Kan en Ctek reparera ett bilbatteri?

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Superduke - 09
Hej!

Bilen slutade ladda och stannade till sist när jag kom körande och när jag ändå skulle lämna in den på 150 tkm servicen så bad jag Toyota-verkstaden kolla upp det på samma gång. Domen blev både generatorn och batteriet kaputt. Batteriet pga att det hade dragits helt tomt när generatorn slutade ladda.

Satte på Ctek:en och lät den ladda i ca ett dygn (den visade då att batteriet var fullt). Kopplade sedan ur generatorn och körde en dag med bilen, provade köra den med helljusen på + extraljusen samt starta den ett tiotal gånger med helljusen på och det märktes inte på nåt sätt på startmotorn att batteriet inte skulle orka:va Borde det inte märkas på ett tokslut batteri efter en sådan behandling eller:confused: Tycker iaf att det verkade rätt så ok...
Testaren som verkstaden använde var nån sorts Toyotas egna superbilbatteritestare med extra-allt. Kan laddaren så att säga reparera ett batteri? Tycker bara att det är onödigt att punga ut med 90€ ifall batteriet är i skick..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tja.. låt verkstan testa batteriet med sin testare efter att du laddat det fullt med din ctek så får du fint svar...
Antagligen har de testat det urladdade batteriet och inte ens bemödat sig att ladda det först...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Batteriet dör normalt sett inte av en enstaka djupurladdning om man inte lämnar det urladdat en längre tid. Om man ändå skulle göra det så har Ctek:en ett avsulfateringsprogram som kan pigga upp batteriet rätt bra, särskilt om det är en lite större laddare.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Håller med Josef ovan, enstaka djupurladdningar dödar inte batteriet men en sak vet jag efter 17 år i eltruckbranchen, om ett batteri har blivit knäck på riktigt så kan igen laddare i hela världen rädda det. Avsulfateringsprogram eller ej.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Förmodar att de vill sälja ett nytt batteri med.Ett batteri dör inte av att gå ner helt

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kör vidare med det batteriet men var beredd på att KANSKE behöva byta batteri till vintern. När det är riktigt kallt på morgonen märker du om du har ett bra batteri eller inte...

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Superduke - 09
Ok, tack för svaren.:tummenupp Jag böt generatorn idag så får väl se hur länge batteriet håller...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Byta batteri kan du ju lika gärna göra själv. Men så dyrt är inte ett batteri så det är värt att åka runt i en bil som kan vägra starta helt plötsligt.. Tycker jag iallafall :tummenupp

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Superduke - 09
Klart jag kan, men har nu kört snart en månad utan problem så det känns lite onödigt..:tummenupp

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...