Kan jag boka teoriprovet nu?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag ska ta mc-körkort i år och har en fråga angående bokning av teoriprovet.
Jag gjorde riskettan i höstas precis i slutet av säsongen och framför mig har jag körlektioner, risktvåan, teoriprovet och uppkörningen.

Jag ringde körskolan i december och frågade om det var okej om jag själv bokade teoriprovet och skrev det under vintern när man ändå inte kan åka motorcykel men då fick jag till svar att man måste ha gjort risk tvåan innan man skriver teoriprovet annars blir det ogiltigt.

Jag läste på den här sidan att ett godkänt teoriprov gäller i ett år och de länkar till en sida där man själv kan boka sitt teoriprov. http://socialfrihet.se/motorcykelkorkort/

Finns det någon som vet ifall jag kan boka teoriprovet nu och skriva teorin i februari/mars innan jag börjar med körlektioner i April?

mvh//Jocke

Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
...man måste ha gjort risk tvåan innan man skriver teoriprovet annars blir det ogiltigt.

Där har du svaret. Du får inte ens boka teoriprovet förrän du registrerats som godkänd på Risk 1 och Risk 2. Det är för att du inte skall kunna boka upp en tid som du inte kan utnyttja ifall du inte blir godkänd, och därigenom hindrar någon som är godkänd från att skriva teorin då.

Mitt tips är att du bokar in dig på den första Risk 2 de erbjuder, och sedan (när du är godkänd) bokar in dig på första lediga teoritid.

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Där har du svaret. Du får inte ens boka teoriprovet förrän du registrerats som godkänd på Risk 1 och Risk 2. Det är för att du inte skall kunna boka upp en tid som du inte kan utnyttja ifall du inte blir godkänd, och därigenom hindrar någon som är godkänd från att skriva teorin då.

Mitt tips är att du bokar in dig på den första Risk 2 de erbjuder, och sedan (när du är godkänd) bokar in dig på första lediga teoritid.

Tack för svar!

J.NYBERG

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Hoj
2007 Honda Hornet
Tog lappen i somras. Jag bokade teoriprovet innan jag gjort risktvåan, men bokade in det så att teoriprovet låg en vecka efter risktvåan. Trafikskolan sa att det va bäst att ha några dagar emellan så det hann registreras ordentligt. Annars blir det precis som Ketalar skrev, du får helt enkelt inte skriva provet innan det finns registrerat att du är godkänd på både risk 1&2. Men det gick bra att boka tid innan iallafall.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jo du kan boka teoriprovet om du vill. Men som sagts tidigare måste det ligga EFTER risktvåan dvs du kan inte skriva det nu.

Och angående att det tar tid innan det registreras så avhjälps det genom att i förväg säga till läraren på riskutbildningen att han ska ta med ett intyg och skriva under. Var några som gjorde så när jag körde den.

Att man inte skulle få boka upp en tid med risk för att man inte kan använda den är ingen risk. Man betalar i förväg och avbokar man inte tidigare än 24 timmar innan så förlorar man avgiften. Trafikverket skiter nog högaktningsfullt i om någon sitter på stolen, bara platsen är betald.

Edit: Du kan t.o.m skriva samma dag som risktvåan. Bara du ser till att få intyget i handen, så du kan visa det vid provet, och inte elektroniskt som dom annars normalt gör.

Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ang intyg för att man ska få göra provet, finns det skrivet någonstans att detta gäller?
I fjol skjutsade jag en kompis till teoriprovet och då var inte risk1án registrerad så han fick inte göra det. Var helt omöjligt vare sej intyg eller ej. Trafikskolan och personen som höll i den risk1á som inte var registrerad låg några kvarter bort och han erbjöd sej tom att komma dit personligen med intyg leg etc efter telesamtal..
Men nej, det gick ej. Kanske personen som höll i provet var en semestervikarie eller nått, eller så har dom möjligheten att neka, ingen aning.

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
2003 Honda CBR954

Tänk bara på att Risk 2 kuggar du om du inte är bra på hojjen ;) väldigt onödig kostnad isf.

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Nu är det väl iofs nästan omöjligt att kugga risk 2an....

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Du måste ha gått Risk1an och Risk2an för att vara behörig att göra prov.

Om man ska kugga risk2an så kommer du dit berusad eller inte lyder instruktioner. Jag vet personer som lagt hojen ner och ändå "klarat" sig.

Risk2an är inget prov! Det är en utbildning som visar att risker kan uppstå! Inget prov!

SKÅL! :fyllisar

Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Idiotiskt att man måste göra risk2an innan man får göra teoriprovet, 2an är ju säsongberoende. Transportstyrelsen skulle ha sig en spark i röven tycker jag! :gnissla

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Det är så mkt som är fel med mc-kort och dagens regler, besvara SMC-enkäten vet jag :thumbup:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år