Kan inte sova, vad göra för att lyckas somna?

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Jahapp, helt omöjligt att somna in och paniken börjar komma krypandes. Ska upp kl 06:00 och sen iväg till jobbet. Sovrummet är som en bastu trots en balkongdörr som varit öppen sen 21:00. :mad: Är trött men kan inte slappna av.

Klassiska trick som att att dricka varm mjölk går fetbort då jag är laktosintolerant. Skulle resultera i ett magknip som inte är av denna värld.

Så, vad göra? Har försökt läsa men så fort jag lägger ner boken börjar tankarna snurra.

Tips? Men å andra sidan ni som online nu kanske inte heller kan sova!? :huvet

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Du kan ju börja med att stänga av datorn. Sen kan du be fröken höger om hjälp. :tummenupp

:hihi

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Vågar inte heller sova, nån liten fjortis kanske håller sig gömd under min säng, kanske tittar upp när jag sover och våldför sig på mitt organ :O

J.F.S

Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Pr0bz skrev:
2285347 Vågar inte heller sova, nån liten fjortis kanske håller sig gömd under min säng, kanske tittar upp när jag sover och våldför sig på mitt organ :O

:rofl
Nu var det väl kanske inte den paniken jag syftade på utan paniken över att inte få tillräckligt med sömn men jag förstår din oro!
Tips till dig: nattlampa! :tummenupp

morlock skrev:
2285342 Du kan ju börja med att stänga av datorn. Sen kan du be fröken höger om hjälp. :tummenupp

:hihi

Tog ditt råd och stängde av datorn och eftersom jag tydligen är synsk så visste jag att du skulle säga det så jag gjorde det innan du skrev ditt svar! :skrämd

Fröken höger är sur och jag fattar inte över vad. Tjejer är bra konstiga! :confused:

Konstigt nog verkade det hjälpa att stänga av datorn så tack för tipset! :tummenupp

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Se till att du har rätt temperatur i sovrummet, kan lätt bli för varmt nu när det är sommar. Sjukt svårt att sova när det är varmt och klibbigt.

Sen kan du testa att slänga ut saker som inte förknippas med ett sovrum, tv, dator, svärmor etc.

Att röra på sig, typ gå på gym, ut och kuta kan också göra susen.

:tummenupp

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
En skvätt alkohol funkar typ 3cl, typ likör,whisky o dyl, gärna tillsammans med lite té och därefter direkt i säng.

Lite sent nu men prova nästa gång!

J.F.S

Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
sigges skrev:
2285515 Se till att du har rätt temperatur i sovrummet, kan lätt bli för varmt nu när det är sommar. Sjukt svårt att sova när det är varmt och klibbigt.

Sen kan du testa att slänga ut saker som inte förknippas med ett sovrum, tv, dator, svärmor etc.

Hmm.. menar du att en bärbar dator inte är bra att ha i sovrummet alltså? :gnissla
Ingen tv och ingen svärmor finns i sovrummet iaf :)

Röra på sig kan nog vara en ide. Gör jag alldeles för lite!

UltraMarine skrev:
2285598 En skvätt alkohol funkar typ 3cl, typ likör,whisky o dyl, gärna tillsammans med lite té och därefter direkt i säng.

Lite sent nu men prova nästa gång!

Toppen, det ska jag absolut prova! Tack :)

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
sigges skrev:
2285515 Se till att du har rätt temperatur i sovrummet, kan lätt bli för varmt nu när det är sommar. Sjukt svårt att sova när det är varmt och klibbigt.

Ja men det ska man ju ha slutat med minst två timmar innan man ska sova annars får det ju nästan motsatt effekt.

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
CBR_Falun skrev:
2285667 Hmm.. menar du att en bärbar dator inte är bra att ha i sovrummet alltså? :gnissla
Ingen tv och ingen svärmor finns i sovrummet iaf :)

Det kan vara bra att förknippa sovrummet med platsen där du ska sova. :)

acura skrev:
2285684 Ja men det ska man ju ha slutat med minst två timmar innan man ska sova annars får det ju nästan motsatt effekt.

Mjo, jag menade inte att man ska ligga och bänka i sängen och sen sova, självklart ska man hinna varva ner innan det är dags för sleepen.

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
CBR_Falun skrev:
2285334
Klassiska trick som att att dricka varm mjölk går fetbort då jag är laktosintolerant.

Så, vad göra? Har försökt läsa men så fort jag lägger ner boken börjar tankarna snurra.

Tips? Men å andra sidan ni som online nu kanske inte heller kan sova!? :huvet
Jag har nog aldrig somnat så effektivt som jag gjorde när jag var gravid och hade köpt ett avslappningsband på apoteket. När jag somnat sisådär 5 gånger liggandes på vårt hårda golv, läste jag att det stod på baksidan av fodralet att man skulle sitta på en stol så att man inte somnade. När jag prövade det lyckades jag hålla mig vaken så att jag fick höra slutet på det där bandet också... :)

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Alt.1

Gå till doktorn, spela att du har rethosta som vägrar försvinna, hävda att det receptfria hostmedicinen på apoteket inte hjälper.

Med lite inlevelse så får du recept på starkare hostmedicin som innehåller morfin,ta sen några klunkar av denna innan du går och lägger dig så somnar du fint.

OBS, långvarigt konsumerande kan skapa beroende.

:tomten

Alt.2
Köp en AC.

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
slippy skrev:
2285850 Alt.1

Gå till doktorn, spela att du har rethosta som vägrar försvinna, hävda att det receptfria hostmedicinen på apoteket inte hjälper.

Med lite inlevelse så får du recept på starkare hostmedicin som innehåller morfin,ta sen några klunkar av denna innan du går och lägger dig så somnar du fint.

Kortvarigt konsumerande kan ge förstoppning, illamående och kräkningar, ont i gallan, allergier. :död

J.F.S

Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
slippy skrev:
2285850 Alt.1

:tomten

Alt.2
Köp en AC.

Nja, kan tänka mig att dricka en liten skvätt alkohol i nödfall men är inte sugen på att lura åt mig receptbelagd medicin. Har nog med sådana ändå. :) Alternativ 2 låter betydligt mer lockande!

Snuttan skrev:
2285930 Kortvarigt konsumerande kan ge förstoppning, illamående och kräkningar, ont i gallan, allergier. :död

Har jag massor av, inte intresserad av fler! Men det var som ... Kan man få det av morfin alltså?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag brukar ha samma problem.

Den bästa lösningen jag hittat hittills:

Drick en STOR whisky, precis nog för att du ska bli lite lite "lullig", sen lägger du dig i sängen så bekvämt som möjligt, slappna av så mycket det går och koncentrera dig på dina fötter. Helt allvarligt, ligg bekvämt, helt stilla, och tänk endast på dina fötter.

Fungerar klockrent för mig iallafall.

J.F.S

Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
kaZmur skrev:
2286287 Jag brukar ha samma problem.

Den bästa lösningen jag hittat hittills:

Drick en STOR whisky, precis nog för att du ska bli lite lite "lullig", sen lägger du dig i sängen så bekvämt som möjligt, slappna av så mycket det går och koncentrera dig på dina fötter. Helt allvarligt, ligg bekvämt, helt stilla, och tänk endast på dina fötter.

Fungerar klockrent för mig iallafall.

Tackar för tipset! Låter dessutom som ett utmärkt tips då jag älskar whisky! :banana

Det är ju det där med att tömma skallen på tankar jag har problem med så det där med att koncentrera sig på fötterna låter klokt.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Precis.. problemet för mig har iallafall varit att man börjar tänka på andra saker än just sömn och då är det lätt att det börjar klia någonstans eller att man börjar känna sig obekväm, och då slutar det med att man bara ligger och vänder och vrider på sig hela natten.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Jag brukar lägga mig i sängen å kolla på en rulle jag sett minst tio gånger innan, då blir man så uttråkad så man somnar på stört.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy