kan det vaara ventilerna?

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Rotebro
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
va ute och körde nu i helgen med min husa. Drog på lite och vid typ 120 så kände jag att något inte va riktigt rätt. den gick inte riktigt så bra som den brukar. när jag släpte gasen så ville den typ dö. fanns ingen tomgång. gan stannade vi vägkanten. försökte starta den efter ett tag men den va riktigt svårstartad. när jag väl fick igång den så tickar det typ som fan. är det bara ventilerna som behövs ställas in när det är så eller?? det va ett tag sen det gjordes sist.
 

nelson

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
crf 450
va ute och körde nu i helgen med min husa. Drog på lite och vid typ 120 så kände jag att något inte va riktigt rätt. den gick inte riktigt så bra som den brukar. när jag släpte gasen så ville den typ dö. fanns ingen tomgång. gan stannade vi vägkanten. försökte starta den efter ett tag men den va riktigt svårstartad. när jag väl fick igång den så tickar det typ som fan. är det bara ventilerna som behövs ställas in när det är så eller?? det va ett tag sen det gjordes sist.

En ventilfjäder är av! Byt alla!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Min hoj tickade inte men knackade lite innan vevlagret rasade. Det var så svagt att jag trodde jag inbillade mig ljudet, vanligt när man kör Husaberg och är lite nojig ibland. Frågade polarn som inte kunde höra något märkligt men sen gick den inte mer än en mil till. Kände också av effektförlust innan raset. Det gick till så att hojen började knacka kraftigt, jag kopplade och slog av motorn. Jag körde dock inte mer med hojen efter händelsen utan rev motorn direkt.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Verkar som att du skulle satsa på att byta alla ventilfjädrar. Husasjukdom. Kör inte en sekund förrän du hittat felet. Kan sluta illa som tyvärr en del fått erfara redan.

Sätt i dubbla fjädrar. Dom går inte av lika lätt.
 

Bifogat

  • DSC01709.JPG
    DSC01709.JPG
    117.7 KB · Visningar: 130

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Rotebro
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Är det svårt att ställa in ventilerna? Vad exakt ska jag göra för att komma åpt ventilfjädrarna så man inte gör något dumt nu när man ska kolla dom
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Är det svårt att ställa in ventilerna?

Det är inte så värst svårt när man väl lärt sig, kan nog vara ganska bra att kunna om du köra husa (eller vilken annan tävlingsmotard överhuvudtaget) Finns en guide på soe.se, dock på en lc4:a men det är väll liknande teknik?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Är det svårt att ställa in ventilerna? Vad exakt ska jag göra för att komma åpt ventilfjädrarna så man inte gör något dumt nu när man ska kolla dom


Ställa ventiler? Det är ju skitenkelt, beronde på hur mycket förkunskaper/tidigare erfarenheter man har. Hur mycket har du? Lennartsson tycker det är skitenkelt att hoppa 30 meter i ett platåhopp. Samma sak där. Har man gjort något många gånger så blir det ganska simpelt och odramatiskt. Man ska dock alltid vara lika noggrann.

För att återknyta till din hoj. Av dömma på din föregående beskrivning så räcker det inte med att ställa ventilerna. Något mera har hänt. Ventilspelet ställer inte helt plötsligt om sig på ett ögonblick. Om du bara ställer ventilerna och fortsätter köra utan att kolla lite nogrannare, så tigger du nästan om ett totalras för tio tjugo tusen.

Kan vara svårt att se om fjäder är av (jämför bilderna) utan att lyfta bort ventilkåpan. Motorn måste vara i TDC när kåpan lossas.
 

Bifogat

  • DSC01633.JPG
    DSC01633.JPG
    113.2 KB · Visningar: 87
  • DSC01712.JPG
    DSC01712.JPG
    103.2 KB · Visningar: 87
Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
va ute och körde nu i helgen med min husa. Drog på lite och vid typ 120 så kände jag att något inte va riktigt rätt. den gick inte riktigt så bra som den brukar. när jag släpte gasen så ville den typ dö. fanns ingen tomgång. gan stannade vi vägkanten. försökte starta den efter ett tag men den va riktigt svårstartad. när jag väl fick igång den så tickar det typ som fan. är det bara ventilerna som behövs ställas in när det är så eller?? det va ett tag sen det gjordes sist.

Nu är det säkert inte detta, men det låter precis som det som hände med min hoj. Jag hade tappat luftskruven.
Den ville bara dö, vilket den också gjorde massa gånger som tickade högljutt (autodecompen). Är ju värt att kolla.
 

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Rotebro
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ställa ventiler? Det är ju skitenkelt, beronde på hur mycket förkunskaper/tidigare erfarenheter man har. Hur mycket har du? Lennartsson tycker det är skitenkelt att hoppa 30 meter i ett platåhopp. Samma sak där. Har man gjort något många gånger så blir det ganska simpelt och odramatiskt. Man ska dock alltid vara lika noggrann.

För att återknyta till din hoj. Av dömma på din föregående beskrivning så räcker det inte med att ställa ventilerna. Något mera har hänt. Ventilspelet ställer inte helt plötsligt om sig på ett ögonblick. Om du bara ställer ventilerna och fortsätter köra utan att kolla lite nogrannare, så tigger du nästan om ett totalras för tio tjugo tusen.

Kan vara svårt att se om fjäder är av (jämför bilderna) utan att lyfta bort ventilkåpan. Motorn måste vara i TDC när kåpan lossas.

jag har meckan lite med crossar och sånt innan men aldrig varit och hållt på med ventiler och sånt. Har ganska lätt för att lära mig och sånt. Men vad menas med att motorn ska vara i TDC? Hade tänkt lämna in hojen för att få den fixad så snabbt som möjligt för man vill ju ut och köra nu när det är fint väder men vill lära mig mecka med den så man kan fixa det själv nästa gång. Finns det någon reperations handbok eller nått som man kan läsa i och lära sig ifrån??
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
jag har meckan lite med crossar och sånt innan men aldrig varit och hållt på med ventiler och sånt. Har ganska lätt för att lära mig och sånt. Men vad menas med att motorn ska vara i TDC? Hade tänkt lämna in hojen för att få den fixad så snabbt som möjligt för man vill ju ut och köra nu när det är fint väder men vill lära mig mecka med den så man kan fixa det själv nästa gång. Finns det någon reperations handbok eller nått som man kan läsa i och lära sig ifrån??


Motorn ska vara i övre dödläge i tändfasen. När insuget har stängt och kolv är på väg uppåt. Stanna när kolv är i topp. Då är kamaxeln/vipparmarna helt avlastad. Lossa ventilkåpan och kika på alla ventilfjädrar. Det är inga problem, ganska enkelt. Ta bort tanken och vevhusventen så kommer du åt lätt.

Det finns säkert någon bra bok, men vet inte vart. Parts manual räcker långt. Finns att ladda hem på husabergs hemsida.

Lycka till.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top