Kan inte Alliansens politik leda till ökad välfärd och trygghet?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Men varför ska man då utbilda sig till något? Med den filosofin kan vi ju ha vilka tomtar som helst på vilket arbete som helst. Jag har utbildat mig till chaufför o då ska jag fan i mig jobba som det. Jag gick ur a-kassa när helliansen höjde avgifterna. Transport har en av de högsta avgifterna av alla kassor. Jag vill INTE ta ett städjobb tex, för då måste jag få bostadsbidrag o annat för att kunna försörja familjen. Och jag vill inte ha bidrag TROTS att jag är socialdemokrat. Jag vill jobba TROTS att jag är en socialdemokrat. Vill inte leva på andra TROTS att jag är sosse. Alla sossar är inte lata bidragstagare som många tycks tro. Men att sparka på de som redan ligger vill jag inte göra. och DET, det gör alliansen...

Va vill du regeringen ska göra då? Hitta på låtsas chaufförs jobb som passar dig och ge dig "lön" för det? Blir ganska irriterad när folk gnäller över att a-kassan kostar några hundringar varje månad.. Hur många andra försäkringar har du som är billigare? A-kassan är ingen rättighet det är en trygghet. Att den kostar pengar är inget konstigt, det är inte meningen att staten ska skyffla ut alla pengar till arbetslösa som du, som vägrar ta ett annat jobb än de är utbildade till.

Har själv varit arbetslös några ggr. Då fick jag snällt ta de jobb som fanns, vare sig jag gilla det eller inte! Kan säga att om jag skulle anställa en person idag och välja mellan en chaufför som va arbetslös och en som tagit ett jobb som städare i väntan på att få ett chaufförsjobb så skulle jag ta städaren varje dag i veckan!

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Ni har tydligen inte läst alla mina inlägg.
61 åringen som tvingas ut i arbete har varit sjukskriven pga reumatism i handlederna (blir man aldrig helt återställd ifrån kan snarare komma tillbaka), har opererat höftled, ljumskar mm. Han "känner inte bara för det" Jag har varit vikarie för honom i 2 1/2 år.
Jag har barn.
Jag söker chaufförsjobb för det är inom den branschen jag har erfarenhet och trivs.
Borgarna pratar om livskvalitet. Är det livskvalitet att behöva gå till ett arbete varje dag och vantrivas?
Och, Jag har fortfarande INTE tackat nej till något jobb vad det än må vara. Jag menar bara att har man utbildat sig till ett yrke ska man väl kunna arbeta inom den branschen.
Jag utbildade mig till chaufför (nej det är inte bara att ta CE-kort och tuta o köra) för det fanns jobb i den branschen. Jag menar, vad gör en fastighetsekonom?

I början på 90-talet var det borgarna som regerade och sen fick sossarna sanera sveriges ekonomi, men då kanske många av er som skriver var för unga för att märka vad som pågick....

Det var nån som skrev nåt om att flytta till mindre...
Vi bor en hel familj i en 3:a på 80m2 så att flytta till mindre blir nog svårt....:tungan

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Nej, jag anser att jag inte har råd med det. Jag har 3 barn som kostar (för det gör barn vad än somliga tycks tro), bil (som jag måste ha då jag inte kan förlita mig på kollektivtrafiken, bor 3 mil från karlstad), sedan tillkommer allt annat (tel, mat, boende mm). Det blir inte mkt över när allt är betalt.

På vilket sätt är det nuvarande regeringens fel? Du har ju fått mer i plånboken, även efter avgift till a-kassan.

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Nu har jag inte tid med era dumheter. Nu ska jag gå och rösta på MONA SAHLIN

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag menar, vad gör en fastighetsekonom?

Beräknar (tillsammans med en byggnadsingenjör) ex. hur man får råd att renovera ditt hyreshus, jobbar som fastighetsmäklare (i det specifika fallet), sköter redovisning/budgetarbete åt fastighetsbolag, agerar revisor åt bostadsrättsföreningar...

För att nämna några saker en fastighetsekonom kan göra.

Jag står fortfarande för att du får skylla dig själv, du verkar fullt arbetsför med för stolt för att skaffa dig ett jobb utanför din safetyzone. Jag sökte när jag slutade som säljare allt från kvalificerade säljjobb till ekonomiassistenttjänster, lagerjobb, chaufförsjobb, butiksjobb och gud vet vad. Ringde säkert 100 företag på den 1,5 vecka jag sökte nytt. Och nej, det räcker inte med att posta ett torrt CV för att få ett jobb, man måste liksom "ta tag" i det alldeles själv!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag söker chaufförsjobb för det är inom den branschen jag har erfarenhet och trivs.
Borgarna pratar om livskvalitet. Är det livskvalitet att behöva gå till ett arbete varje dag och vantrivas?

Jag menar bara att har man utbildat sig till ett yrke ska man väl kunna arbeta inom den branschen.

Nu har jag inte tid med era dumheter. Nu ska jag gå och rösta på MONA SAHLIN

Hej!

Byt jobbinriktning SNARAST! Chaufförsjobb och den rödGRÖNA röran? Grattis, det var nog dagens "hål i huvudet" Om det är något som lär förvärra det för åkarbranchen så är de dem.

Nej, det är inte självklart att man ska jobba med det man utbildat sig till. Det finns nåt som heter utbud och efterfrågan även inom jobbsegmentet.

Det finns ju utbildningar till fan vet allt, men bara för att man kan utbilda sig till något betyder inte det per automatik att det finns ett sådant jobb.

Ett jobb är ingen rättighet, det är ett privilegium!

Byt inriktning eller bli lottlös.

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
ka11e, att bli arbetslös är fan ingen saga för mig. Jag har inte a-kassa för jag anser mig inte ha råd att vara med sen helliansen kom till makten. Hur ska jag kunna försörja min familj?

Detta låter hårt, men helt ärligt - du får fan skylla dig själv. Synd bara att dina barn ska bli lidande för att far i huset tar korkade beslut.

Antar att du inte har någon hemförsäkring till din bostad heller, om huset brinner ner står du där utan bostad och får inte ut en spänn?

Last edited:

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Alla ni som rackar ner på mitt val att lämna a-kassan.
Det var mitt val inte ert. Jag klagar inte på det. Det som upprör mig är att borgarnas arbetslinje drabbar de som redan ligger, alltså sjukskrivna och arbetslösa.
Återigen JAG HAR INTE TACKAT NEJ TILL NÅGOT JOBB ÖVERHUVUDTAGET.
JAG LEVER INTE PÅ BIDRAG OCH VILL INTE DET HELLER.
Jag blev arbetslös i onsdags 15/9 2010.
Så givetvis börjar jag med att söka inom min egen bransch... sen får vi se hur det går.
Mer i plånboken tack vare jobbskatteavdraget har jag inte märkt av, det gör man inte när man har en stor familj. Hade jag varit i 20 års åldern utan barn så, ja det vore skillnad.
Men det är inte pengar som avgör hur jag röstar. Det är människosynen.
MAN SPARKAR INTE PÅ NÅN SOM LIGGER!!!!!
Jag har det hellre bättre när jag blir sjuk eller arbetslös. När man har jobb spelar det nog ingen större roll oavsett makthavare...
Jag vet att de rödgröna vill höja bensinen och ev införa kilometerskatt men måste man hålla med om allt?

Bryr mig faktiskt inte värst mkt om pengar så länge jag kan försörja min familj utan bidrag och a kassa.

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Det var mitt val inte ert. Jag klagar inte på det. Det som upprör mig är att borgarnas arbetslinje drabbar de som redan ligger, alltså sjukskrivna och arbetslösa.
Återigen JAG HAR INTE TACKAT NEJ TILL NÅGOT JOBB ÖVERHUVUDTAGET.
JAG LEVER INTE PÅ BIDRAG OCH VILL INTE DET HELLER.
Jag blev arbetslös i onsdags 15/9 2010.
Så givetvis börjar jag med att söka inom min egen bransch... sen får vi se hur det går.
Mer i plånboken tack vare jobbskatteavdraget har jag inte märkt av, det gör man inte när man har en stor familj. Hade jag varit i 20 års åldern utan barn så, ja det vore skillnad.
Men det är inte pengar som avgör hur jag röstar. Det är människosynen.
MAN SPARKAR INTE PÅ NÅN SOM LIGGER!!!!!
Jag har det hellre bättre när jag blir sjuk eller arbetslös. När man har jobb spelar det nog ingen större roll oavsett makthavare...
Jag vet att de rödgröna vill höja bensinen och ev införa kilometerskatt men måste man hålla med om allt?

Bryr mig faktiskt inte värst mkt om pengar så länge jag kan försörja min familj utan bidrag och a kassa.
Om du inte märker av jobbskatteavdraget så har du ruskigt dålig koll på din ekonomi, du har nämligen fått en månadslön extra tack vare Alliansen. Resten av det du skriver är ren S propaganda. På vilket sätt sparkar nuvarande regering på de som ligger? Och kom inte och snacka om sjukförsäkringen för de har vi redan konstaterat att så inte är fallet. Snarare tvärt om.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Om du inte märker av jobbskatteavdraget så har du ruskigt dålig koll på din ekonomi, du har nämligen fått en månadslön extra tack vare Alliansen.

Det är märkligt det här faktiskt!

Många fattar inte/vill inte fatta, att en extra månadslön i handen varje år faktiskt är en ansenlig summa. Och att ett politiskt block med färgen blå fixat detta kan ju inte stämma. Det är andra tider nu och moderataterna är inte samma parti som när Gösta Bohman agerade. När kändes det sist att man blev uppskattad för sin arbetsinsats från Sveriges regering? Nu! Och aldrig under någon S-regering.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Det var mitt val inte ert. Jag klagar inte på det.

Det var ju precis det du gjorde när du sa "Jag har inte a-kassa för jag anser mig inte ha råd att vara med sen helliansen kom till makten. Hur ska jag kunna försörja min familj?"

Du säger att du inte hade råd att vara med i a-kassan pga alliansen. Du ansåg alltså att avgiftshöjningen på 200:- för transport/LO var värt risken att få 0:- ersättning vid eventuell arbetslöshet?

Nog bäst att vi räknar lite på det. En chaufför har i genomsnitt 22109kr/mån före skatt. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Chauffor-1337
Nu vet jag inte hur gammal du är så tar mig själv som exempel (39 år) och använder riksgenomsnittlig skattesats. Jämfört med 2006 får du behålla 1510kr mer per månad. http://www.jobbskatteavdrag.se/

På vilket sätt menar du att du av dessa 1510kr (som är ett resultat av skattesänkningarna på ditt arbete) inte längre hade råd att avvara 200kr?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
"Jag har inte a-kassa för jag anser mig inte ha råd att vara med sen helliansen kom till makten. Hur ska jag kunna försörja min familj?"

Du säger att du inte hade råd att vara med i a-kassan pga alliansen. Du ansåg alltså att avgiftshöjningen på 200:- för transport/LO var värt risken att få 0:- ersättning vid eventuell arbetslöshet?

Nog bäst att vi räknar lite på det. En chaufför har i genomsnitt 22109kr/mån före skatt. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Chauffor-1337
Nu vet jag inte hur gammal du är så tar mig själv som exempel (39 år) och använder riksgenomsnittlig skattesats. Jämfört med 2006 får du behålla 1510kr mer per månad. http://www.jobbskatteavdrag.se/

På vilket sätt menar du att du av dessa 1510kr (som är ett resultat av skattesänkningarna på ditt arbete) inte längre hade råd att avvara 200kr?

Alltså Hellride, hur tänkte du egentligen? Kan du förstå Skalmans siffror? Det är inte så svårt. Du kanske borde sluta lyssna på vad de bittra göbbera säger i fikarummet och bilda dig en egen uppfattning istället.

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Kan nån förklara för mig hur i helvete alliansen kan utförsäkra en person över 60 som har jobbat i mer än 30 år, som har reumatism, utbytt höftled mm? Han kommer ju att få tillbaka alla krämpor inom en relativ snar framtid. Och (när alla ska ha arbete) se till att jag i min tur blir av med jobbet?:mad:
Pga ovanstående utförsäkran
ARBETE GER FRIHET!!! Har vi inte sett den slogan nån annanstans fast på tyska?

Det är fortfarande ingen som kan ge nåt svar om det här är rimligt.
Jag blev av med jobbet pga att han blev tvungen att börja jobba igen.

Skit i om jag har akassa eller inte det är mitt bekymmer inte ert.
Ni tycker en sak jag en annan vi kan väl enas om att vi tycker olika?
Och att politiker oavsett tillhörighet ska ge f-n i våra hojar:)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag har en kronisk sjukdom o mig ville man göra till sjukpensionär när jag jag var 25, tack o lov sa ja nej till det. Jag blir inte bättre av att gå hemma! Jag jobbar idag heltid o anpassar mina arbetsuppgifter samt har ingen karensdag, massage o dylikt e vktigt o det går jag på som förebyggande.

Rehab människor ger mer nytta än att låta folk gå hemma!

Last edited:

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Jag har en kronisk sjukdom o mig ville man göra till sjukpensionär när jag jag var 25, tack o lov sa ja nej till det. Jag blir inte bättre av att gå hemma! Jag jobbar idag heltid o anpassar mina arbetsuppgifter samt har ingen karensdag, massage o dylikt e vktigt o det går jag på som förebyggande.

Rehab människor ger mer nytta än att låta folk gå hemma!

Vet inte, men jag tycker det är en j-vla skillnad 25 år o 61 år...
Och ja, rehab är bättre men INTE utförsäkran...

Mr.M

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
none
Hellride vill uppenbarligen fortsätta att ligga på soffan och lyfta bidrag har han tur kommer även bidraget att höjas. Han har heller inte någon som helst omtanke om sina barn vilket är sorgligt. Vad är du för farsa att se upp till? Skärp till dig!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras