Kan inte Alliansens politik leda till ökad välfärd och trygghet?

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Hellride vill uppenbarligen fortsätta att ligga på soffan och lyfta bidrag har han tur kommer även bidraget att höjas. Han har heller inte någon som helst omtanke om sina barn vilket är sorgligt. Vad är du för farsa att se upp till? Skärp till dig!

Du har inte läst mina inlägg
JAG HAR INGA BIDRAG ALLS OCH VILL INTE HA NÅT HELLER HUR SVÅRT ÄR DET ATT FATTA?????:mad::mad::mad:
Jag har varit arbetslös i FYRA dagar, blev av med jobbet i onsdags 2010-09-15
Kan NÅGON svara på min fråga? Eller är ni så plånboksfixerade att ni inte har någon mänsklighet kvar i kroppen?
Och förresten mina barn mår bra och de går det ingen nöd på....

Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Alla ni som rackar ner på mitt val att lämna a-kassan.
Det var mitt val inte ert. Jag klagar inte på det. Det som upprör mig är att borgarnas arbetslinje drabbar de som redan ligger, alltså sjukskrivna och arbetslösa.
Återigen JAG HAR INTE TACKAT NEJ TILL NÅGOT JOBB ÖVERHUVUDTAGET.
JAG LEVER INTE PÅ BIDRAG OCH VILL INTE DET HELLER.
Jag blev arbetslös i onsdags 15/9 2010.
Så givetvis börjar jag med att söka inom min egen bransch... sen får vi se hur det går.
Mer i plånboken tack vare jobbskatteavdraget har jag inte märkt av, det gör man inte när man har en stor familj. Hade jag varit i 20 års åldern utan barn så, ja det vore skillnad.
Men det är inte pengar som avgör hur jag röstar. Det är människosynen.
MAN SPARKAR INTE PÅ NÅN SOM LIGGER!!!!!
Jag har det hellre bättre när jag blir sjuk eller arbetslös. När man har jobb spelar det nog ingen större roll oavsett makthavare...
Jag vet att de rödgröna vill höja bensinen och ev införa kilometerskatt men måste man hålla med om allt?

Bryr mig faktiskt inte värst mkt om pengar så länge jag kan försörja min familj utan bidrag och a kassa.

Alliansen vill införa en obligatorisk a-kassa. Hade det redan varit så hade du fått a-kassa nu när du är arbetslös. Och som någon skrivit har du dessutom fått ca 1500 kr/mån mer i plånboken. Om du inte fattar att det är bra så har du inte alla indianer i kanoten.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Det är fortfarande ingen som kan ge nåt svar om det här är rimligt.
Jag blev av med jobbet pga att han blev tvungen att börja jobba igen.

Förstår inte din fråga? Menar du att du gnäller på moderaterna för att ägaren till ditt åkeri va tvungen att börja jobba igen vid 61års ålder istället för att bara per automatik bli utförsäkrad av sossarna när han tydligen lika gärna kunde jobba.. Det som är galet i det fallet hade ju varit OM han fick gå i pension med sjukförsäkring för han "bara" va några år från pension endå :skrämd

Så svaret på din fråga.. Ja det är jävligt rätt att han tvingas jobba om han inte är sjuk nog att låta bli. Till dig finns massor med andra jobb, som vi skiter i om du utbildat dig till eller inte men som säkert duger tills det blir nått ledigt inom det du vill göra :tummenupp

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Förstår inte din fråga? Menar du att du gnäller på moderaterna för att ägaren till ditt åkeri va tvungen att börja jobba igen vid 61års ålder istället för att bara per automatik bli utförsäkrad av sossarna när han tydligen lika gärna kunde jobba.. Det som är galet i det fallet hade ju varit OM han fick gå i pension med sjukförsäkring för han "bara" va några år från pension endå :skrämd

Så svaret på din fråga.. Ja det är jävligt rätt att han tvingas jobba om han inte är sjuk nog att låta bli. Till dig finns massor med andra jobb, som vi skiter i om du utbildat dig till eller inte men som säkert duger tills det blir nått ledigt inom det du vill göra :tummenupp

Tack Putte! Äntligen nån som svarade på min fråga. Nu vet jag att så länge borgarna får regera är medmänskligheten död i Sverige...
Förresten, jag har inte skrivit vem det gäller... :confused:

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Tack Putte! Äntligen nån som svarade på min fråga. Nu vet jag att så länge borgarna får regera är medmänskligheten död i Sverige...

Är du på riktigt? Du menar verkligen att din chef, trots att han är frisk borde få gå i förtidspension som staten betalar bara för att han varit sjuk förut?

Är du på riktigt? Du menar verkligen att din chef, trots att han är frisk borde få gå i förtidspension som staten betalar bara för att han varit sjuk förut?

*edit* Största anledningen till att du inte fått svar tidigare är för frågan va ganska otydligt ställd och till och med när jag svarade så hoppades jag att jag hade missförstått dig..

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Mitt svar på den frågan är att en rödgrön röst = noll medmänsklighet.

Jag tror däremot på människan, och vill således ge individen rätten till glädjen att få ge. Att bli bestulen (definition: stöld = fråntagen egendom mot ens vilja) sina lönekronor är fel oavsett var de går.

Det är bara så beklagligt att folk (läs: du) inte kan hålla i pengarna när du får dem utan måste spendera dina extra 1500 på annat än att försäkra din familjs ekonomiska trygghet.

Ditt eget val, men det fortfarande jävligt dumt!

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj

*edit* Största anledningen till att du inte fått svar tidigare är för frågan va ganska otydligt ställd och till och med när jag svarade så hoppades jag att jag hade missförstått dig..

Om ni vet nånting om höftledsoperationer, reumatism mm så borde ni veta att man blir aldrig frisk ifrån det och om man fortsätter med det som orsakade problemen från början kommer de tillbaka (ofta värre).
Min far har bytt bägge höfterna och han har numera svårt att gå.
Fk's läkare tittar ju inte på om en person är frisk nog att gå TILLBAKA till sitt arbete, utan om personen ifråga är frisk nog att kunna arbeta överhuvudtaget. Då kan man ju fundera på om en äldre person ska tvingas skola om sig för att (troligtvis) inte ha en suck att få ett arbete inom det området. Skulle du anställa en nyutbildad 60-åring?
En yngre förmåga ja, varför inte? Men jag kan inte förstå hur det kan vara värdigt att tvingas till arbete när man har arbetat i hela sitt liv och dessutom fått skador på kroppen pga det. Sen att jag blev av med jobbet pga ovanstående är en annan sak. Visst jag trivdes bra med jobbet, men jag har inte gett upp hoppet om att få ett nytt jobb.

Jag är inte främmande för att ta ett jobb i en annan bransch innan jag får tag på ett nytt chaufförsjobb.

Jag har inga bidrag och vill heller inte ha några.

Jag kan erkänna att det var ett misstag av mig att lämna a-kassan.
Men jag vill heller inte försörja mig och min familj på det viset.

Jag håller inte med om allt som d rödgröna har på sin agenda men mkt av det.

Jag tycker att efter en viss tids sjukskrivning borde man få rehab men inte bli utförsäkrad.

Nu lägger jag ner det här och inget ni skriver kan få mig att ändra uppfattning

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Såg ingen fråga, utan bara gnäll om en situation du själv satt dig i.

Eller, rättare sagt, din fråga var ju hur du nu ska försörja din familj. Och det enkla svaret är att det är ditt problem, inte samhällets, eftersom du själv satt dig i situationen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu vet jag att så länge borgarna får regera är medmänskligheten död i Sverige...

Fast varför skulle medmänskligheten vara borta bara för det? Är man sjuk så har man fortfarande rätt till sjukersättning/pension.
Uppenbarligen så har en läkare ansett att 61-åringen inte är tillräckligt sjuk för att gå i förtidspension, eller har jag missuppfattat din FRÅGA?
Han kanske inte behöver köra lastbil, han kanske skulle söka jobb som något annat?
Eller nej just ja, han kanske också bara är "utbildad" till chaufför?

Så här är det; Det är/har varit för slappt i Sverige, vem som helst har kunnat gå och fejka en sjukdom och sen gå i pension/lyfta bidrag. Nu har man försvårat det hela för att komma åt dessa människor och i samma veva så känner de riktigt sjuka sig kränkta för att även de blir ifrågasatta. Fine, det är inte ett felfritt system men det är fan så mycket bättre än att folk ska kunna lyfta bidrag till höger och vänster utan att någon har koll.

Som sagt så har jag också varit sjukskriven under Moderaternas styre men jag upplevde det inte som obehagligt. Kanske för att jag var så pass dålig så att jag inte kunde göra något alls under en period?
Men hade inte jag varit den drivande angående jobbfrågan så hade jag antagligen fortfarande varit sjukskriven.

Men en annan grej; Kan inte denna 61-åring ansöka om för tidig pensionsavgång? Visst, han missar ju 4 års inkomst och får således lägre pension för resten av livet men vad är alternativet?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Men en annan grej; Kan inte denna 61-åring ansöka om för tidig pensionsavgång? Visst, han missar ju 4 års inkomst och får således lägre pension för resten av livet men vad är alternativet?

Nä det är ju inte medmänsligt! självklart ska försäkringskassan betala det med skattepengar för alla som känner att det är lite jobbigt att jobba när man är över 60 :rolleyes:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Du nämner höftledsop; lysande ex där man har kortat köerna tack vare vårdgarantin. Farsan fick vänta i 6-7 år på op (tack för det s :rolleyes), fick op i Simrishamn 2006 o han blev efter det som en ungtupp!

Alla kan få en remiss till rehab/sjukgymnast etc för att FÖREBYGGA förslitningsskador etc.

Last edited:

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Hoppas ni aldrig får några problem med kroppen när ni blir äldre... för er skull...

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Om ni vet nånting om höftledsoperationer, reumatism mm så borde ni veta att man blir aldrig frisk ifrån det och om man fortsätter med det som orsakade problemen från början kommer de tillbaka (ofta värre).
Min far har bytt bägge höfterna och han har numera svårt att gå.
Fk's läkare tittar ju inte på om en person är frisk nog att gå TILLBAKA till sitt arbete, utan om personen ifråga är frisk nog att kunna arbeta överhuvudtaget. Då kan man ju fundera på om en äldre person ska tvingas skola om sig för att (troligtvis) inte ha en suck att få ett arbete inom det området. Skulle du anställa en nyutbildad 60-åring?
En yngre förmåga ja, varför inte? Men jag kan inte förstå hur det kan vara värdigt att tvingas till arbete när man har arbetat i hela sitt liv och dessutom fått skador på kroppen pga det. Sen att jag blev av med jobbet pga ovanstående är en annan sak. Visst jag trivdes bra med jobbet, men jag har inte gett upp hoppet om att få ett nytt jobb.

Jag är inte främmande för att ta ett jobb i en annan bransch innan jag får tag på ett nytt chaufförsjobb.

Jag har inga bidrag och vill heller inte ha några.

Jag kan erkänna att det var ett misstag av mig att lämna a-kassan.
Men jag vill heller inte försörja mig och min familj på det viset.

Jag håller inte med om allt som d rödgröna har på sin agenda men mkt av det.

Jag tycker att efter en viss tids sjukskrivning borde man få rehab men inte bli utförsäkrad.

Nu lägger jag ner det här och inget ni skriver kan få mig att ändra uppfattning

Nu funkar det så att om man är långtidssjuk så erbjuds man rehabilitering. Och efter tre månader så sker prövning, om man kan jobba eller ska fortsätta vara sjukskriven. Ska man fortsätta sjukskrivningen så blir det fortsatt rehab alltså. Du blir inte utförsäkrad om du är sjuk. Detta system är såå mycket bättre än det tidigare.

Sjuka ska omfattas av sjukförsäkring och arbetslösa av a-kassa.

Vill man inte jobba och är frisk, och behöver pengar, då är det socialen som gäller.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Nu funkar det så att om man är långtidssjuk så erbjuds man rehabilitering. Och efter tre månader så sker prövning, om man kan jobba eller ska fortsätta vara sjukskriven. Ska man fortsätta sjukskrivningen så blir det fortsatt rehab alltså. Du blir inte utförsäkrad om du är sjuk. Detta system är såå mycket bättre än det tidigare.

Jag drabbades av ett diskbrock 2008/2009 och fick ischiasbesvär i vänster ben med följden att jag omöjligt kunde sitta utan bara ligga, gå eller stå. Mitt jobb som chaufför fungerade liksom inte då. Som du skriver så blev det samtal mellan försäkringskassans representant, mig och min arbetsgivare efter 3 månader. Inget annat arbete kunde erbjudas mig från arbetsgivaren och sjukskrivningen fortsatte. Nu var jag besvärsfri efter knappt 4 månader och var tillbaka på jobbet.

Men jag frågade hur det hade blivit om jag efter 6 månader fortsatt varit dålig. Försäkringskassans representant sa att 6 månadersregeln om att man ska söka andra jobb absolut inte är skriven i sten. Utan om prognosen för tillfrisknande finns så kan sjukskrivningen vara i princip hur länge som helst. Och mina besvär hade kunnat ta upp till ett år att läka helt men jag hade tur och blev frisk tidigare, jo diskbrocket läkte sig självt och ischiasbesvären har försvunnit helt.

Tycker själv att min sjukskrivning fungerade perfekt. Och eftersom jag hade sjukpenning, en AFA-försäkring via facket och inga kostnader för resor till jobbet så förlorade jag inte en krona under mina 4 månaders sjukskrivning! :D

Last edited:

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Får väl säga grattis till er som röstade blått.
Är inte sämre människa än att jag kan erkänna att vi förlorade.
men o andra sidan gjorde vi väl alla det med tanke på vilka som röstades in...
Nu får vi se hur det kommer att gå för alliansen, alltså om de kommer att stå fast vid sitt löfte att ALDRIG samarbeta med SD.

Till er som kom med gliringar och sarkasmer:

Det funkar inte på mig. Jag har tvärtom blivit besluten att än mer stå upp för mina och de rödgrönas värderingar.

Om nu någon känner för att skriva något sarkastiskt, låt bli det.
Om ni tycker att ni är vuxna bete er som det då....

Ses på vägarna:yoparty

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Får väl säga grattis till er som röstade blått.

Att inte få majoritet men med ett gäng puckon som vågmästare ser inte jag som någon seger. Det är tvärtom en förlust, men jag hoppas Alliansen knyter upp ett samarbete med MP för att rädda situationen.

Synd bara att MP är så vänsterinriktade, skulle önskat att dom var ett mittenparti. Annars tycker jag faktiskt att det saknas ett blått miljöparti.

Räntan har redan gått upp som svar på att 5% av vår befolkning är idioter. Jag väntar mig även en fallande kronkurs framöver så vi får alla betala för att vi inte ställer högre intelligenskrav för att få rösträtt.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras