Jag har inte satt mig in i någons politik förut, (totalt ointresserad) men nu har jag börjat göra det och mina egna värderingar ligger hos de rödgröna.
Det är inte min avsikt att sparka mer på dig, du har fått din dos.
Men det här är alltför vanligt bland vänsteranhängare. Och när man som snabbast ser propagandan, och helst när det genom vänsterns retorik, så är det lätt att bli vänster. Det är klart att alla har rätt till en bra skola, och en trygg ekonomi, och bil, fri vård, platt-teve, thailandssemester och hemhjälp....
Vad som inte riktigt går fram är 2 saker.
1. Är det verkligen tredje mans jobb att fördela världens tillgångar? Eftersom det innebär att ta från Kalle för att ge till Pelle!
2. Någon måste betala. Otäckt många av de saker som vänstern propagerar för kan de inte budgetera upp själva. De går till val på argument om saker de inte själva har en lösning för.
Vidare är frågan var dessa resurser ursprungligen kommer ifrån. Det finns ingen stabil strid ström av pengar som pumpas in i statskassan. Höjer man skatten till 100 % så blir det snabbt 100 % av ingenting. Därifrån och nedåt finns ett mönster.
Sverige MÅSTE ha en extrem elit för att få storbolagen att gå runt och gå bra. Vänstern håller inte med, men de glömmer vilka de medelstora bolagen i regel levererar till. Småbolagen i sin tur är ofta underleverantörer åt dem, eller säljer konsumentprodukter / -tjänster. Om de stora bolagen då går lite sämre, så att 100 personer färre har jobb. Så säljs det på ett år 100-200 färre TVs, spelkonsoller, mc-däck, försäkringar eller inredningsdetaljer. Saker som förser 40 andra med jobb.
Då har vi 140 arbetslösa, vilket gör att utgifterna ökar och de där pengarna som skulle gått till skolan (det var ju därför vi höjde skatten) får täcka upp för dem istället.
Fenomenet är detsamma som med möjlötomtars syn på motorsport. Man behöver inte va kvantfysiker och biolog för att förstå att motorsport i sig kostar på klimat och natur. Men den utveckling som sker inom motorsporten bidrar till en utveckling som gör att jag idag kör en kombi på 1400 kg som drar under 0,5 landsväg. DET är värt mer för miljön än att stoppa några moppar på Mantorp.