Fan vad ni hugger!
Problemet ligger ju på ett helt annat plan.
I Sverige är det sedan snart 20 år förbjudet att köra trafiksäkerhetskampanjer.
FÖRBJUDET!
Minns ni inte...?
I det gamla svartvita DDR-Sverige så rullade det ständigt olika kampanjer: att man skulle titta åt BÅDA hållen innan man svängde ut på en större väg, man hamrade in att det var
svårt att bedöma hastighet på ett fordon som färdades emot en, man repeterade begreppen "accelerationsfält" och " anpassningsträcka " och det pågick en konstant... ..nej, inte "dialog" men i vart fall kommunikation med landets trafikanter.
I alla kanaler!
Ja alltså - TV-kanaler hade vi ju först bara en och sedan två - varav den ena med färg.
Den var röd...
Men, det kommunicerades big time via annonser i dagspress, stortavlor, vid besöket på Svensk Bilprovning och vi hade faktiskt i statsradion - det enda som fanns då på den tiden, speciella radioprogram som riktade sig till trafikanterna på vägarna där musik vävdes ihop med trafikrapporter från vägarna under storhelger och semesterstart - samt trafikpropaganda. Svensken satt som läskpapper i sin VW-bubbla och sög åt sig av välkomponerad information - som var fan så mycket bättre ciselerad än bara "håll hastigheten".
Sedan följde 2,5 decennier av "Trafikmagasinet".
Det var i färg. Herreguuuuud vilka färger det kunde vara...
En pyramidal succé som hade tittarsiffor på uppåt 2,5 miljoner tittare. I Sverige. Per avsnitt!!!
Men, sedan blev det som sagt förbjudet att kommunicera trafikfrågor med allmänheten. Tyvärr.
Riksdagsbeslut?
Nej, en enda man bestämde att det "inte fungarade" att arbeta med information, utan sade att man skall köpa stålrep för pengarna istället. Ni vet vem han var: Mr Noll Vision.
Att under hans regim ens andas om kommunikation var det samma som att degradera sig själv till biträde i en grusgrop vid vägens ände.
Och där är vi fortfarande kvar idag. Trafiksäkerhetskampanjer och kommunikation med trafikanterna är fortfarande helt otänkbart i Sverige - i vart fall runtomkring Trafikverket.
...så, när det för något år sedan faktiskt rullade en BRA kampanj, men med halvhjärtad täckning...
...så var det inte Trafikverket som stod som avsändare -
eftersom det är förbjudet, utan TRANSPORTSTYRELSEN - som knappast har det uppdraget egentligen.
Men eftersom vi inte har något Trafiksäkerhetsverk längre, och knappt ens något Trafikverk heller, så var det väl någon fritänkare som tyckte att något måste göras. Kudos till dig - hoppas du har jobbet kvar...
Men, kampanjer måste rullas ut brett och dessutom repeteras för att ha rätt effekt.
I hela den civiliserade världen så matas trafiksäkerhetsbudskapen ut stort, hårt och effektivt.
Det går bara inte att besöka Tyskland, Österrike eller Schweiz utan att minst tre angelägna budskap följer med hem. Funkar inte? My ass!
Specifikt för oss oskyddade trafikanter så rullar kampanjen "Start seeing motorcycles" (USA) och senare "Think Bike!" (startad i Sydafrika och nu allt mer globalt) sedan decennier.
Initierat från oss motorcyklister, men nu i allt större utsträckning statsfinansierat.
...utom i Sverige, då. Eftersom det är förbjudet.
En sådan här dekal gör knappast någon skillnad. Inte som enskild, stand-alone unit.
Den är däremot ett utmärkt komplement till en stor och bred kampanj att man faktiskt måste ta sig tiden att titta två gånger och dessutom tänka utanför sin egen lilla låda - bilens fyra hörn.
Då kan dekalen inne i bilen bli den där sista lilla viktiga "Remove before flight"-remsan som faktiskt gör skillnad.
Denna dekalen är ett försök att få igång en kampanj i den internationella stilen.
SMC har gjort så mycket man mäktar med nu i ett första steg.
Har ni alldeles missat att man teamat ihop sig med bilistorganisationen Motormännen och freerajdar på deras medlemsutskick som är typ 1,5 gång så stort som SMC-utskicket?
Det vi får i lådan är bara en bonus! Det stora går till bilisterna. Wakey-wakey...?
Trycker man i stor skala är dekalen löjligt billig. Det som kostar fläsk är distributionen - om man inte kan sampacka.
Och, det som verkligen kostar mer än vi kan bära och som rimligen borde falla på staten - om nu inte Tingvall hade förbjudit information; det är reklamspottarna i TV, radiojinglarna, stortavlorna - IMPACTEN!
SMC försöker bryta förbudet och gå utanför Noll Vision.
Om just
din ryggmärgsreflex är att slänga dekalerna så är det trist.
Bilister som inte ser sig för är i mina ögon det största problemet vi har, tillsammans med dödsräckena - och båda råkar vara en produkt av just Noll Vision.
Jag tänker spara mina, och lämna över dem lugnt och balanserat en och en till de bilister som försöker döda mig. Med den vanliga takten så bör dom vara slut i god tid innan midsommar...
Något MÅSTE göras, och stat/myndigheter tar inte sitt ansvar.
SMC försöker skapa något nytt. Är det verkligen vi motorcyklister som skall torpedera det?