Kan du tänka dig att köpa en privatimporterad hoj?

Kan du tänka dig att köpa en privatimporterad hoj?

• Antal röstningar
    0

Nicotin

Guest
Får väl svara i form av tummen-i-handen-svensson.

Garanti är trygghet nummer 1. Servicebok ser jag som en självklarhet för köp. Skicket kontrolleras by the book för det finns ju en del artiklar om hur man bör kolla hojen. Provkörning är en självklarhet.

Det där med att lyssna - inte en chans. Särskilt inte om det är en hoj man inte haft tidigare.

Så med reservation för ovanstående - visst kan jag tänka mig det.

Hade jag betalt mer för en svensåld hoj som man kan spåra tillbaka till försäljningsstället? Ja, faktiskt.

serviceboken ? när blev den en garanti för att en hoj e skött ordentligt ?

Vet många verkstäder där man kan knalla in och slänga ngr hundringar på bordet och få lite Akt stämplar..

kvitton på jobbet som e gjort e svårare att fiffla med men går ju givetvis att fixa detta också..

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
serviceboken ? när blev den en garanti för att en hoj e skött ordentligt ?

Vet många verkstäder där man kan knalla in och slänga ngr hundringar på bordet och få lite Akt stämplar..

kvitton på jobbet som e gjort e svårare att fiffla med men går ju givetvis att fixa detta också..

Jo, det är klart man kan luras av skojare i olika klasser.

I slutändan handlar det ju ändå om att minimera risken för att det är något misskött i botten. Väljer man då mellan en med bok (o kvitto) eller en som påstår "jag har skött den som mitt barn" så väljer jag ändå den med boken. Bok är givetvis ingen garanti men i min ögon en mindre risk.

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
ÖÖÖ nej med tanke på att den är 20 000 billigare. Min är paralellimport har inte haft några probs att fixa försäkring eller "delar".. hehe

Men allvarligt tror du att delarna skilljer på en import eller svensksåld bil?? Om du kör en import BMW så lämmnar man ju bara in den där om man krockar eller kör sönder något, Ha ägt importbilar också.. :)

///Micke

I andra länder är det andra regler. Kolla bara på högerstyrda sportbilar (jag tänker på ljusbilden..10 000 kr ombyggnation , ljusbild åt håll på högerstyrd bil)..eller rostskydd, eller kylaregenskaper beroende på klimat i landet..

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Kul att läsa alla förstå-sig-påare som vanligt. Köpte mig en hoj från tyskland förra sommaren. Kanonskick på den. Kan inte folk börja släppa den där tyskstämpeln som hängt med i snart 15 år? Jag har inte hört om folk som fått problem med importer, speciellt på motorcyklar.

Jag skulle själv betala samma pris för en import som en svensksåld om standarden är den samma. Bryr mig faktiskt inte så värst mycket om servicebok heller om garantin redan är borta. Dock vill jag se kvitton och annat på att servicar faktiskt är gjorda. Det är så sjukt lätt att bluffa till sig en servicebok om man nu verkligen vill syssla med sånt.

Man känner ganska fort om det är en ärlig person man har att göra med. Att man sedan kan syna hojen fullt ut. skruva av kåpor om så behövs. en rejäl provkörning mm. Kommer i fortsättningen nog bara köpa cyklar via tyskland om inte svenskpriserna börjar gå ner.

I andra länder är det andra regler. Kolla bara på högerstyrda sportbilar (jag tänker på ljusbilden..10 000 kr ombyggnation , ljusbild åt håll på högerstyrd bil)..eller rostskydd, eller kylaregenskaper beroende på klimat i landet..

rostskydd? är det usa pre-vietnammodeller du snackar om eller? Herregud, kom med i matchen

Last edited:

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
När jag hade bestämt mig för en Rockster var jag helt inställd på att ta hem en från Tyskland eftersom utbudet var så litet i Sverige....

En dag ringde farsan och sa att jag skulle kolla på blocket, då fanns det en som kostade 8000 mindre än den billigaste i Tyskland på mobile.de och 12000 billigare än den billigaste jag sett på blocket!....

Extra kul var att den gått 292 mil på två år!

Folk snackar om att man ska kolla om däcken är bytta för att se om mätaren är fixad, jag tror inte ens den var tvättad:yoparty

Nu börjar de på blocket som gått 2000 mil komma ned i de priserna jag betalade i april 2006:tummenupp

Så allt är inte billigare på andra sidan sjön!

Dark_Messenger

Guest
Anledningen att man gör det är ju för de är billigare så givetvis ska den vara det. Garanti osv är sällan lika omfattande.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år