Vissa 600 sporthojar (från runt 2000 talet) är orginalreggade på lägre effekt (strypta från fabrik), utan att det nämns något om strypning i reg.papprena. I så fall borde det gå bra (jag hade en Yamaha YZF600R från -96 med över 100 hk på uppkörningen för A2)!
Annars har 600 sporthojar generellt för hög orginaleffekt (över 70 kW om jag minns rätt) för att få köras på A2.
Problemet är att en sportis på 27 kw är tråkig. Skall den ge mer , då blir den olaglig oavsett eventuella kryphål.Men den här snubben på blocket sa att hojen var reggad på 27.534 kw och att den visst går under A2. Jag är så förvirrad :S Jag vill vara laglig men det kanske finns något kryphål så jag kan vara Rossi lite fortare än mina kompisar.
Finns det inte lite sport-touring (sportigare) som man kan köra på A2 ?
typ
Yamaha FZR600 (tidigt 90tal)
Suzuki GSXF 600
Honda CBR 600 F (slutet 80, början 90)
dessa hojar ligger väl omkring 65kw men under 70 om inte jag minns fel. visst äldre saker men om man vill så finns det möjlighet
Jag tror att dessa hojar inte upplevs särskilt sportiga med 35 kw. Personligen tycker jag att t.ex er 6 känns bättre att köra som 35 kw. Fördelen är att strypningen är en gasvägbegränsning som bara stoppar spjällen från att öppna fullt.
På dom gamla förgasarhojarna består strypningen ofta av strypbrickor i knsuget som påverkar gasflödet negativt vid alla varvtal.
Jag tycker att rekommendationerna i första hand skall baseras på att föraren vill ha en laglig hoj som fungerar bra i strypt skick. Då är en förutsättning bra bottendrag vilket är vanligt hos en twin. Att strypa en högvarvig radfyra gör den bara tråkig.men det finns väl de som bara vill ha det på papper så det ser fint ut när polisen stannar en inte för att jag förespråkar o strypa av dem men det är nog relativt vanligt att det händer
Nej, det kan du inte. Du kan inte ens köra en strypt ER6, du behöver först lära dig köra. Du kan på sin höjd åka.
Jag vet
Men testa själv,det är skitsvårt att köra en sporthoj på ett a2. Mycket lättare än att försöka köra den på ett a4 förvisso, där får ju knappt ena hjulet plats, måste tejpa ihop skitmånga papper för att det ska funka att ens få den på rull om man inte ska köra ut utanför!
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
|
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
|
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
|
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|