Jag håller med dig om att den som tjänar mer ska skatta mer, och så är det redan idag.
Vad jag inte håller med dig om är att skatterna skall höjas ännu mer för dom som tjänar mycket (jag är tyvärr inte en av dom), eftersom dom drar sitt strå till stacken flera ggr om redan idag.
Däremot tycker jag att man har rätt att ställa krav på dom som vill ta del av skattepengarna, givetvis ska man få hjälp om man har det svårt ekonomiskt. Men inte utan att prestera nånting själv..
Det är klart att systemet missbrukas om man ställer sig med plånboken på vid gavel och delar ut till alla som ber om det.
Egoistiskt tänkande? Ja, mycket möjligt... Men jag tror inte att Sverige längre har råd att vara det föregångsland och världssamvete som vi alltid varit/viljat vara.
Tack vare att vi fegade oss igenom andra världskriget har vi haft en stark ekonomi, men det känns som att verkligheten börjar komma ikapp oss nu.
Det ställs ju krav redan idag på dem som får a-kassa och bidrag, att de ska söka arbete och ta det arbete de får. Det låter självklart inte mycket till krav.
Att kräva motprestation, vilket vore klädsamt åtminstone för dem som får socialbidrag (a-kassan räknar jag inte eftersom det är en försäkring), är inte helt enkelt... Vad ska de göra? Räfsa löv? Kommunen har redan folk anställda i parkförvaltningen. Gå runt på skolor och vara ett stöd för ungdomar som vill ha någon vuxen att snacka med som inte är deras föräldrar? Då kan väl skolan anställa personen som går på socialbidrag? Om kommunen betalar ut socialbidrag kan de ju lika gärna minska budgeten för socialbidrag och öka skolornas budget, så kan socialbidragstagaren istället få arbete. Det som är enkelt att säga är lite mer komplicerat när det ska omsättas i praktik då det är många aspekter man får väga in.
Sverige har gått väldigt bra i krisen i jämförelse med andra länder och vi är inte fattiga, men att öppna plånboken för alla som vill ha pengar fungerar självklart inte, därför har de en massa kriterier och krav du ska uppfylla för att få bidrag. Bland annat måste du sälja mer eller mindre allt av värde och leva på de pengarna först innan du får socialbidrag. Har du en sprillans ny bil får du alltså säga adjö till den. Visst går det att komma runt det, men kontroller görs och ska göras. Att fuska är fel.
Att ha hög skatt ska aldrig vara ett självändamål. Man ska bara ta ut så pass att allt snurrar på med bra kvalitet, för det är vi alla värda. Att höja skatten för en låginkomsttagare skapar inget gott då du tar bort chansen för dem att konsumera och skapa sig ett liv. Bättre då att höja lite för de som tjänar mycket, för de kan fortfarande konsumera och har fortfarande det bra. Men att sätta gränserna är självklart, som jag sagt tidigare, inte en lätt uppgift. Hur du än gör så blir alltid någon trampad på tårna.