motorcykel utan som en sak. Det betyder att försäkringsbolagen tecknar en försäkring som om den vore vilken pryl som helst.
Vad FB då gör är att räkna lite statistiskt. De tar värdet (säg 125.000 med lite lull-lull) och gör en bedömning hur troligt det är att den försvinner och vipps, så får man pynta över en 1000-lapp i månaden för att försäkra den. Detta för att det inte finns så många saker som är värda 125.000 kr och som har så hög risk för stöld.
Man skulle hamna på samma försäkringssumma om man försökte försäkra någonting annat, säg en båt, med samma värde och som var lika stöldbenägen.
När hojen sedan blir påställd, och alltså blir en hoj, så ingår den i hojkollektivet. Och eftersom det då finns så många fler saker som kostar 125.000 kr att stjäla så blir risken för att just ditt exemplar ska försvinna lite mindre. Och så sjunker den i värde till 110.000 kr bara för att du ställde på den, så då är den ju billigare. Det är därför jämförelsen med polarnas garageförsäkringar inte håller. Det är som att jämföra äpplen och päron.
Men jag håller med om att det är surt och att det är sjukt mycket pengar. Men nu är det försäkringsbolag vi pratar om...