Kan inte Alliansens politik leda till ökad välfärd och trygghet?

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Kan nån förklara för mig hur i helvete alliansen kan utförsäkra en person över 60 som har jobbat i mer än 30 år, som har reumatism, utbytt höftled mm? Han kommer ju att få tillbaka alla krämpor inom en relativ snar framtid. Och (när alla ska ha arbete) se till att jag i min tur blir av med jobbet?:mad:
Pga ovanstående utförsäkran
ARBETE GER FRIHET!!! Har vi inte sett den slogan nån annanstans fast på tyska?

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det låter lätt att förstå! :)
Vad man då undrar, var befinner sig de radikala muslimerna i Sverige på din cirkel? :confused:

Den är inte min, och man blandar inte ihop politik och religion, en radikal muslim brukar dock inte vara speciellt liberal utan snarare konservativ och auktoritär, varför han förmodligen hamnar på cirkelns "baksida".

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
De gamla öststatsledarna sparade på intet för att "vinna" mot väst. Idrott, rymdfärder osv. Innevånarna kände nog inte att de kunde vinna i sitt eget liv.
Hur det tillslut gick vet nog de flesta, utom Ohly.
Eftersom vi inte är myror så funkar inte vänsterpolitik i längden.

OK, Jag försöker sammanfatta svaren så här långt:
Fråga: Varför fungerar inte vänsterpolitik i praktiken/verkligheten?
Svar: För att vi inte är myror.

Imponerande!

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Moderaterna är mycket skickliga på att införa systemförändringar genom att de gör det en liten bit i taget.
De använder populism som isbrytare samtidigt som de smyger in opopulära förändringar i kölvattnet...

Anledningen att man inte ska rösta på moderaterna och deras allians är allt de som de inte talar om...

Alliansen har lyckats förstöra fackets inflytande i arbetslivet.
Moderaterna förespråkar fri arbetskraftinvandring.
Allianspartier förespråkar skrotande av LAS.

Redan nu finns det fall som visar att vi är på väg in i en ny era...

I framtiden (kanske redan inom nåt år) kommer anställda inom service och tillverkningsindustrin vara anställda genom bemanningsföretag.
Företagen som anlitar bemanningsföretagen kommer välja vilka de vill ha och övriga kommer förpassas till arbetslöshet och misär.

Löner kommer att pressas ned och arbetsmiljön kommer bli sämre.
De anställda som inte presterar max kommer bytas ut och förpassas till arbetslöshet.
Anställda kommer inte våga begära högre lön, bättre arbetsmiljö av rädsla att bli arbetslösa. Obekväma människor kommer hamna på inofficiella svarta listor utan chans till jobb.

Allt fler anställda kommer tvingas till att starta egna företag, för att anlitas av sin tidigare arbetsgivare, där de kommer ha svårt att uppnå rimlig lön och arbetsmiljö.

Vi kommer få liknande samhälle som det i USA - De rikare kommer bli ofantligt mycket rikare samtidigt som andelen fattiga kommer växa.

Skrotas LAS kommer företagen kunna sparka folk godtyckligt med följd att många aldrig kommer kunna planera sin framtid och ta på sig stora utgifter.

Brottsligheten kommer explodera i förorterna där invandrare är den nya underklassen medans svenskar som fått det bra under många år av välstånd kommer bo i egna områden med bra skolor och sjukvård.

Att välja parti handlar inte om toblerone eller om skatter, utan om vilken typ av samhälle vi ska ha i framtiden...

Andra saker moderater vill ha är godtyckliga hyror och detta kommer man smyga in utan att vi märker det!

Det är moderaterna som infört 32% skatt på trafikförsäkringen! - Typisk moderat strategi - Man FÖRBJUDER inte men man gör det så dyrt så de uppnår målet ändå.

Man får friheten att välja samtidigt som man ändå inte har råd att välja!

Är din konspiratoriska läggning ett släktdrag? :banana

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Kan nån förklara för mig hur i helvete alliansen kan utförsäkra en person över 60 som har jobbat i mer än 30 år, som har reumatism, utbytt höftled mm? Han kommer ju att få tillbaka alla krämpor inom en relativ snar framtid. Och (när alla ska ha arbete) se till att jag i min tur blir av med jobbet?:mad:

VA:va Jag trodde alla hade jobb och biorum o pool hemma i Hellihansens Sverige.

De är ju skitbra på att skaffa fram jobb o sånt, arbetslinje har dom. Många smarta härinne röstar på dom o Sverigedemokraterna för de är bäst på att skaffa jobb åt alla o välfärd åxå. Kolla efter igen om du har rätt, jag tror alla har mer pengar och jobb o inga skador nu...

Rösta på hellihansen imorgon, det är enda raka ju:tummenupp

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Bemanningsföretagens funktion har idag ändras till att kringgå LAS, förr togs de in vid produktionstoppar. På företaget jag jobbar på ser man tydligt detta mönster. Snart har vi inte en enda fastanställd personal vid produktionslinan. Oavsett konjunkturläge.
Tror du på fullaste allvar att det är alliansen som bestämmer om företagen tar in bemanningsföretag?

Jag väljer att svara med samma sak som innan:

Att gömma undan människor i förtidspensioneringar är något som tidigare socialdemokratiska regeringar har varit väldigt duktiga på. Det har varit ett sätt att gömma undan problemen och att snygga till arbetslöshetsstatistiken. Så fort en människa har hamnat i dessa förtidspensioneringar så har man också kunnat ta sina händer ifrån dem. De har inte längre varit statens problem. Ingen hjälp med vård eller rehabilitering. För den drabbade har det varit raka vägen in i ett ingenmansland som ingen bryr sig om.

Med den rödgröna regeringen förtidspensionerade vi 150 personer om dagen. Det är MEST i hela världen.. i världens friskaste land. Idag förtidspensioneras 40 personer om dagen. Att några få ärende inte behandlats korrekt av handledare på FK är INTE Alliansens fel.

Ni som tror att sjukförsäkring och försäkringskassan funkade perfekt när de Socialdemokraterna styrde kan titta på nedanstående länkar.

Alla nedanstående fall hände under deras tid:

Försäkringskassan och cancersjuka.
Mor nekades sjukskrivning vid dotterns självmord.
Försäkringskassan drev henne till självmord.
Försäkringskassan får sjuka att ta sitt liv.
Från inkompetens i amalgamfrågan till självmord.
Försäkringskassans metoder driver folk till självmord.
Missade mötet – tvingas till bidrag.

I övrigt känns det som att debatera med (S)måbarn. En massa skitsnack.. Känsloargument och sagor.. Så fort man bemöter smutskastning med fakta tystnar det. Vilken värld lever ni röd-gröna i???

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Att gömma undan människor i förtidspensioneringar är något som tidigare socialdemokratiska regeringar har varit väldigt duktiga på. Det har varit ett sätt att gömma undan problemen och att snygga till arbetslöshetsstatistiken. Så fort en människa har hamnat i dessa förtidspensioneringar så har man också kunnat ta sina händer ifrån dem. De har inte längre varit statens problem. Ingen hjälp med vård eller rehabilitering. För den drabbade har det varit raka vägen in i ett ingenmansland som ingen bryr sig om.

Jag tror den som hamnar utanför på grund av till exempel sjukdom inte bryr sig så mycket i vilken statistik han/hon hamnar i bara han/hon får mat på bordet. Innan såg förtidspensioneringsstatistiken "dålig" ut. Nu ser arbetslöshetsstatistiken "dålig" ut. Same shit, different name.

Med den rödgröna regeringen förtidspensionerade vi 150 personer om dagen. Det är MEST i hela världen.. i världens friskaste land. Idag förtidspensioneras 40 personer om dagen. Att några få ärende inte behandlats korrekt av handledare på FK är INTE Alliansens fel.

Har sagt det innan, säger det igen: 150 om dagen låter mycket. Men är det mycket? Är 40 mycket? Var går gränsen för vad som är acceptabelt? Är 5 "lagom"? Det är ju bara att strama åt det ordentligt, så får vi fem per dag. Att sedan de hundra andra fortfarande inte kan arbeta och får gå på a-kassa gör ju inget, för förtidspensioneringsstatistiken ser ju bättre ut, på bekostnad av arbetslöshetsstatistiken. Men det vet vi ju alla, att de som är arbetslösa är det på grund av lathet och finns inget jobb får de väl starta eget. :rolleyes:

Ni som tror att sjukförsäkring och försäkringskassan funkade perfekt när de Socialdemokraterna styrde kan titta på nedanstående länkar.

Jag har inga illusioner om att det fungerade perfekt med Socialdemokraterna vid makten, men tror inte heller det blivit bättre med Alliansen vid makten. Problemen skyfflas bara runt och kallas olika saker.

I övrigt känns det som att debatera med (S)måbarn. En massa skitsnack.. Känsloargument och sagor.. Så fort man bemöter smutskastning med fakta tystnar det. Vilken värld lever ni röd-gröna i???

I samma värld som ni blå-gröna, som ofta kommer med nedlåtande översittarkommentarer, smutskastning, skitsnack, känsloargument och sagor. :tummenupp

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Jag har inga illusioner om att det fungerade perfekt med Socialdemokraterna vid makten, men tror inte heller det blivit bättre med Alliansen vid makten. Problemen skyfflas bara runt och kallas olika saker.
Det är just det dom inte gör.. Långt färre fastnar i nedbrytande passivitet, rehabilitering tvingas in tidigare. Sjukskrivna som med de tidigare reglerna blev vända ryggen av samhället.

Har sagt det innan, säger det igen: 150 om dagen låter mycket. Men är det mycket? Är 40 mycket? Var går gränsen för vad som är acceptabelt?
Det är mest i världen.. så ja.. det är ganska mycket.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nej. Och om du tänker efter lite, tror jag du inser att du har fel här.

Jo, om du menar att är man i arbetslöshetsstatistiken så finns chans till arbete. Men har du varit långtidssjukskriven och blir utförsäkrad så är du säkert förstahandsvalet då en arbetsgivare behöver anställa, för det finns knappt några friska arbetslösa att välja bland. Det slutar alltså med att du till sist blir utförsäkrad från a-kassan också.

Om mitt resonemang är felaktigt får du gärna rätta mig. :)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det är just det dom inte gör.. Långt färre fastnar i nedbrytande passivitet, rehabilitering tvingas in tidigare. Sjukskrivna som med de tidigare reglerna blev vända ryggen av samhället.

Det är mest i världen.. så ja.. det är ganska mycket.

Det är självklart bra de sjuka rehabiliteras, blir slussade rakt in i ett nytt arbete och bidrar till välfärden.

Men vissa klarar inte av det och för dem är det verkligen ingen dans på rosor, eller blåa M om man föredrar det. :)

Staten vände inte sjukskrivna ryggen tidigare, för mig veterligen fick de mat på bordet även då av just samhället/staten. Felet var kanske att man inte fick arbeta ifall man kände man ville och läkaren godkände det. Nu tvingas du ut och arbeta, vare sig du egentligen kan eller inte.

Det var inte bra innan och det är inte bra nu.

Och det säger fortfarande ingenting att jämföra med omvärlden om sjukskrivningstalet var högt eller inte. Om ett land sjukskriver 0 st behöver det inte innebära att ingen är sjuk. Det kan lika gärna vara att ingen får lov att vara sjuk. Ungefär som när jag var på klassresa i Sovjet på högstadiet. Skulle fotografera en fontän, blev hindrad av polisen, som flyttade bort ett par alkoholister innan det var ok att ta bilden, för enligt statistiken i Sovjet fanns typ 0 alkoholister i landet.

Edit: Lite vitsigt att skriva på klassresa i Sovjet. :)

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan inte de allra flesta jobba bara de accepterar ett jobb dom pga. sina begränsningar klarar av?

Om det nu är så,varför då vara sjukskriven för man inte kan jobba inom det man utbildat sig till och ta det man klarar av?

Kan det bero på att det är mer lönsamt att stanna hemma än att jobba?

Är då det faktum att folk får ta de jobb de faktiskt klarar av något man ska bli förbannad över eller applådera?

I min värld är folk inte hemma för det är "under deras värdighet" att ta ett visst jobb,man gör det man kan och först när man är sängliggande får man vara kräsen,då tar man jobb där rörlighet inte är ett krav!
Sjukpeng ska vara avsett för de som Inte Kan Jobba!

På min arbetsplats nu,jag var egen innan jag lutade mig tillbaka och tog en anställning,så är den allmänna uppfattningen att jag förstör för dom övriga genom att vara snabb och effektiv!

Jag applicerar bara vad jag var tvungen att göra för att driva min egen verksamhet på en normal anställning,det resulterar att jag inte är älskad av de övriga anställda medans ledningen uppskattar mig,ska jag i sann socialdemokratisk anda börja maska för att alla ska hinna med eller ska jag faktiskt göra det jag är anställd för så effektivt jag kan?

Det verkar enligt mig som att jag får inte vara för bra för det ställer resten i dålig dager,är det mitt eller deras problem?
Som jag förstått så tycker det röda gänget att det är mig det är fel på,kan det bero på att jag faktiskt bidrar till företagets utveckling i första hand istället för att se till att alla har det bra?

Jag inser trots allt att min fortsatta anställning beror på att företaget faktiskt överlever och genererar vinst,gör alla det?

Ett jobb är bara säkert så länge verksamheten ger ett överskott till ägaren,slutar pengarna komma in lägger man ner.

"Jag är högskoleutbildad och tänker inte flippa burgare"....skit i det då men räkna inte med att jag tycker synd om dig!

Henrik,halvfull och irriterad! Ta Ditt jäla ansvar!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kan inte de allra flesta jobba bara de accepterar ett jobb dom pga. sina begränsningar klarar av?

Om det nu är så,varför då vara sjukskriven för man inte kan jobba inom det man utbildat sig till och ta det man klarar av?

Kan det bero på att det är mer lönsamt att stanna hemma än att jobba?

Är då det faktum att folk får ta de jobb de faktiskt klarar av något man ska bli förbannad över eller applådera?

I min värld är folk inte hemma för det är "under deras värdighet" att ta ett visst jobb,man gör det man kan och först när man är sängliggande får man vara kräsen,då tar man jobb där rörlighet inte är ett krav!
Sjukpeng ska vara avsett för de som Inte Kan Jobba!

Finns det fler arbeten än arbetslösa så ska man självklart ta det jobb man klarar av. Finns färre arbeten än arbetslösa så lär du inte få arbete ifall du har en historia med ett par stycken långtidssjukskrivningar. Sedan är det självklart inte helt rätt att stoppa dem i ett sjukfack ifall de kan arbeta. Då kan man stoppa dem i ett arbetslöshetsfack istället. Är du sängliggande kan du till exempel säkert få arbete att slicka på frimärken som ska sättas på kuvert. :rolleyes:

På min arbetsplats nu,jag var egen innan jag lutade mig tillbaka och tog en anställning,så är den allmänna uppfattningen att jag förstör för dom övriga genom att vara snabb och effektiv!

Jag applicerar bara vad jag var tvungen att göra för att driva min egen verksamhet på en normal anställning,det resulterar att jag inte är älskad av de övriga anställda medans ledningen uppskattar mig,ska jag i sann socialdemokratisk anda börja maska för att alla ska hinna med eller ska jag faktiskt göra det jag är anställd för så effektivt jag kan?

Det verkar enligt mig som att jag får inte vara för bra för det ställer resten i dålig dager,är det mitt eller deras problem?
Som jag förstått så tycker det röda gänget att det är mig det är fel på,kan det bero på att jag faktiskt bidrar till företagets utveckling i första hand istället för att se till att alla har det bra?

Jag inser trots allt att min fortsatta anställning beror på att företaget faktiskt överlever och genererar vinst,gör alla det?

Ett jobb är bara säkert så länge verksamheten ger ett överskott till ägaren,slutar pengarna komma in lägger man ner.

"Jag är högskoleutbildad och tänker inte flippa burgare"....skit i det då men räkna inte med att jag tycker synd om dig!

Henrik,halvfull och irriterad! Ta Ditt jäla ansvar!

Den inställningen de har är fel. Du har rätt. Man ska göra sitt jobb så bra man kan, så företaget går med vinst och man kan få sin lön.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Den inställningen de har är fel. Du har rätt. Man ska göra sitt jobb så bra man kan, så företaget går med vinst och man kan få sin lön.

Problemet blir då att med rätt anställda så kan företaget kanske ta bort 20% av personalen bara man rensar bort rätt personer,är det fortfarande rätt?

Henrik

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
ka11e, att bli arbetslös är fan ingen saga för mig. Jag har inte a-kassa för jag anser mig inte ha råd att vara med sen helliansen kom till makten. Hur ska jag kunna försörja min familj? "du får väl skaffa ett nytt jobb" Visst, men grejen är att på ams hemsida finns ca 70 chaufförsjobb (lastbilschaufför, d enda jag kan). PLUS, jag söker på andra sätt än genom ams också, men det finns inga chaufförsjobb just nu. Branschen skriker efter chaufförer har man ju hört, vilken bransch då? Är det meningen att man SKA söka jobb inom andra sektorer än inom det man är utbildad inom så finns det ju ingen mening med att utbilda sig alls. Och är det rimligt att en person som har 4 år kvar (o med alla krämpor) ska vara tvungen att gå ut i arbete ist för att få pension när han har slitit hela livet?

RÖSTA RÖTT

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...