Kan du HiFi?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
More skrev:
Ska beställa ett nytt HiFi system snart.
Jag är lite osäker på om sakerna passar med varandra.
Typ om förstärkaren är för bra för högtalarna eller tvärtom osv. Passar den här typen av kabel till systemet. Ang kablarna kommer dom med sånda där tjurhorns liknande grejs som man kör upp i högtalaren eller måste man köpa till såna separat och sätta på dom själv?

QUOTE]
Den kombon som du anget, verkar passa riktigt bra ihop. Om du gillar det så köp. Nad är dessutom jävligt mycket ljud för pengrna:)

//R

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
-
Ska åka in till Stockholm nu. Är det någon som vet hur man på lättaste sättet tar sig till HiFiklubben på Sveavägen från T-Centralen?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
LÅNA HEM!!! Bästa sättet att prova. Lyssningsrum i affärerna är aldrig som ditt lyssningsrum...
Nads ljud är superskönt!!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
grax skrev:
Nu är ju visserligen kabel för 100kr metern inte jättedyr men visst kan du tjäna en bra hacka på att tjacka billigare kabel om du vågar :tummenupp

Jag hänvisar till ett blindtest som jag själv fastnat för, jag har själv inte hittat så många bra kabelblindtest, men de jag hittat har visat på samma resultat. http://www.fivechannels.com/artiklar/kabeltest.htm
Sant, men man måste vara införstådd med att en dyrare kabel inte behöver betyda bättre ljud precis som en dyrare whisky inte behöver vara godare. Vilken kabel som låter bäst beror på så otroligt många faktorer. Det kan räcka med att byta lägenhet så låter helt plötsligt en annan kabel mycket bättre. Byter man ut förstärkaren kan ytterligare en annan kabel vara att föredra... det enda man kan göra är att lyssna (och helst försöka blunda för prislapparna för de kan ge placeboeffekt).

Coola Ola

Guest
Hi-Fi kabel är ju visserligen minerat territorium men min erfarenhet (som dessutom bekräftats av vad jag läst på nätet) är att högtalarkabel är det sista du ska lägga pengar på, det som spelar roll är kabelns egna resistans i förhållande till högtalarnas/stärkarnas impedans. Så länge du har kabel med lägre än 5% resistans av impedansen (dvs, kör du i 4 ohm på stärkare/högtalare så ska kabelns resistans vara max 0,2 ohm) så kan du använda vilken kabel som helst. Kabelns tvärsnitt är det som spelar roll, inte om det är syrefritt koppar eller massiva ledare etc etc Givetvis ingen gammal skabbig, ärgad elkabel då.

-edit- annars verkar det vara välmatchade grejer du plockat ihop. Har själv NAD o är supernöjd.

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Qwerty skrev:
Hur kul är det att sitta med 2-4st steg som alla behöver egen fas(16A), ett satans brumm och inte bra ljud. Så roligt är PA.

<OT>
Så roligt var PA i slutet av 70-talet. Inte idag. :arsele
Finns ingen anledning till separata faser, 16A säkringar eller minsta antydan till brum. Hur många slutsteg som behövs är en helt öppen fråga, det finns utmärkta fullrange PA-högtalare som kan drivas passivt delade.
Däremot är förutsättningarna för högtalarkonstruktionerna väldigt olika, vilket är största anledningen till att PA-system fungerar bäst till PA och hifisystem till hifi... :)
</OT>

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Jag köppte system förra året, 25 lax för skiten, kan inte mycket om det men det var ju bra grejer och det låter tufft när man ser på dvd eller spelar 5.1 musik skivor :tummenupp

Bara handla.. allt som är dyrt är bra :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Coola Ola skrev:
Hi-Fi kabel är ju visserligen minerat territorium men min erfarenhet (som dessutom bekräftats av vad jag läst på nätet) är att högtalarkabel är det sista du ska lägga pengar på, det som spelar roll är kabelns egna resistans i förhållande till högtalarnas/stärkarnas impedans. Så länge du har kabel med lägre än 5% resistans av impedansen (dvs, kör du i 4 ohm på stärkare/högtalare så ska kabelns resistans vara max 0,2 ohm) så kan du använda vilken kabel som helst. Kabelns tvärsnitt är det som spelar roll, inte om det är syrefritt koppar eller massiva ledare etc etc Givetvis ingen gammal skabbig, ärgad elkabel då.
Fysiker har faktiskt försökt att i fysakaliska termer beskriva vad som gör en bra kabel, men mig veteligen har det visat sig omöjligt. Ljud är något mycket dynamiskt och komplexa att greppa på det sättet. Det kan säkert ligga mycket i det du säger om resistansen, men ärligt talat finns det bara en sak man kan lita på i slutändan och det är öronen.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Coola Ola skrev:

-edit- annars verkar det vara välmatchade grejer du plockat ihop. Har själv NAD o är supernöjd.

Kan bara hålla med.

mi1roma

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
hornet 600
lite vassa

Jag tycker du ska lyssna på andra högtalare. Jag har ett par B&W och jag tycker att det är en väldigt vass diskant. Om du är på hifiklubben så lyssna på dali. Låter väldigt bra

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om någon behöver ett par ruskigt feta PA högtalare så är det bara att slå en signal. Stageline 2x15" i varje, feta diskanter osv. ligger på 2KW styck! Har provat drivit dem med min 2-kanalare och det funkade utmärkt, iofs är det en grymt strömstark en men ändå... Ca 1,5 meter höga om inte mer, väger bly.

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Dee_cati skrev:
Om någon behöver ett par ruskigt feta PA högtalare så är det bara att slå en signal. Stageline 2x15" i varje, feta diskanter osv. ligger på 2KW styck! Har provat drivit dem med min 2-kanalare och det funkade utmärkt, iofs är det en grymt strömstark en men ändå... Ca 1,5 meter höga om inte mer, väger bly.

Bild tack är intresserad

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Alex.J skrev:
Bild tack är intresserad

Ska försöka fixa fram men de står inte hemma hos mig ute i sthlm hos en kompis. Pm'ar bild så fort jag får tag på det.

MikkE

Guest
More skrev:
Ska beställa ett nytt HiFi system snart.
Vet inte om du har köpt grejjerna än men jag tycker att det systemet du valt är kanon!
jag har den mindre modellen av stativare, 300 serien till min hemmabio..
till det NAD --> MIN BIO kolla där!

jag är helnöjd i alla fall

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
High-fidelity på karlavägen. Tunnelbana till Stadion bakre uppgången(om du åkt från centralen) gå till höger finns motsatta sidan ca 200 meter. Ha med tjock plånbok och snacka med killarna. Du köper grejor som du inte efter ett par år känner att du måste byta. Kvalitet framför kvantitet. Glöm allt vad effekt och siffror säger och lyssna i stället. Det är dina öron som avgör om det är bra ingen annans eller mätsiffror.

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
-
Nu har jag beställt grejorna. Skickas nästa vecka från Danmark hoppas att dom att jag får allt nästa vecka.

Några frågor när det gäller nya dyra system.

Har läst att man ska typ spela försiktigt när allt är nytt och spela minst några hundra timmar innan man kan börja köra högra och längre. Är det sant?

Är det något jag borde veta om hur man behandlar nya system?

Last edited:

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
-
MikkE skrev:
Vet inte om du har köpt grejjerna än men jag tycker att det systemet du valt är kanon!
jag har den mindre modellen av stativare, 300 serien till min hemmabio..
till det NAD --> MIN BIO kolla där!

jag är helnöjd i alla fall

Tack! Sakerna är beställda nu får väll dom nästa vecka hoppas jag.

Joo 303:na har jag lyssnat på, dom var en av anledningarna varför jag valde B&W, var hos en kompis en dag och så plöstligt sätter han på musik, efter en stund börjar jag undra vad är det för högtalare han har egenetligen, jag såg 303:a på väggen men jag var nästan helt säker på att det inte var dom som spelade, så jag frågar var fan kommer ljudet ifrån, dom 2 på väggen svara han, jag reser mig går lite närmare och som satan det är dom som spelar. Då börjar jag fråga vad det är för grejor det är han har. B&W svarar han och ger mig hifiklubbens sida. Ett år efter har man nu själv beställt ett värsting sett (hoppas iaf det). Varför jag valde 601 S3 var för att jag ville ha värre saker än han. :rofl
Är skit rädd att jag inte kommer bli nöjd med basen, men med tanke på hur 303:na lät så måste 601 S3:na ha starkare bas.

Hans system bestog utav
-B&W 303
-Denon PMA-1055
-vet ej vad han hade för kablar.

Coola Ola

Guest
More skrev:
Nu har jag beställt grejorna. Skickas nästa vecka från Danmark hoppas att dom att jag får allt nästa vecka.

Några frågor när det gäller nya dyra system.

Har läst att man ska typ spela försiktigt när allt är nytt och spela minst några hundra timmar innan man kan börja köra högra och längre. Är det sant?

Är det något jag borde veta om hur man behandlar nya system?

För mina högtalare så skulle man inte spela över 50% av volymen på stärkaren första 40 timmarna eller nåt sånt. Sen går det bra att ösa på. Det har nåt med membranen i elementen att göra. Sen är det faktiskt så att moderna högtalarelement håller längre om man använder dem regelbundet än om det bara spelas enstaka gånger med långa mellanrum.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024