Kan inte Alliansens politik leda till ökad välfärd och trygghet?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Att inte få majoritet men med ett gäng puckon som vågmästare ser inte jag som någon seger. Det är tvärtom en förlust, men jag hoppas Alliansen knyter upp ett samarbete med MP för att rädda situationen.

Synd bara att MP är så vänsterinriktade, skulle önskat att dom var ett mittenparti. Annars tycker jag faktiskt att det saknas ett blått miljöparti.

Miljöpartiet är bra. Hade inte partiet funnits jag lade min röst på hade den gått till dem istället.

Kanske blir det en lyckad mix, med deras lite mjukare politik i kombination med Moderaternas lite väl enkelriktade?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Får väl säga grattis till er som röstade blått.
Är inte sämre människa än att jag kan erkänna att vi förlorade.
men o andra sidan gjorde vi väl alla det med tanke på vilka som röstades in...
Nu får vi se hur det kommer att gå för alliansen, alltså om de kommer att stå fast vid sitt löfte att ALDRIG samarbeta med SD.

Till er som kom med gliringar och sarkasmer:

Det funkar inte på mig. Jag har tvärtom blivit besluten att än mer stå upp för mina och de rödgrönas värderingar.

Om nu någon känner för att skriva något sarkastiskt, låt bli det.
Om ni tycker att ni är vuxna bete er som det då....

Ses på vägarna:yoparty

Om jag förstår dig rätt du blev av med jobbet för att någon var tvungen att gå tillbaka till jobbet som varit sjukskriven och inte riktigt är återställd.

Det är skit trist för dig. Att förlora jobbet är bland det värsta som kan hända. För att förebygga detta måste vi skapa mer jobb. Detta gör vi inte genom att höja skatterna och öka offentliga sektorn. det blir bara +- noll eller snarare minus. Det som behövs är just privata företag som åkerier som får det lättare att anställa. Om han inte hade varit din chef? och inte LAS varit så hård hade troligtvis företaget valt att behålla dig och låtit han prova på en annan bransch. Rätt man på rätt plats. Sen vet vi alla att du har fått mer i plånboken under alliansens styre än innan. Nu har du varit arbetslös i 4 dagar tänk på din framtid. Klart du vill ha mer pengar framöver i plånboken och du lär ju inte vara arbetslös i 10 år.

Du gjorde ett medvetet val och gick ur a-kassan. Surt för dig men du har bara dig själv att skylla. Det är som att bara teckna halvförsäkring på sin bil och sen grina över att man inte får några pengar när man krascha. Sen håller vi alla på med en hobby som är djävligt dyr att försäkra väljer man bort a-kassan för det :va

Miljöpartiet är bra. Hade inte partiet funnits jag lade min röst på hade den gått till dem istället.

Kanske blir det en lyckad mix, med deras lite mjukare politik i kombination med Moderaternas lite väl enkelriktade?

Miljöpartiet har fina idéer och en bra vision. Förutom när det gäller trafiken.

Men hur fan ska de FINANSIERA SKITEN snacka om att drömma.

Människan är i grunden girig.

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det var inte mycket ironi i mitt inlägg.

Det ÄR alldeles för bekvämt att inte skaffa sig ett jobb idag.

Isåfall så kan väll du som arbetslös/sjukskriven vara vänlig att berätta hur det gårtill för jag har då inte fått det bekvämt sen jag blev av med jobbet, och några 10500 kr får jag inte heller utan jag får klara mig gott med max 5500 kr som kommer den 28:de, dvs lagom till att man får påminnelseavgift på hyran.

Bahh du vet inte vad du pratar om :död

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Människan är i grunden girig.

Håller inte med, och vet per definition att du inte har belägg för påståendet.

Människan är spontant girig, oftast. Men de flesta är ändå beredda att offra en hel del för 3e person när det kommer till kritan, även om det kan sitta långt inne.

Alliansen vill också följa ett grönt spår. Skillnaden på dem och MP är att de har en pragmatisk världsbild, istället för att sabba världen för dem som kanske inte livnär sig på det bästa sättet för miljöns räkning, och se om det löser sig ändå.

Tyckte den här valrörelsen var rätt tydlig gällande det. 70% av de rödgrönas förslag och idéer som de gick till val på har de ju inte ens en lösning på eller budget för. Hur tänkte väljarna där? Eller är folk så hjärndöda att de går på Ohlys billiga retorikgrepp som kunde anses "smarta" -92?

Isåfall så kan väll du som arbetslös/sjukskriven vara vänlig att berätta hur det gårtill för jag har då inte fått det bekvämt sen jag blev av med jobbet, och några 10500 kr får jag inte heller utan jag får klara mig gott med max 5500 kr som kommer den 28:de, dvs lagom till att man får påminnelseavgift på hyran.

Bahh du vet inte vad du pratar om :död

Men sporthoj, det har du!

Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Många verkar vara det, men långt ifrån alla.

Jag skulle säga 97%. Får du möjligheten till att införskaffa dig fördelar kommer du att göra det. Säger chefen -ok du får högre lön men du får inte säga det till någon annan. Det är väldigt få som säger nej i sådana fall. Eller du får chansen att köpa en hoj du vill ha för att säljaren är i trångmål. Inte fan säger du -nä det här är för billigt jag ger dig lite mer.

Många tror att girighet bara är folk som t ex. ockrar så är inte fallet. Mycket vill ha mer.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king and the king ain't satisfied until he rules everything. *Springsteen*

Sossarna är förövrigt värst. De anställda av socialdemokratiska partiet har högst snittlön av alla partier.

Håller inte med, och vet per definition att du inte har belägg för påståendet.

Men sporthoj, det har du!

Vi tolkar nog ordet olika?

Girig -åtrå att komma i besittning av l. vinna

Sen kan även ordet tolkas som en "överdriven åtrå" för att passa in på t ex. de 7 dödssynderna.

Men du kanske har ett bra ord för lite girighet? (ha begär)

Sen har människan även ett väldigt starkt patos vilket gör att vi värnar om andra människor. Har man inte det riskerar man att bli psykopat.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag skulle säga 97%. Får du möjligheten till att införskaffa dig fördelar kommer du att göra det. Säger chefen -ok du får högre lön men du får inte säga det till någon annan. Det är väldigt få som säger nej i sådana fall. Eller du får chansen att köpa en hoj du vill ha för att säljaren är i trångmål. Inte fan säger du -nä det här är för billigt jag ger dig lite mer.

Många tror att girighet bara är folk som t ex. ockrar så är inte fallet. Mycket vill ha mer.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king and the king ain't satisfied until he rules everything. *Springsteen*

Sossarna är förövrigt värst. De anställda av socialdemokratiska partiet har högst snittlön av alla partier.

Att Bill Gates skänkt bort halva sin förmögenhet ett antal gånger, och drivit kampanjer för att få världens rikaste 100 eller 500 (minns inte) män/kvinnor att göra detsamma ett antal gånger räknas inte eller? Eller ska det argumenteras med att det är "skattemässigt förmånligt"?

Men visst. Frågan är dock såhär:

Om jag blir erbjuden ett lönelyft men inte mina kollegor. Kan det vara så att jag bidrar med något som de inte gör? Varför ska då de ha samma lön?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Det tyckte jag var dåliga exempel.

"Säger chefen -ok du får högre lön men du får inte säga det till någon annan. Det är väldigt få som säger nej i sådana fall."

Varför skulle någon tacka nej? :confused:

Ett bättre exempel på girighet är följande:
"Säger chefen: -Ok, du får avtalad löneökning, men du får även Kalles löneökning, så han blir utan, men säg det inte till någon."

Att tacka ja i det fallet är girighet.

"Eller du får chansen att köpa en hoj du vill ha för att säljaren är i trångmål."

Jag är inte girig ifall säljaren begär 30.000 och jag ger honom 30.000, trots jag vet att han är i trångmål. Försöker jag pruta på det priset, för att utnyttja situationen, då är jag girig.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vi tolkar nog ordet olika?

Girig -åtrå att komma i besittning av l. vinna

Men du kanske har ett bra ord för lite girighet? (ha begär)

Sen har människan även ett väldigt starkt patos vilket gör att vi värnar om andra människor. Har man inte det riskerar man att bli psykopat.

Den stora frågan är om det enkom är av ondo? Utan det "ha begäret" (bättre begrepp), vad skulle driva oss då?

För att ta den mest basala av motivations- och tillfredsställdshetsteorier kan vi titta på Maslow. Var man än befinner sig i hierarkin så vill man till nästa steg, en tes som ingen funnit något annat än stöd för (om än en alltför enkel form).

Människan har en massa egenskaper. Empati, rättspatos, girighet och stolthet för att nämna några. Visst finns det dem som saknar delar av detta. Det finns ex. starkt stöd för att se att stora delar av näringslivets och den politiska eliten har psykopatiska tendenser. Jag ifrågasätte dock att man ska bygga samhället kring avvarterna som de utgör.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Att Bill Gates skänkt bort halva sin förmögenhet ett antal gånger, och drivit kampanjer för att få världens rikaste 100 eller 500 (minns inte) män/kvinnor att göra detsamma ett antal gånger räknas inte eller? Eller ska det argumenteras med att det är "skattemässigt förmånligt"?

Men visst. Frågan är dock såhär:

Om jag blir erbjuden ett lönelyft men inte mina kollegor. Kan det vara så att jag bidrar med något som de inte gör? Varför ska då de ha samma lön?

Nej det är givmilt. Men dock har han inte kommit dit där han är pga av att han har haft silkesvantar. Han har ju ingen använding av pengarna.

Antar att jag använder ordet dåligt, men hittar inget bättre.
Klart att du gör något bättre men ni gör samma jobb. Ungefär som att män får bättre lön än kvinnor.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ungefär som att män får bättre lön än kvinnor.

Men är det verkligen så? Jag har fortfarande inte sett nån rättvis studie på det.

Spannen är alltid alldeles för stora:
"Vårdsektorn" - Hon vårdbiträde vs Han överläkare
"Tjänstemän" - Hon grottekonom vs Han Controller
osv...

Nu överdirver jag som fan, men det finns vad jag sett inga undersökningar som faktiskt bygger på exakt samma förutsättningar. Och min empirism talar för dementi. Både min nuvarande och före detta tjej tjänar/tjänade mer än sina manliga kollegor med samma tid i branschen, så även med ett antal tjejkompisar som är drivna.

Däremot är tjejer mer sällan karriärister, vilket naturligtvis ger utslag. Men det är inte "marknadens" fel. Vidare finns säkert skillnader inom grov-sektorer (lager, industri osv), men där anser jag försvaret hållbart i att tjejorna ofta behöver hjälp med en hel del saker som är för tunga för dem. Och de gånger jag haft skitjobb har det inte varit några skillnader på lön pga genus, däremot har ett par ställen varit tjejfria.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det tyckte jag var dåliga exempel.

"Säger chefen -ok du får högre lön men du får inte säga det till någon annan. Det är väldigt få som säger nej i sådana fall."

Varför skulle någon tacka nej? :confused:

Ett bättre exempel på girighet är följande:
"Säger chefen: -Ok, du får avtalad löneökning, men du får även Kalles löneökning, så han blir utan, men säg det inte till någon."

Att tacka ja i det fallet är girighet.

"Eller du får chansen att köpa en hoj du vill ha för att säljaren är i trångmål."

Jag är inte girig ifall säljaren begär 30.000 och jag ger honom 30.000, trots jag vet att han är i trångmål. Försöker jag pruta på det priset, för att utnyttja situationen, då är jag girig.

På sätt och vis är det, det du gör. På det flesta ställen mig veterligen där det finns kollektivavtal och fackförbund sätter företaget av en klumpsumma som skall fördelas mellan anställda i form av lönförhöjning.
Får den ena mer får den andra mindre. Eftersom att du gör så bra jobb värnar företaget mer om dig än Kalle.

Men jag får nog fundera på mina ordval.

Vad jag egentligen syftar på är att politiker och företagsledera oavsett parti har införskaffat sig fördelar som setts som giriga i folkets ögon. När de ställts inför dessa fördelar. Så kommer de även vara i framtiden.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
På sätt och vis är det, det du gör. På det flesta ställen mig veterligen där det finns kollektivavtal och fackförbund sätter företaget av en klumpsumma som skall fördelas mellan anställda i form av lönförhöjning.
Får den ena mer får den andra mindre. Eftersom att du gör så bra jobb värnar företaget mer om dig än Kalle.

Jag tycker fortfarande inte det är girigt att någon får mer betalt för utfört arbete än en annan får, om allt går schysst och öppet tillväga, så att den som inte fick så mycket vet vad som krävs för att få mer nästa gång.

Men jag får nog fundera på mina ordval.

Vad jag egentligen syftar på är att politiker och företagsledera oavsett parti har införskaffat sig fördelar som setts som giriga i folkets ögon. När de ställts inför dessa fördelar. Så kommer de även vara i framtiden.

Det har väl setts som girigt i och med de mer eller mindre sätter sina egna löner och det för våra pengar. Pengar som de tagit från oss i förtroende, om att låta dem gå till saker som är positiva för samhället och dess invånare. Säger inte att de ska leva på svältgränsen, men att de levt lite mer som "verklighetens folk" hade nog inte varit till en nackdel.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Syftar du i första hand på Reinfeldts ca 150 ksek / mån

eller Persson skattefinansierade herrgårdrenoveringar?

Det ena av de två tycker jag är helt i sin rätt. Det är ett högt pris att ha så mycket ansvar och att jobba så mkt, det ska man ha betalt för. Personligen hade jag hellre känt mina barn.

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Dafe; Jag har medgett att det inte var ett av mina mest genomtänkta val att gå ur a-kassan. Samtidigt har jag väl alltid varit väldigt spontan i mina val, göra först o tänka sen (inte så lyckat alla gånger). Sen kanske man har fått mer i plånboken under de här åren men JAG har inte märkt det för lönen har varierat från månad till månad ber på hur många timmar jag gjort. Sen ryker lönen fortare än en fjärt när man har tre ungar.

Jag har inte satt mig in i någons politik förut, (totalt ointresserad) men nu har jag börjat göra det och mina egna värderingar ligger hos de rödgröna.

Putte; Givetvis tycker inte jag att någon ska gå i pension bara för att JAG ska få jobba. Men om han själv tycker det är orimligt att han ska behöva jobba med de förutsättningar som jag har nämnt så ska han väl inte tvingas till det? (Han har överklagat Fk:s beslut)
Sen är jag nyfiken, hur vet du att det gäller min chef? Jag har inte skrivit det i mina inlägg...

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Vissa känner efter mer än andra och sådana har jag ingen lust att betala för.

Där har vi samma uppfattning. Det vill inte jag heller göra.
Men det är väl skillnad på att ha "ont i ryggen" tex. (min förra granne ca 30 år, han byggde sen till sitt hus under sjukskrivningen) och att ha genomgått flera operationer vid 60 års ålder?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras