Kan en laptimer visa fel?

Wolfhound

örn örn...
Gick med
28 Nov 2003
Hoj
R-etta och miniskroto
Har en MyChron Light TG som är inköpt i år.
Är det möjligt att den kan visa fel varvtider?
En polare åkte flera varv bakom mig på Sviestad. I depån visade min laptimer ungefär en sekund mer än min polares. :va
Vi har samma laptimer men skillnaden är att min sitter fast enbart med kardborreband (lite rörlig). Borde väl inte göra någon större skillnad tycker man............
Någon annan som varit med om något liknande?

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Den visar inte fel men följande orsaker kan vara anledningen:

1. Din polare åkte inte "jämnt" bakom dig utan låg efter och kom ikapp fram å tebax.
2. Du har ställt in din "störningssignal" på för lång tid. Dvs man kan ställa in hur lång tid "mottagarögat" ska vara låst för att ta emot signaler. Detta för att den inte ska gå på olika mottagare om det finns fler ute.
3. "ögat" är blockerat av kopplings/bromshandtag i ett visst läge och missar därför signalen vissa varv, du borde då fått dubbel tid ibland t ex 2min ena varvet och 1 min andra.
4. Din polares laptimer går fel. :hihi
5. Du kör helt enkelt för sakta.... :tungan

Wolfhound skrev:
Har en MyChron Light TG som är inköpt i år.
Är det möjligt att den kan visa fel varvtider?
En polare åkte flera varv bakom mig på Sviestad. I depån visade min laptimer ungefär en sekund mer än min polares. :va
Vi har samma laptimer men skillnaden är att min sitter fast enbart med kardborreband (lite rörlig). Borde väl inte göra någon större skillnad tycker man............
Någon annan som varit med om något liknande?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Min laptimer visar alltid 10 sekunder för mycket :va

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Laptimern kan visa fel ibland, det har min Mychon Light gjort nångång (då i jämförelse med tävlingens officiella tidtagning).
Men då har det rört sig om nån 100 del.. Men aldrig så mycket som en sekund...

Är du säekr på att det bara stod en sändare ute?

Wolfhound

örn örn...
Gick med
28 Nov 2003
Hoj
R-etta och miniskroto
Femte punkten är ju alltid ett problem..... :)
Ska kolla över de andra punkterna.......
Tack för tipsen! :tummenupp
fezt skrev:
Den visar inte fel men följande orsaker kan vara anledningen:

1. Din polare åkte inte "jämnt" bakom dig utan låg efter och kom ikapp fram å tebax.
2. Du har ställt in din "störningssignal" på för lång tid. Dvs man kan ställa in hur lång tid "mottagarögat" ska vara låst för att ta emot signaler. Detta för att den inte ska gå på olika mottagare om det finns fler ute.
3. "ögat" är blockerat av kopplings/bromshandtag i ett visst läge och missar därför signalen vissa varv, du borde då fått dubbel tid ibland t ex 2min ena varvet och 1 min andra.
4. Din polares laptimer går fel. :hihi
5. Du kör helt enkelt för sakta.... :tungan

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Innan du monterar bägge lap-timers på samma hoj kan man nog inte uttala sig om hur fel de visar. Är ju inte så krångligt.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
En sån här flashig laptimer införskaffades på vägen ner till sviestad förra tisdagen.

Skyller dom usla varvtiderna på depåpersonalen som stod och sippade kaffe och snacka skit med allt och alla istället för koncentrera sig på tidtagning....

Har nu beställt en xt racing ultralap istället(den bara måste visa bättre tider :rolleyes:).

Bifogat

• 3622B.jpg
    3622B.jpg
    65 KB · Visningar: 107

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Fortsätt med depåpersonalens klocka så kan man alltid skylla dåliga tider på ngt.... svårt att bortförklara sig med en riktigt :tummenupp

Nämen hur fort/sakta gick de då ? Tider?

Är däcken slut än?

Mvh//Simpa

P@trik skrev:
En sån här flashig laptimer införskaffades på vägen ner till sviestad förra tisdagen.

Skyller dom usla varvtiderna på depåpersonalen som stod och sippade kaffe och snacka skit med allt och alla istället för koncentrera sig på tidtagning....

Har nu beställt en xt racing ultralap istället(den bara måste visa bättre tider :rolleyes:).

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
fezt skrev:
Fortsätt med depåpersonalens klocka så kan man alltid skylla dåliga tider på ngt.... svårt att bortförklara sig med en riktigt :tummenupp

Nämen hur fort/sakta gick de då ? Tider?

Är däcken slut än?

Mvh//Simpa

Jo fast man vill ju gärna veta hur fort/sakta det går, och med ett stoppur blir det aldrig riktigt bra.
Kan nog hitta på en hel del bortförklaringar med laptimern oxå..

Har inte hunnit köra lika mycket som planerat av olika skäl så det finns däck kvar, spar på dom fina tills sist när jag ska sätta varvrekord :gnissla

Sista träningspasset låg jag på minuten ganska stadigt(fick nog in en 59:a men där var inte depåpersonalen med på noterna).

Bortförklaringarna den dagen var att kopplingen slira ut ur torparn(ska justeras) och sen fick jag ett par rejäla släpp som gjorde mig lite nojig.

Men tiderna går åt rätt håll iallafall, nedåt..

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...