Kan det va SÅ dyrt!!!!???

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
min garage gick upp från 200/mån till nästan 700/mån på ett år. ingenting jag gjort har föranlett höjningen. Däremot kan jag tänka mig att FB inte är impade av de som ställer av/på hela tiden, därav denna höjning.

priserna gäller ganska ung kille (om jag får säga det själv) och stockholms innerstad.

lycka till.

Japp! Alla fb har gått över till helårs så man inte kan ställa av, dom jävla svinen gör det för o tjäna pengar, men det kommer bara leda till fler skenbyten i slutet av säsongen.. Snart kommer det inte finnas en hoj med mindre än "20 olika" ägare :huvet

Men men, det är bara o hustla på om man ska ha råd o äga en (sport)hoj.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Japp! Alla fb har gått över till helårs så man inte kan ställa av, dom jävla svinen gör det för o tjäna pengar, men det kommer bara leda till fler skenbyten i slutet av säsongen.. Snart kommer det inte finnas en hoj med mindre än "20 olika" ägare :huvet

Men men, det är bara o hustla på om man ska ha råd o äga en (sport)hoj.
No shit Sherlock!!
Vad tror du FB är? Röda korset eller?
Fortsätt du "hustla", försäkringsbolagen är ju jättedumma i huvudet och kommer inte att stänga denna typ av luckor så småningom. :näsblod
Nån gång funderat på varför dom bytte system med avställbart??? :huvet
För att allt för många "hustlade", ställde av, på, av, på, av på via internet mitt under säsongen. Detta kostade försäkringsbolagen en massa pengar. Nu drabbar det alla som bara vill ställa av under vintern. Tack och grattis om du bidrog till detta. :tummenupp :gnissla

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Känner du Nash trådskaparen privat? Vet du något mer som inte finns i tråden om försäkringen?

Ta o läs någon av hans sjuhundra andra trådar, det var där någonstans jag läste det.

No shit Sherlock!!
Fortsätt du "hustla", försäkringsbolagen är ju jättedumma i huvudet och kommer inte att stänga denna typ av luckor så småningom. :näsblod
För att allt för många "hustlade", ställde av, på, av, på, av på via internet mitt under säsongen. Detta kostade försäkringsbolagen en massa pengar. Nu drabbar det alla som bara vill ställa av under vintern. Tack och grattis om du bidrog till detta. :tummenupp :gnissla

Alla är inte över 40 och bor mellan 4 åkrar. Dyrt med hoj. Motorcyklister har en lång historia av försäkringsbedrägerier. Det blir så när en sak för 100.000,- går sönder av att ramla omkull stillastående.

Skönt att du tänker på "mckollektivet" men det är lite onödigt då den lilla klick på 5% som trixar med försäkringarna inte påverkar premierna mer än kärringjävlar på Virago som tappar den utanför Döda Cafeét en majeftermiddag..

Last edited:

Kneedrag

Guest
Ta o läs någon av hans sjuhundra andra trådar, det var där någonstans jag läste det.

Finns ju något som är lättare än det du föreslår Chronic:)
Nash stämmer det Chronic skriver? se änlägg #54

" Jag tycker det är skitsnålt av Triumph att ta 2500,- för vinterförvarning, skulle de inte hålla på o måla dina fälgar o grejer också innan leverans? "

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag skulle också vilja rikta ett tack till alla som ställde av och på 10 gånger i månaden. Jag tycker det är jätteroligt att ha fordon påställda 12 månader om året fast de bara är i trafik hälften av tiden.

Att även VV tvingats börja ta betalt för varje påställning är ju en liten extra bonus om man nu trots allt ställt av fordonet av någon anledning.

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Alla är inte över 40 och bor mellan 4 åkrar. Dyrt med hoj. Motorcyklister har en lång historia av försäkringsbedrägerier. Det blir så när en sak för 100.000,- går sönder av att ramla omkull stillastående.

Skönt att du tänker på "mckollektivet" men det är lite onödigt då den lilla klick på 5% som trixar med försäkringarna inte påverkar premierna mer än kärringjävlar på Virago som tappar den utanför Döda Cafeét en majeftermiddag..
Klart som fan att det är dyrt att ha hoj, vem har påstått något annat?
Det är dyrt att ha hus på rivieran också, att äga en Ferrari, att åka förstaklass på flyget, att ha stuga i Chamonix, att dricka champagne på krogen osv. Det är därför inte alla kan göra det. Samma med att äga hoj, har man inte råd så låt bli eller välj ett alternativ du har råd med. Det är ingen mänsklig rättighet att köra senaste sporthojen som vissa tycks tro.
En sak till, försäkringsbolag är ingen välgörenhetsinstutition, dom vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Precis som alla andra företag och därför klämmer dom åt på de ställen de ser inte genererar intäkter.

P.S. Viragon som välter har inte en massa plastkåpor som spricker, möjligen blir fransarna på styret och packväskorna av läder skavda men de går att fixa med skokräm. D.S.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det är dyrt att ha hus på rivieran också, att äga en Ferrari, att åka förstaklass på flyget, att ha stuga i Chamonix, att dricka champagne på krogen osv. Det är därför inte alla kan göra det. Samma med att äga hoj, har man inte råd så låt bli eller välj ett alternativ du har råd med. Det är ingen mänsklig rättighet att köra senaste sporthojen som vissa tycks tro.
En sak till, försäkringsbolag är ingen välgörenhetsinstutition, dom vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Precis som alla andra företag och därför klämmer dom åt på de ställen de ser inte genererar intäkter.

P.S. Viragon som välter har inte en massa plastkåpor som spricker, möjligen blir fransarna på styret och packväskorna av läder skavda men de går att fixa med skokräm. D.S.

Ja?

Ingenting av det du skriver gör att jag tycker att man ska "stå sitt kast" utan jag uppmuntrar snarare till att jaga priser via tvivelaktiga metoder och framför allt tipsa varanda om hur.

Egentligen betyder det du skriver ingenting:va Det är ju bara lite allmänna åsikter, typ bastusnack för att döda tystnaden..

Du låter bara som en kuvad Svensk när du egentligen vill låta handlingskraftig & rakryggad.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Hehehe.... Bara en liten sak. En tanta välte sin hoj på min när den stod parkerad för några år sedan. Min hoj välte sedan vidare in i en splirrans ny shadow.

Min styrända trillade på tanken och sedan ner på motorblocket och kromet sprack.

Vad var dyras tror du?
Ny kåpa och styrända eller nytt motorblock och tank? ;)

Nåväl dålig jämförelse men inte alltid kromslädarna är billigare direkt...

Spricker kromet på en dyrare del blire inte billigt ;)

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Ja?

Ingenting av det du skriver gör att jag tycker att man ska "stå sitt kast" utan jag uppmuntrar snarare till att jaga priser via tvivelaktiga metoder och framför allt tipsa varanda om hur.

Egentligen betyder det du skriver ingenting:va Det är ju bara lite allmänna åsikter, typ bastusnack för att döda tystnaden..

Du låter bara som en kuvad Svensk när du egentligen vill låta handlingskraftig & rakryggad.
Jag håller med dig, klart man ska jaga bästa pris och ha en eldgaffel i röven på både försäkringsbolag, banker, elbolag och andra men att gnälla över att det är dyrt att försäkra en hoj eller klaga på att ett bolag vill tjäna pengar på sin verksamhet är lite imbecillt. Vet inte om jag håller med dig gällande tvivelaktiga metoder, det innebär alltid restriktioner och nya regler/lagar i slutänden.

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
jag har idag en helförsäkring på hojen som tickar året runt, billigare på vintern och lite dyrare på sommaren (totalt 13000/år). så var jag intresserad av att höra om den gick att ställa av och bara ha garageförsäkring på den under vintern. tanten i luren trodde nog jag var dum i huet, lät så på hennes ton iallafall.
jo visst gick det men istället skulle jag då betala 28000/år!!!! :eek:

tacka gud för tjejförsäkringen jag har....:tuttar :tuttar

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
No shit Sherlock!!

Bra att det finns såna som du som vet allt, du borde byta nick till oraklet. För din kännedom så är min hoj PÅSTÄLLD från början av April till slutet av Oktober, men det visste du väl redan? eller vänta du visste ju att jag ställer av o på under säsongen, men hur kan du då veta att jag har den på hela säsongen? oj nu vart det snurrigt...

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Försäkringsbolag är som ett lotteri, många faktorer som spelar in, det där lilla jobbiga extra samtalet kan lösa sig.

När jag ringde och skulle försäkra min hoj så hade jag även lite övriga frågor till IF angående en gsxr 1000 och fick då till svar "den och övriga sporthojar orsakar så mycket kostader för oss så vi vill inte försäkra dem helt enkelt då vi har andra vi vill prioritera, men vi kan inte neka och därav att vi har ett högt pris".

Billigare om man är tjej och kan tjejförsäkra (får köras av sambo som är över 40) som Länsförsäkringar erbjuder men i ovanstående fall har inte IF det.

(En sak som jag reagerar över efter x antal trådar försäkringstrådar är att att folk inte verkar veta vad det är dem tecknar och sedan blir förvånade om de inte får ut ersättning :gnissla, samma sak som sjuk- och olycksfallsförsäkringar .)

Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Rätta mig om jag har fel, men när jag kollade upp försäkringen till min, så har jag för mig att man bara kan teckna helår hos IF. plus att dom inte har någon garageförsäkring.

Jag tippar nog på att payar för en helförsäkring i dagsläget.

Men som sagt, tycker det är skumt om Triumph inte har någon stöldförsäkring som tar över ansvaret, om en ev stöld skulle inträdda, när den står vinterförvarad hos Triumph.

Kneedrag

Guest
Jag håller med dig, klart man ska jaga bästa pris och ha en eldgaffel i röven på både försäkringsbolag, banker, elbolag och andra men att gnälla över att det är dyrt att försäkra en hoj eller klaga på att ett bolag vill tjäna pengar på sin verksamhet är lite imbecillt. Vet inte om jag håller med dig gällande tvivelaktiga metoder, det innebär alltid restriktioner och nya regler/lagar i slutänden.

Tycker bolagen har kartellpriser, samma som bensinbolagen. Alla ligger på samma priser inger sticker ut för då flyttar man ju sina försäkringar. Vem bryter mest mot lagen? :näsblod

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Varför kan du inte ställa bågen på dina föräldrar? :)

Jepp! visst det rekommenderar vi varmt.Blir ju bra mycket billigare,tjänar många slantar.Problemet är inte ens eget utan föräldrarnas osv

Ställ den på 50 åriga Nils och så är det 20 åriga Anders som äger och brukar hojen i verkligheten. So what ?

Bolagen lurar oss så varför inte lura dem :va

Kan väl inte bli mycket bättre. :yoparty

Och varför blir försäkringarna så dyra då?

Intressant läsning i senaste MC -Folket.
(blaskan du får om du är med i SMC )

Djupstudier av dödsolyckor med mc 2000-2003 visar att 27 % körde en mc som varit lånad eller stulen

Studier på 40 % av de omkomna körde över skyltad hastighet.Av dessa körde 90 % sporthoj.

Djupstudier 2000-2003 visar att 85 % av de omkommna förarna ägt mc mindre än 2 år. 20 % dog under första året de hade A-kort. 40 % var 20-29 år och allra flest män.

Last edited:

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
tjena Nash.

Jag hade samme problem. Hade halvförsäkring hos Folksam innan och betalade ca 900kr i månaden. Döm av min förvåning när de sedan ville ha 800 spänn i månaden för avställningsförsäkring. Snabbt som en vessla sade jag upp avställningsförsäkringen hos Folksam, ringde IF (!!!) istället och fick 73kr i månaden i prisförslag. Taget sa jag, och vips sänkte jag garageförsäkringskostnaden med lite över 700 spänn i månaden.

Om du nu ändå inte tecknat märkesförsäkring och bundit upp dig på något vis, byt försäkringsbolag. Börja med att höra dig för om prisuppgift hos de stora, väletablerade, bolagen. De mindre bolagen vill ofta inte försäkra "sporthojar" alls.

mvh
Morphine

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Bra att det finns såna som du som vet allt, du borde byta nick till oraklet. För din kännedom så är min hoj PÅSTÄLLD från början av April till slutet av Oktober, men det visste du väl redan? eller vänta du visste ju att jag ställer av o på under säsongen, hur kan du då veta att jag att den är på hela säsongen? oj nu vart det snurrigt...
Om du nu ska kommentera så bemöda dig iallafall att läsa hela inlägget, om du tittar noga på sista raden (strax innan de där gubbarna som ser ut såhär -> :tummenupp :gnissla ) så står det: Tack och grattis om du bidrog till detta.

Har alltså inte påstått att du gör något speciellt med din hoj eller att du ställt av / på hela tiden men om du gjort det så skulle du ha tack.
Det jag däremot vet är att du gnällde över att FB ville tjäna pengar och att du tycker dom är jävla svin för att dom gör det.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vilken Dramaqueen du är.

Allt som händer med din Traja ska stötas och blötas på SH istället för att du tar tag i det själv. Ring alla bolag. Är priset lägre någonstans tecknar du det där. Enkelt.

Är alla lika dyra så är det den krassa världen. Köp en DR650 om du vill få ner kostnaden.

Mina 2 ören

/ Jens

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha