Kan hjärtat stanna på en? *OT*

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Kjelle skrev:
Själva förmaksflimret brukar inte kännas så mycket, förutum om det får hjärtat att gå väldigt fort, ett sk snabbt förmaksflimmer. I så fall påverkas även hjärtats förmåga att pumpa effektivt, och man kan få minskad hjärtminutvolym och blodtrycksfall, som i sin tur kan ge trötthet, svimningskänsla, yrsel. Dessutom kan det förstås kännas hur hjärtat klappar fort och oregelbundet.

De flesta ff är annars relativt symtomlösa, och ger ffa inte bröstsmärtor. Vanligen upptäcks dessa "by accident" på EKG som tas av andra orsaker. Ett ff är dock vanligen en sjukdom hos gamla människor med "gamla" hjärtan, och är ganska ovanligt hos yngre.

Då är det bara att läsa på mer då och försöka :huvet lite mer i skallen.
Tack så mkt för svaret :tummenupp

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
KTM 1190R
frekke skrev:
Hade iofs en "lätt" variant av förmaksflimmer, inte ens över 100 i puls typ.

Har man fått förmaksflimmer en gång är risken tydligen stor att man får det igen, så jag bara går och väntar. :(

Aha oki, jag är osäker på hur hög min frekvens var i siffror men hjärtat slog ialf VÄLDIGT fort och oregelbundet. Det var det som gjorde mig så matt, för när jag hade mina "vanliga" hjärtrusningar uppåt 200 i puls så var dom helt regelbundna och det var inte alls lika jobbigt även om det förstås inte var speciellt kul.

Hade aldrig haft problem med hjärtat tidigare men runt 98-99 nångång så började det komma hjärtrusningar, i början med väldigt långt mellan gångerna men sedan allt tätare tills jag efter ca 1,5-2 år senare hade flera om dagen i allt från några sekunder till uppemot timmen. Så det bidde operation och efter det höll det sig bra ända fram tills nu på sistone.. har faktiskt fått ett par hjärtrusningar till och det är INTE kul, operationen var inge vidare kul tyckte jag och sova fick man ju inte heller. Sen är jag osäker på om man kan göra samma operation igen eller om det helt enkelt skulle bli daglig medicin.. :(

Edit: Mitt fel sitter i att en av mina nervbanor som skickar ut inpulserna från sinusknutan runt om i hjärtat för att dra ihop sig gick tillbaks in i sinusknutan. Detta medför att det blir någon form av ond cirkel och i mitt fall räckte det med en hastig rörelse, inandning för att trigga det och från normal puls till uppemot 200 på ett ögonblick. Har för mig att så många som 5-10% av alla har en sådan defekt men det är långt ifrån alla som det ställer till problem.

Last edited:

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
vtwin skrev:
Inte :confused:
Kan inte du förklara för mig hur ett förmaksflimmer känns för de som har det då?
Finns det inte "små" akutflimmer som kan kännas ungefär som hon har beskrivit det hon känner?
(Detta är ingen kritik el. liknande utan jag vill veta helt enkelt)

ser att du redan fått flera fina svar. En patient beskrev det som "käns som att jag springer en mara, fast jag ligger still"

En patient hade själv konstuerat en "deff" av ett el- stängsel, bara för att slippa åka in och försöka medicinera sig till sinusrytm. Hade använt den ett tiotal ggr. med gott resultat. (inget jag rekomenderar dock)

Coola Ola

Guest
Egentligen inte alls relaterat till konstig hjärtrytm eller flimmer men däremot är min puls ibland oerhört kraftig. Inte så att pulsen blir extremt hög utan bara att varje slag känns så otroligt tydligt, om jag ligger still o detta händer så är pulsslagen så kraftiga att hela kroppen "skakar" av slagen, ligger nån bredvid/tätt intill så känner den personen mina pulsslag också. Lite märkligt, särskilt som det bara händer ibland (helt orelaterat till fysisk aktivitet).

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...