Kan hyresvärden dra in hyresrabatten?

SlayerSwe

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Hoj
ktm exc 200 -01
Som rubriken säger kan en hyresvärd dra in hyresrabatten?

Fick ett brev ifrån min hyresvärd idag om att garaget inte var betalat på tre månader (alls inga pengar har kommit in)
Fick med en varning om att garaget kommer säger upp och en faktura på 60 kronor, som skulle betalas direkt..

Jag kollar på banken och garage räkningen och dem stämde utom en sak att hyres värden hade skickat ut för samma månader fast året var fel det var ifrån år 2015 inte 2016 som det skulle vara, och dom hävdar bestämt om att dem ej fått in pengarna och att det är mitt fel fast jag har bara bott i min lägenhet i 6 månader alltså så betalade inte jag in något för ett år sedan,

Dem hävdar att dom har bytt faktureringsmaskin och dem kan inte ha begått misstaget, jag försökte att prata med dem men det gick inte fick sedan ett mejl som löd så här.
"Hej,
Nej, jag förklarade även då att ni inte kan ha fått fel hyreslappar med lägenhetslapparna eftersom vi aviserat från det nya systemet detta kvartalet.
Så anledningen till att jag skrev ”RÄTT” hyresavier var att ni ju använt FEL (förra årets) för att betala in. Om du kollar OCR-numren så kommer de såklart vara samma, hade ni betalat in på de nya avierna och OCR-numren så hade betalningarna registrerats rätt på en gång. Hoppas att inbetalningarna för lägenhet och garage i fortsättningen sker på rätt sätt. Annars kommer vi att plocka bort hyresrabatten på 500 kr/mån på lägenheten."

Och det känns fan inte rätt alltså att dem får hålla på så där eftersom att jag hyr garaget utöver min lägenhet.

Raderad medlem 51742

Guest
Om du kan visa att du betalt borde det inte vara några problem, oavsett om OCR-numret stämmer eller inte. Har svårt att tro att hyresvärden t ex skulle kunna vräka dig från garaget på de grunderna.

Problemet här är att hyresvärden istället hotar med att dra in hyresrabatten för lägenheten. Har ingen aning om vilka villkor ni kommit överens om för denna rabatt, men om det är något som ni kommit överens om muntligen och det inte finns skriftligt blir det förstås mer godtyckligt. Finns det inte skriftligt, men du ändå betalt den rabatterade hyran under en period utan att värden protesterat är det förmodligen ändå tillräckligt för att göra sannolikt att ett muntligt avtal om rabatten finns, även om inte de specifika villkoren för denna är reglerade.

Skulle tro att det bästa du kan göra just nu är att se till att vara väldigt noggrann med betalningarna fortsättningsvis (säger inte att du gjort fel innan, men dubbelkolla med värden så de får betalningarna på rätt sätt), men om det trots allt blir problem får du värdera om villkoren är tillräckligt på din sida för att du skall tycka att det är värt att hota med och ev. driva en juridisk process eller försöka ta det till Hyresnämnden. Om du är medlem i Hyresgästföreningen skulle jag i första hand vända mig till dem för rådgivning.

Last edited by a moderator:

SlayerSwe

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Hoj
ktm exc 200 -01
Det roliga är hyresavierna och garage hyresavierna kommer ihop klampade så bunten lägenhetshyran stämde men inte hyran på garaget och dem häftas ihop av dem innan dom skickar dem till oss, men dem här nya hyresvärden kan inte ta på sig att det är dem som har gjort fel, tex för ett år sedan backade någon in mitt garage inte fixat, ingen ersättning ifrån dem, grannen utan spis i 3 månader och fick köpa kokplatta själv, tog dem 3 veckor att byta lysrör åt en 86 årig gubbe i grannhuset, alla som bor i det här området har problem med dem... och nu börjar bägaren att rinna över.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Det där med hyresrabatt är i slutändan inte värt ett skit om det inte är specificerat varför där är hyresrabatt.
Hade hyresrabatt som gällde tills vidare, men anledningen var muntlig med förra hyresvärden. När en ny hyresvärd tog över drog han in hyresrabatten. Satte i gång en process med hjälp av hyresgästföreningen då dom hävdade att man inte fick dra in hyresrabatten med det hyresavtalet jag hade.
Dock var det tydligen inte svårare att komma runt än att hyresvärden skrev ett nytt avtal där jag hade väldigt lite att säga till om vid förhandlingen.
Slutade med att jag fick behålla gamla hyran 4månader, men fick sen indragen rabatt OCH rejäl hyreshöjning. Sa upp lägenheten och köpte hus.

Lärdomen av detta var väl att jag skulle lyssnat på sh's expertpanel och gett fan i att blanda in hyresgästföreningen.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?277433-Vad-gäller-angående-hyresrabatt&highlight=

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Det där med hyresrabatt är i slutändan inte värt ett skit om det inte är specificerat varför där är hyresrabatt.
Hade hyresrabatt som gällde tills vidare, men anledningen var muntlig med förra hyresvärden. När en ny hyresvärd tog över drog han in hyresrabatten. Satte i gång en process med hjälp av hyresgästföreningen då dom hävdade att man inte fick dra in hyresrabatten med det hyresavtalet jag hade.
Dock var det tydligen inte svårare att komma runt än att hyresvärden skrev ett nytt avtal där jag hade väldigt lite att säga till om vid förhandlingen.
Slutade med att jag fick behålla gamla hyran 4månader, men fick sen indragen rabatt OCH rejäl hyreshöjning. Sa upp lägenheten och köpte hus.

Lärdomen av detta var väl att jag skulle lyssnat på sh's expertpanel och gett fan i att blanda in hyresgästföreningen.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?277433-Vad-gäller-angående-hyresrabatt&highlight=

Gav du fullmakt till Hyresgästföreningen att företräda dig?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Vill man ta hjälp att driva en fråga mot sin hyresvärd återstår väl annars att själv driva frågan till hyresnämnden och/eller domstol och ev. ta hjälp av en advokat. Hyresgästföreningen är ju lite som med fackföreningar - man betalar en avgift, men vilken hjälp man får när det väl behövs kan nog vara högst varierande. Själv fick jag i alla fall hjälp av hyresgästföreningen att få sänkt hyra med en tusenlapp och fick tillbaka många tusenlappar av för mycket inbetald hyra pga. att ytan på min lägenhet var felräknad.

Hyresgästföreningen kan man ha mycket åsikter om och det är ingen tvekan om att de representerar en del av det som är dåligt med vårt nuvarande system, men nu har vi det system vi har. Grejen med hyresrätter är ju att med den bostadsmarknad vi har är man som hyresgäst i princip livegen i alla fall. Det går i praktiken att komma undan med rätt mycket som oseriös hyresvärd, men också som oseriös hyresgäst, samtidigt som det inte finns tillräckligt med incitament för de som vill vara seriösa att investera i sina fastigheter. Vill man slippa vara livegen och beroende av andras godtycke måste man äga sin bostad.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning