Kan Kawasaki ZX750 från -93 vara något?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Rackzo: Fan vad snygg hoj, lustigt att jag aldrig tänkt på denna modell tidigare. Modellen är snygg, billig att köpa, billig att äga, kultig och som det låter, problemfri! Precis vad jag behöver i dagsläget/kommande säsong!

Var din omlackad? De flesta jag hittar på blocket är "grön, vit, blå, lila"... hmm... Iofs verkar Beme ha en blå också, eller är det möjligen samma?

Last edited:

Rackzo

piskar nordhnet
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Flaka/R1
Rackzo: Fan vad snygg hoj, lustigt att jag aldrig tänkt på denna modell tidigare. Modellen är snygg, billig att köpa, billig att äga, kultig och som det låter, problemfri! Precis vad jag behöver i dagsläget/kommande säsong!

Var din omlackad? De flesta jag hittar på blocket är "grön, vit, blå, lila"... hmm... Iofs verkar Beme ha en blå också, eller är det möjligen samma?

nej den var inte omlackad, tror den blåa bara gjordes 91, möjligen 92 också. lite ovanlig och klart snyggare än de andra, och som du säger, den är billig på allt, den går bra, väldigt stabil, dessutom väldigt snygg. lägg lite extra pengar o köp en blå som är i fint skick, så får du en bra hoj. de enda nackdelarna som fick mig att byta var väl att den är lite hård i fjädringen, lite för liten för mig (1,82) och sen i min ålder så vill man bara ha fler hästar. men jag hade gärna bytt tillbaka nu igen.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vad var grejen med damsugarslangarna på 91-92 årsmodellerna? Leder det luft ner till motern (genom tanken!)?

Ja, det går rör genom tanken som leder ner luft till luftburken. På senare årsmodeller (vet inte exakt vilka) var luftburken trycksatt men på t.ex. min gamla 89:a var luftburken inte tätt ansluten till luftintagen. Slangarna kan dock ha gett en viss fördel ändå eftersom dom ledde ner sval luft till luftburken.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja, det går rör genom tanken som leder ner luft till luftburken. På senare årsmodeller (vet inte exakt vilka) var luftburken trycksatt men på t.ex. min gamla 89:a var luftburken inte tätt ansluten till luftintagen. Slangarna kan dock ha gett en viss fördel ändå eftersom dom ledde ner sval luft till luftburken.

kyla toppen var väl den officiella anledningen? Tempen i luftburken lär väl inte ha påverkats något nämnvärt.

Fast verklig anledning var nog att det ser :yoparty ut....

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kyla toppen var väl den officiella anledningen? Tempen i luftburken lär väl inte ha påverkats något nämnvärt.

Den har jag iofs också hört, men jag tror nog att man kunde få lite svalare insugsluft också. Luften som kommer ner genom slangarna måste gå rakt förbi inloppen till luftburken på vägen ut.

Jo, slangarna är nog framförallt fräcka. :tummenupp

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike

Det måste vara det som slangarna på en FZR 1000-87 är tillför också.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fram till 92 luft till toppen o efter det in i luftburken har jag hört:)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Den har jag iofs också hört, men jag tror nog att man kunde få lite svalare insugsluft också. Luften som kommer ner genom slangarna måste gå rakt förbi inloppen till luftburken på vägen ut.

Jo, slangarna är nog framförallt fräcka. :tummenupp

Vid 6000 rpm borde den suga "nästan" (6000/2)*0.750/60=37 liter luft i sekunden, då borde väl inte luften hinna bli särskilt uppvärmd

Edit: Ja, fullgas och 100% fyllnadsgrad, och egentligen är väl 1/13 vikten eller något sådant bensin men storleksordningen 30 liter/sekund borde innebära att den måste suga fräsch luft och inte bara sådant som värmts upp kring motorn

Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Hade en zxr -91 , var skitnöjd med hojen, förstår inte varför jag bytte riktigt. den går bra, känns väldigt rå i motorn och dammsugar slangarna slår allt. köpte ett viper slip-on till den för ynka 1400kr och då lät den riktigt bra. den hade 91hk på bakhjulet och det räckte mer än väl.
Bara 91 hk??? Låter väldigt lite :va Min 750 '98 har ca 125 ju... :confused: men iof hade en CBR600 '93 runt 83 bhp.

Var utvecklingen så häftig? Fem år senare hade en 750 30% mer effekt.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vid 6000 rpm borde den suga "nästan" (6000/2)*0.750/60=37 liter luft i sekunden, då borde väl inte luften hinna bli särskilt uppvärmd

Edit: Ja, fullgas och 100% fyllnadsgrad, och egentligen är väl 1/13 vikten eller något sådant bensin men storleksordningen 30 liter/sekund borde innebära att den måste suga fräsch luft och inte bara sådant som värmts upp kring motorn

Har aldrig tänkt på det så, och du har kanske rätt. Slangarna gör nog ingen större temperaturskillnad ändå.

Bara 91 hk??? Låter väldigt lite :va Min 750 '98 har ca 125 ju... :confused: men iof hade en CBR600 '93 runt 83 bhp.

Vissa årsmodeller av ZXR 750 var kraftig strypta på gatmodellerna med en massa prylar typ andra kolvar och kammar har jag för mig. Någon som kan bekräfta?

Last edited:

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Tack för svaren igen, tror att jag bestämt mig för en ZXR750 faktiskt.

Vegas: Jäklar vad snygg bild, antar att det var en -95:a. Den jag tittat på är lite väl färgglad (vit, lila, blå och grön)... :)

nja, det är en 94:a, import från tyskland men dom är lika.
sen stod det något om effekt, dom svensksålda kan vara strypta om du har otur, då är det bara 98 hk i den.
Och tyvärr så är det inte bara trottelstypning utan dom har stoppat i snällare kamma en annan tändskiva.
men jag har motorer om du vill ha mer krut=)

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Som någon skriver innan......kolla så att den inte är strypt!
Kompisen köpte en som han tyckte lät fint i motorn och som var oerhört fin i skicket....tills han hade köpt den och upptäckte att den var ordentligt strypt!

han sålde den sedan till underpris för det var både dyrt och omständigt att ta bort strypningarna.:mad:

Rackzo

piskar nordhnet
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Flaka/R1

Det fanns 3 olika motorer till zxr, en strypt på 80hk, sen den vanligaste på 100hk sedan fanns zxr r på drygt 120hk, har hört att det som skilljer dem åt är olika kammar, och dessutom andra förgasare på rr versionen. men 100hk motorn lämnade som sagt 91hk på hjulet i min och mellanregistret är väldigt bra.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Det fanns 3 olika motorer till zxr, en strypt på 80hk, sen den vanligaste på 100hk sedan fanns zxr r på drygt 120hk, har hört att det som skilljer dem åt är olika kammar, och dessutom andra förgasare på rr versionen. men 100hk motorn lämnade som sagt 91hk på hjulet i min och mellanregistret är väldigt bra.

Jag har blivt riktigt sugen på en zxr 750 av tidigt 90-tal, den är så läcker och verkar vara billig nog att kunna "matas" med bensin:D Den "vanligaste" motorn på 100hk, finns det några specifika saker som skiljer den från på 80hk så man inte råkar köpa fel? Tror ni att jag kommer sakna något från min Daytona?:va

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Det skiljer sig en del mellan årsmodellerna här. ZXR750 -91 och -92 var alla strypta till 80 hk i Sverige (original 100). Det var en enkel strypning och i stort sett alla strypningar plockades bort samma dag som den köptes. Hojen ändrades en del till -93 och dessa var strypta med bland annat annan kamaxel vilket gör att det inte är ekonomiskt försvarbart att plocka hem kusarna.

-91 och -92 fanns ju som sagt ZXR 750R också och den har som redan nämnts annan kamaxel och andra förgasare.

För egen del blir det en grön -91 eller -92 till våren, gärna en RR, fast de är lite svåra att få tag på.

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Är det nån som har löst problemet med bensinmätare? Eller snarare problemet med INGEN mätare?
Det är det enda jag irriterar mig på med min ZXR.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Och dom funkar fint att göra fighter av också........

Bifogat

• luren 021.jpg
    luren 021.jpg
    105 KB · Visningar: 64
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS