Kan detta vara rätt??

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Blev lite fundersam när jag hängde på hjulen med nya däck på hojen i helgen. Framdäcket verkar vara felmonterat men enligt pilen på däcket så sitter det rätt som det gör nu. Tycker det ser skumt ut.

Någon som VET att det sitter på fel håll?

Jämför man med bakdäcket är ju fram fel...
 

Bifogat

  • DSC00253.JPG
    DSC00253.JPG
    228.5 KB · Visningar: 195
  • DSC00252.JPG
    DSC00252.JPG
    162.5 KB · Visningar: 137

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Tycker också framhjulet ser lustigt ut, ser ut som mönstret är åt fel håll.
Jag vet inte om det ska vara så men jag tycker det ser fel ut.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
tycker me det ser fel ut!!! logiskt så borde mönstret "gå" åt andra hållet för att leda bort vattnet, som det ser ut nu så kommer däcket att leda vattnet inåt ist för utåt:va
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Finns ju oftast rotationsriktning märkt på sidan av däcket.

Men håller med om att framhjulet ser felmonterat ut för som det sitter nu så trycks ju regnvatten in mot mitten av däcket (om man jämför med bildäck, men då brukar det ju va mer och grovare mönster så här kanske det inte spelar jättestor roll?

Lägg ut märke å modell på däcket så finns det säkert nån lekman här inne som har lite bättre koll.
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Det är rätt, hade samma funderingar på det när jag bytte däck en gång i tiden.
Och fick då en förklaring till varför det var så då också,
Men minnet är bra men kort som sagt..:D
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Visst ser det mysko ut alltid. Den enda förklaring jag kan ge på detta är att däcket går att montera både som fram- och bakdäck.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Mitt Dunlop qualifier ser likadant ut... tror tom det varit uppe en tråd om just detta tidigare!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det där har jag också funderat på, alltid så pekar v-mönstret åt "fel håll" när man monterar enligt rotationspil. Fram alltså. Det får en att undra om tex min ATV verkligen har däcken rättvända ( finns ingen pil ) då v-mönstret är lika fram och bak.

Jättekonstigt, verkligen. Snart kommer kanske en förklaring..
 

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW S1000XR -17
Det ska tydligen vara så... tog en snabb koll på min hoj och mitt framdäck är också skuret med mönstret på "fel håll"
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
däcket går att montera både som fram- och bakdäck.

?

(...på vilka fälgar, och är inte rotationsriktningen densamma då?).

Säjer bara, kolla på framdäcket Pilot Road 2 CT som är ett gatdäck med bra egenskaper inte minst i regn, V-formen är ju totalt omvänd mot vad man är van vid, (det här är inte olikt carvingtekniken för skidor). Det här mönstret är tänkt att klättra/stäva inåt i böjen, mönstret gör också att det i någon mening griper "nytt tag" hela tiden vilket är värdefullt inte minst i regn. Kolla på vad som pågår i kontaktytan och tänk; Hur ser det ut där däck och vägbana möts? Det blir inte så bakvänt.
 
Last edited:

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Finns ju oftast rotationsriktning märkt på sidan av däcket.

Men håller med om att framhjulet ser felmonterat ut för som det sitter nu så trycks ju regnvatten in mot mitten av däcket (om man jämför med bildäck, men då brukar det ju va mer och grovare mönster så här kanske det inte spelar jättestor roll?

Lägg ut märke å modell på däcket så finns det säkert nån lekman här inne som har lite bättre koll.

Dunlop Qualifier RR

pilen e ju som sagt på rätt håll, men för mig (som bara kör mjölken) ser det fel ut...
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
?

(...på vilka fälgar, och är inte rotationsriktningen densamma då?).

Säjer bara, kolla på framdäcket Pilot Road 2 CT som är ett gatdäck med bra egenskaper inte minst i regn, V-formen är ju totalt omvänd mot vad man är van vid, (det här är inte olikt carvingtekniken för skidor). Det här mönstret är tänkt att klättra/stäva inåt i böjen, mönstret gör också att det i någon mening griper "nytt tag" hela tiden vilket är värdefullt inte minst i regn. Kolla på vad som pågår i kontaktytan och tänk; Hur ser det ut där däck och vägbana möts? Det blir inte så bakvänt.

Stämmer kanske. Vid nedlägg leds även vattnet in mot mitten och sen ut på andra sidan och minskar kanske risk för vattenplaning. Men varför är det tvärtom bak. Bakdäcket lutar lika mycket i kurvan?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alla däck jag sett som har traktordäcksliknande V-mönster sätt ju alltid så att dessa ska gå som en plog. Och eftersom framdäcket mestadels används till bromsning och bakdäcket till motsatsen så brukar det se ut så där. Samma även på äldre typer av framdäck, som detta klassiska Metzler på min hoj.



Mvh
Jörgen
 

Bifogat

  • IMG_5504.jpg
    IMG_5504.jpg
    57.9 KB · Visningar: 58

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Har inte så mycket med vattenavledning att göra.
mönstret ser "bakvänt" ut för att inte belastningen ska gå tvärs över mönstret. Kraften ska gå längs med mönstret för att ge maximalt grepp.
På bakdäcket så går kraften åt andra hållet.

Bakdäcket driver, framdäcket bromsar. Enkelt uttryckt.
 

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
bumpar denna tråd istället för att göra en ny!

lämnade in lösa fälgar till en firma häromdan för däcksbyte, bakdäcket har dom satt åt fel håll! såg detta först efter att jag monterat tillbaka fälgarna... är det något problem att köra med däcken åt fel håll? är det bara regnegenskaperna som påverkas??

MVH Martin
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Åk ner med heojen o skäll på dem o sedan får de vända på däcket o gjuda dig på resturang
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top