Hej!
Bilen slutade ladda och stannade till sist när jag kom körande och när jag ändå skulle lämna in den på 150 tkm servicen så bad jag Toyota-verkstaden kolla upp det på samma gång. Domen blev både generatorn och batteriet kaputt. Batteriet pga att det hade dragits helt tomt när generatorn slutade ladda.
Satte på Ctek:en och lät den ladda i ca ett dygn (den visade då att batteriet var fullt). Kopplade sedan ur generatorn och körde en dag med bilen, provade köra den med helljusen på + extraljusen samt starta den ett tiotal gånger med helljusen på och det märktes inte på nåt sätt på startmotorn att batteriet inte skulle orka Borde det inte märkas på ett tokslut batteri efter en sådan behandling eller Tycker iaf att det verkade rätt så ok...
Testaren som verkstaden använde var nån sorts Toyotas egna superbilbatteritestare med extra-allt. Kan laddaren så att säga reparera ett batteri? Tycker bara att det är onödigt att punga ut med 90€ ifall batteriet är i skick..
Bilen slutade ladda och stannade till sist när jag kom körande och när jag ändå skulle lämna in den på 150 tkm servicen så bad jag Toyota-verkstaden kolla upp det på samma gång. Domen blev både generatorn och batteriet kaputt. Batteriet pga att det hade dragits helt tomt när generatorn slutade ladda.
Satte på Ctek:en och lät den ladda i ca ett dygn (den visade då att batteriet var fullt). Kopplade sedan ur generatorn och körde en dag med bilen, provade köra den med helljusen på + extraljusen samt starta den ett tiotal gånger med helljusen på och det märktes inte på nåt sätt på startmotorn att batteriet inte skulle orka Borde det inte märkas på ett tokslut batteri efter en sådan behandling eller Tycker iaf att det verkade rätt så ok...
Testaren som verkstaden använde var nån sorts Toyotas egna superbilbatteritestare med extra-allt. Kan laddaren så att säga reparera ett batteri? Tycker bara att det är onödigt att punga ut med 90€ ifall batteriet är i skick..